AL 13.1.2015 - Valtuuston puhujatilastot 2014

Tiistai 13.1.2015 - Lassi Kaleva

PIRKANMAA | 12.1.2015 | 16:37 | PÄIVITETTY 16:40

al_13.1.2015_-_valtuuston_puhujatilastot_-_jpg.jpg

Suulain oli äänessä yhteensä yli kolme ja puoli tuntia. Kampman ja Koskela olivat valtuuston vähäpuheisimmat.

Aki Taponen / Aamulehti

Perussuomalaisista keskustaan syksyllä loikannut valtuutettu Laila Koskela ja sdp:n valtuutettu Ulla Kampman olivat Tampereen kaupunginvaltuuston hiljaisimmat jäsenet viime vuonna.

Kaupungilta saadun tilaston mukaan kumpikin käytti koko vuoden aikana valtuustossa vain kaksi puheenvuoroa.

Laila Koskela selittää vähäpuheisuuttaan sillä, että hän kuului suurimman osan vuotta sellaiseen valtuustoryhmään, johon hän ei kokenut lainkaan kuuluvansa.

- Siksi en nähnyt aiheelliseksi tuoda mielipiteitäni julki, hän perustelee.

Ulla Kampman ei lue omaa vähäpuheisuuttaan itselleen kunniaksi. Hän sanoo jopa pohtineensa, pitäisikö toimintatapoja muuttaa, jottei joutuisi selittelemään asiaa.

- Puheenvuoroja otetaan aina valtavasti, ja kaikki puhuvat samat asiat. Minusta on aivan turha toistaa niitä kymmeniä kertoja, Kampman perustelee hiljaisuuttaan.

Sen sijaan kaupunginhallituksen henkilöstöjaostossa ja muissa toimielimissä Kampman kertoo käyttäneensä enemmän puheenvuoroja. Hän kokee, että siellä niillä on merkitystä.

- Ensimmäisen kauden valtuutettuna olen pohtinut, mikä on kaupunginvaltuuston istuntojen merkitys. Kaupunginhallitus ja muut toimielimethän ovat jo käytännössä keskustelleet, miten asioita viedään eteenpäin, Kampman on pannut merkille.

Kampmanin mielestä valtuuston puhekoneet Aarne Raevaara (ps) ja Lassi Kaleva (ps) toistelevat asioita liikaa.

- Lisäksi Raevaara jumittuu puheissaan yksityiskohtiin ja ottaa aina uuden puheenvuoron vakuuttaakseen yksityiskohdan todellisuutta.

Perussuomalaisten valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Aarne Raevaara käytti valtuustossa viime vuonna peräti 152 puheenvuoroa. Yhteensä niille tuli mittaa 3 tuntia 38 minuuttia.

Raevaaran mukaan puheajasta huomattavan osan vei talousarviokokouksen ryhmäpuheenvuoro. Muuten hän selittää puheliaisuuttaan sillä, että hän edustaa valtuuston suurinta oppositioryhmää.

- Annoimme kuntavaaleissa äänestäjille lupauksia joidenkin asioiden esiin nostamisesta. Olen pyrkinyt noudattamaan lupauksia, Raevaara sanoo ja viittaa muun muassa kriittiseen suhtautumiseen ratikkaan.

Hän on tietoinen siitä, että monet valtakoalitioon kuuluvat valtuutetut kokevat hänen lukuisat puheenvuoronsa rasittaviksi.

- Se johtuu siitä, että pormestariohjelman yksityiskohtaisuus estää muita harkitsemasta niitä näkemyksiä, joita oppositio tuo esille, Raevaara tulkitsee.

Tampereen valtuuston puheenjohtajalle Sanna Marinille (sd) ei kirjattu ainuttakaan varsinaista puheenvuoroa. Hänen tapoihinsa kuuluu pitää ainoastaan vuoden viimeisen valtuustokokouksen päätteeksi yhteenvetokatsaus. Muuten hän on kyllä valtuuston kokouksissa äänessä puheenjohtajan ominaisuudessa.

Pormestari Anna-Kaisa Ikonen (kok) käytti valtuustossa 35 puheenvuoroa. Apulaispormestareista eniten äänessä olivat Pekka Salmi (sd) 66 kertaa ja Mikko Aaltonen 49 kertaa.

Eniten poissaoloja Tampereen valtuustosta kertyi sotilastarkkailijana Lähi-idässä toimivalle Juhana Suoniemelle (vihr), joka oli poissa seitsemästä kokouksesta. Viisi poissaoloa kirjattiin ministeri Pia Viitaselle (sd), Matti Helinille (kok) ja Sirkkaliisa Virtaselle (vas).

TAMPERE 2014

Valtuutettujen puheenvuorot

Mikko Aaltonen (vas) 49.

Harri Airaksinen (kok) 8.

Mikko Alatalo (kesk) 4.

Atanas Aleksovski (sd) 94.

Ulla-Leena Alppi (vas) 15.

Erkki Axén (kok) 10.

Aila Dündar-Järvinen (sd) 36.

Tiina Elovaara (ps) 17.

Jukka Gustafsson (sd) 18.

Hanna Hakko (vihr) 6.

Timo Hanhilahti (kesk) 46.

Satu Hassi (vihr) 16.

Matti Heinivaho (kok) 7.

Jari Heinonen (skp) 52.

Anna-Kaisa Heinämäki (vihr) 23.

Matti Helin (kok) 10.

Kalle Hyötynen (vas) 16.

Matti Höyssä (kok) 50.

Anna-Kaisa Ikonen (kok) 35.

Antti Ivanoff (kok) 12.

Harri Jaskari (kok) 11.

Tarja Jokinen (sd) 5.

Varpu Jutila (vas) 13.

Aleksi Jäntti (kok) 14.

Maija Kajan (vihr) 12.

Lassi Kaleva (ps) 126.

Ulla Kampman (sd) 2.

Anneli Kivistö (sd) 29.

Anna Kontula (vas) 12.

Laila Koskela (nyk. kesk) 2.

Riitta Koskinen (kok) 5.

Leena Kostiainen (kok) 24.

Johanna Loukaskorpi (sd) 42.

Heikki Luoto (ps) 7.

Peter Löfberg (rkp) 8.

Sanna Marin (sd) 0.

Jouni Markkanen (kok) 4.

Minna Minkkinen (vas) 20.

Jaakko Mustakallio (vihr) 24.

Jari Niemelä (sd) 6.

Lasse Oksanen (tapu) 14.

Riitta Ollila (sd) 31.

Olli-Poika Parviainen (vihr) 26.

Aarne Raevaara (ps) 152.

Jarmo Rantanen (sd) 13.

Anna-Kaarina Rantaviita-Tiainen (kesk) 32.

Leena Rauhala (kd) 11.

Irene Roivainen (vihr) 10.

Ilmari Rostila (ps) 25.

Pekka Salmi (sd) 66.

Seppo Salminen (sd) 28.

Ilkka Sasi (kok) 37.

Yrjö Schafeitel (ent. kok) 45.

Kirsikka Siik (vihr) 8.

Seppo Silvennoinen (ps) 8.

Satu Sipilä (kd) 48.

Elina Sirén (kok) 4.

Ilpo Sirniö (sd) 10.

Juhana Suoniemi (vihr) 17.

Hanna Tainio (sd) 5.

Irja Tulonen (kok) 5.

Oras Tynkkynen (vihr) 22.

Pia Viitanen (sd) 3.

Sofia Vikman (kok) 9.

Pertti "Veltto" Virtanen (ps) 4.

Sirkkaliisa Virtanen (vas) 40.

Timo Vuohensilta (nyk. kesk) 19.

Julkaistu Aamulehdessä 13.1.2015.

Kommentoi kirjoitusta.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta - Sydämeeni joulun teen

Keskiviikko 24.12.2014 klo 9.20 - Lassi Kaleva

Tämän laulun sanojen ja Juha Tapion 18.12.2014 tulkinnan myötä toivotan sinulle oikein hyvää ja rauhallista joulua sekä menestyksellistä uutta vuotta!

------

 

--------

On jouluyö, sen hiljaisuutta
Yksin kuuntelen,
Ja sanaton on sydämeni kieli
Vain tähdet öistä avaruutta
Pukee loistaen ja ikuisuutta kaipaa avoin mieli
Näin sydämeeni joulun teen
Ja mieleen hiljaiseen
Taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen
 
On jouluyö ja lumihuntuun
Pukeutunut maa –
Kun yhtä puhdas itse olla voisin!
Se ajatukset joulun tuntuun
Virittymään saa,
Kuin harras sävel sisälläni soisi
Näin sydämeeni joulun teen
Ja mieleen hiljaiseen
Taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen
 
On jouluyö, sen syvä rauha
Leijuu sisimpään,
Kuin oisin osa suurta kaikkeutta
Vain kynttilät ja kultanauhat
Loistaa hämärään,
Vaan mieleni on täynnä kirkkautta
Näin sydämeeni joulun teen
Ja mieleen hiljaiseen
Taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen
 
------

Kommentoi kirjoitusta.

AL 17.12.2014 Lassi Kaleva: Valtuustoaloitteisiin mukaan nimenselvennys

Keskiviikko 17.12.2014 klo 18.43 - Lassi Kaleva

al_2014-12-17_valtuustoaloitteisiin_nimenselvennykset.jpg

------

Valtuutettujen ja varavaltuutettujen tekemät ja allekirjoittamat valtuustoaloitteet ovat osa poliittista vallankäyttöä. Monesti niissä saattaa olla jopa kymmeniä allekirjoittajia. Vallalla olevan ilmapiirin mukaan vallankäytön tulisi olla läpinäkyvää ja avointa.

 
Valtuustoaloitteet ovat julkisia asiakirjoja. Niitä toimitetaan tiedotusvälineille, ja myös tavalliset kansalaiset pääsevät halutessaan katsomaan niitä.
 
HALLINNON avoimuutta eivät kuitenkaan edistä aloitteisiin ilman nimenselvennystä tehdyt käsialanäytteet, joista monesti tavallinen valtuutettu tai kuntalainen ei ota mitään selvää. Ei ole siis käytännössä useinkaan mahdollisuutta tietää, kuka on kannattanut itselle tärkeää aloitetta ja kuka ei. Sen verran epäselviä monen valtuutetun nimikirjoitusnäytteet ovat.
 
En tee asiasta valtuustoaloitetta. Se kun vain synnyttäisi satoja tunteja kallista byrokratiaa aloitteen käsittelyn, valtuuston työjärjestyksen muutoksen ja tietysti asian toimeenpanon johdosta. Mikäli joku sitten unohtaisi nimenselvennyksen, sitä pitäisi virkamiesten työajalla metsästää vastineita pyydellen. Vai olisiko niin, että epäselvät nimenkirjoittajat hylättäisiin aloitteista kokonaan?
 
Luotan valistuksen ja vapaaehtoisuuden voimaan. On myös yksittäisten valtuutettujen etu, että he kirjoittavat rohkeasti ja suoraselkäisesti nimensä vaikka nimenselvennyksellä, että kuka tahansa sen voi siitä tunnistaa.
 

LASSI KALEVA

kaupunginvaltuutettu (ps)
Tampere

Kirjoitus julkaistu Aamulehden Lukijalta-palstalla 17.12.2014

Kommentoi kirjoitusta.

AL-kolumni 16.12.2014: Kaksi puhuu ja provosoi, sitten joku suuttuu

Tiistai 16.12.2014 klo 21.28 - Lassi Kaleva

al_2014-12-16_kaksi_puhuu.jpg------

Toimittaja Aki Taponen - Aamulehti

Eilisessä Tampereen kaupunginvaltuustossa oli jotain niin tuttua koko vuoden kokouksista. Perussuomalaisten Aarne Raevaara ja Lassi Kaleva härnäsivät, kunnes jotkut vihreät, demarit ja vasemmistoliittolaiset suuttuivat.

Tällä kertaa aiheena oli maaseuturakentaminen ja kaavoittaminen. Yleiskaavoitusohjelmaa käsiteltäessä Raevaara ehdotti, että Teiskon rakentamisen helpottamiseksi tutkittaisiin sellaisen yleiskaavan hyödyt, jonka perusteella voisi suoraan myöntää rakennuslupia.

Sitä ennen oli kiivailtu kaupunkien sosiaalisista ongelmista, maaseutuelämän ihanuudesta sekä vaadittu ja vastustettu ikuisuusteemana Kiikkistensalmen sillan rakentamista.

Raevaaran esitys ei mennyt läpi, kuten eivät hänen kymmenet vuoden mittaan tekemänsä muutosesitykset.

Erityisesti hänen puheensa kaavoituksen väitetyistä laittomuuksista saivat jälleen apulaispormestari Pekka Salmen (sd) ja sdp:n valtuustoryhmän varapuheenjohtajan Atanas Aleksovskin hermostumaan. Lisäksi tarvittiin kaupunginlakimiestä selvittämään muutosesitysten sekasotkua.

VUODEN AIKANA keskusteltiin värikkäästi myös milloin Särkänniemen delfiineistä, ratikasta, kaupungin taloudesta tai muista tärkeistä ja vähemmän tärkeistä asioista.

Ennen eilistä tehtyjen vuositilastojen mukaan eniten puheenvuoroja valtuustossa olivat käyttäneet nimenomaan Aarne Raevaara (134 puheenvuoroa), Lassi Kaleva (116) ja Atanas Aleksovski (89).

Äänestyksiä oli yhteensä 123, joista 83 valtuuston talousarviokokouksessa, nekin valtaosin perussuomalaisten muutosesityksistä. Kaikki hylättiin.

VALTUUSTON puheenjohtaja Sanna Marin (sd) totesikin vetäessään yhteen valtuustovuotta, että valtuusto oli tänä vuonna vähintään yhtä työteliäs kuin viime vuonna.Hän listasi vuoden suurimmiksi asioiksi muun muassa ratikan yleissuunnitelman hyväksymisen, M-Realin kanssa tehdyn maakaupan Lielahden teollisuusalueesta sekä toimintamallin arvioinnin etenemisen.

ITSE TOIVON, että puheenjohtajan nuija kopsahtelisi nykyistä enemmän silloin, kun keskustelu lähtee liian etäälle käsiteltävästä aiheesta.Lisäksi kovimmat suupaltit saisivat muistaa, että liiat puheet kärsivät helposti inflaation. Niitä ei noteerata, vaikka niissä olisi joskus asiaakin.

Eilenkin vihreiden valtuustoaloite Tampereen hakeutumisesta robottiautojen kokeilualueeksi sai aluksi liikuttavaa tukea jopa salin vastakkaiselta laidalta - kunnes alettiin kiistellä, voisivatko robottibussit korvata ratikan tai voisivatko robottiautot karkailla...

TOISAALTA vasta yksi puhekoneisiin lukeutuva valtuutettu on tähän mennessä päässyt Fingerpori-sarjakuvaan [klikkaa tästä] esittelemään valokuvaa siitä, kuinka hän aluksi silittää delfiiniä ja sitten tekee tempun delfiinin kanssa.

Kommentoi kirjoitusta.

Kuvasatoa 13.12.2014 hernekeittopäivästä

Lauantai 13.12.2014 klo 18.05 - Lassi Kaleva

Kaupunki tarjoaa kansalaisille vain säästöjä ja leikkauksia. PS tarjoaa kansalaisille vatsan täyteen.

Hernekeitto teki kauppansa pirteän räntäisessä talvisäässä la 13.12. Tampereen Kuninkaankadun kävelykadulla. Kiitos kaikille mukana olleille.

Alla Veltto antaa keittoa kerjäläiselle. Klikkaa tästä tai klikkaa kuvaa nähdäksesi tapahtuman muut kuvat.

img_3620.jpg------

Kommentoi kirjoitusta.

PS-valtuustoryhmän / Velton hernekeittopäivä la 13.12.2014 klo 11 alk.

Perjantai 12.12.2014 - Lassi Kaleva


veltto_13.12.2014_-_rokkatarjoilu.jpg-----
Tule tapaamaan perussuomalaisten valtuutettuja sekä kansanedustaja P. Veltto Virtasta iloisen joulunodotuksen hengessä!
 
Osoitteena Kuninkaankadun kävelykatu, Tampere
Tarjolla myös kasvisvaihtoehto.
 
Lassi Kaleva
0400-778845

Kommentoi kirjoitusta.

AL-Puheenaihe: Yksityisautot takaisin Hämeenkadulle

Sunnuntai 12.10.2014 - Lassi Kaleva

al-nakokulma_12.10.2014_-_autot_takaisin_hampille.jpg---------

AL-Puheenaihe: Yksityisautot takaisin Hämeenkadulle

PIRKANMAA | 11.10.2014 | 19:18 | PÄIVITETTY 19:20

Vierailija: Kysely osoitti, että miltei kaikki autonkäyttäjät nuoresta aikuisesta ikäihmiseen vastustavat Hämeenkadun itäpään sulkemista. Liikkuminen sokkeloisessa keskustassa koetaan liian vaikeaksi ja aikaa vieväksi, kirjoittaa Lassi Kaleva.

Hämeenkadun itäpää suljettiin yksityisautoilta 30. kesäkuuta.

Koska hanke ilmiselvästi jakaa mielipiteitä, selvitin konseptin toimivuuden pelastuslaitokselta, poliisilta, toimitilavuokraajilta, yrittäjiltä ja yrittäjäjärjestöiltä sekä joukkoliikenteen käyttäjiltä. Olen myös haastatellut autoilijoita esimerkiksi Kalevan prismakeskuksessa, Turtolassa, Ylöjärven Elovainiolla, Pirkkalan Veskassa, Lielahtikeskuksessa sekä Ideaparkissa.

Kysyin vastaajilta muun muassa mielipidettä kokeilun onnistumisesta, kokeilun vaikutuksesta keskustan elinvoimaisuuteen, sekä sitä käykö vastaaja Tampereen keskustassa nyt aiempaa useammin vai harvemmin.

Miltei kaikki autonkäyttäjät nuoresta aikuisesta ikäihmiseen vastustavat Hämeenkadun itäpään sulkemista. Liikkuminen sokkeloisessa keskustassa koetaan liian vaikeaksi ja aikaa vieväksi.

Valtaosa suhtautuu varauksellisesti myös Hämpin parkkiin korkeiden pysäköintimaksujen ja pidentyneiden kävelymatkojen johdosta. Tampereen keskustassa käydäänkin nyt selvästi aiempaa harvemmin.

Miltei poikkeuksetta joukkoliikenteen käyttäjät nuoresta aikuisesta ikäihmiseen kannattavat Hämeenkadun itäpään sulkemista. Hankkeesta ei katsota olevan haittaa keskustan elinvoimaisuudelle. Keskustassa asiointia kokeilu ei kuitenkaan tässä ryhmässä lisää, joskaan se ei sitä myöskään vähennä.

Koska tällä hetkellä joukkoliikennettä käytetään kaupungissa vain 19 prosentissa matkoista ja ympäristökunnissa 5 prosentissa, on selvää miksi kansalaisten ei haluta antaa ilmaista kantaansa Hämeenkadun sulkemiseen esimerkiksi neuvoa-antavassa kansanäänestyksessä.

Toimitilavuokraajien näkökulmasta keskustan tilanne on verrannollinen pahimpiin lamavuosiin. Kun edelliset vuokralaiset lähtivät, niin silloinkaan ei uusista tulokkaista ollut juuri tietoa.

Pelastuslaitoksen kannalta haasteita asettaa se, että muuttuneet liikennejärjestelyt näkyvät liikenteessä lisääntyneinä ruuhkina ainakin Ratinan sillalla, Satakunnankadulla, Hämeenpuistossa ja Lapintiellä. Tällä saattaa olla tietyissä tilanteissa vaikutusta saavutettavuusaikoihin.

Yleisesti käytetty nyrkkisääntö on, että jokainen lisäminuutti ammattiapua odotellessa heikentää selviytymistä 10 prosenttia.

Poliisin hälytysajoja kokeilu ei haittaa, koska yksiköt ovat muutenkin hajallaan ympäri kaupunkia. Sen sijaan ruuhka-aikaan tapahtuva vakava liikenneonnettomuus, jossa väylä joudutaan kokonaan sulkemaan, saattaa aiheuttaa ennen näkemättömiä ongelmia.

Pirkanmaan yrittäjien lausunnossa Hämeenkadun yleissuunnitelmaluonnoksesta (6. kesäkuuta) todetaan, että yli 700:sta kyselyyn vastanneesta yrittäjästä enemmistö haluaa säilyttää autot Tampereen keskustassa.

Lausunnossa todettiin myös, että taannoisen Aleksis Kivenkadun katkaisemisen jälkeen 26 pientä erikoisliikettä joko lopetti toimintansa tai muutti pois.

Tavaratalot eivät yksin pärjää keskustassa. Ne tarvitsevat ympärilleen pikkuliikkeitä, mukaan lukien naisten ja miesten asusteita myyvät liikkeet. Keskustan elinvoimaisuus on sen kivijalkaliikkeiden monimuotoisuudessa.

Tulevaisuus näyttää karulta niille perinteisille kivijaloille, jotka eivät sijaitse aivan Hämpin parkin hissikuilujen vieressä. Esimerkiksi erään Hämeenkadun itäpäässä vuosikymmeniä toimineen kivijalan liikevaihto on pudonnut vuodentakaisesta viikkotasolla jopa 37,7 prosenttia. Useat työntekijät ovat jo saaneet lähteä. Pian saattaa lähteä kivijalkakin.

Toivottavasti emme joudu tulevaisuudessa ratkomaan ongelmaa, jonka Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen toi esiin (HS 1.10.) sanoen: "On pubistumisilmiö. Ostareista on usein tullut paikkoja, joita kaikki pelkäävät, varsinkin lapset. Ostarin pitäisi olla paikka, johon kaikki kokoontuvat."

Hämeenkadun kokeilun on kaavailtu kestävän vuoden 2016 loppuun. Ehkä monen kivijalan rahkeet loppuvat ennen sitä.

Nykymenolle on myös vaihtoehto: Kieltojen ja rajoitusten sijaan lisätään joukkoliikenteen tukea, parannetaan palvelutasoa ja alennetaan merkittävästi bussien lipunhintoja joko halpalentoyhtiöiden ja VR:n tapaan ruuhka-aikojen ulkopuolella tai sitten kautta linjan.

Puretaan keskustaan rakennetut keinotekoiset liikenteelliset esteet ja avataan kapean kannaksemme pääkatu jälleen myös yksityisautoille. Näin sallimme kehityksen tapahtua luonnollisesti ja vapaaehtoisesti, kaikkia osapuolia kunnioittaen.

Kysymys kuuluu: haluammeko me Hämeenkadusta bilekansan, juoppojen ja aineiden käyttäjien juhlakadun, jonne tavallisella kansalaisella ei ole enää asiaa?

Vai haluammeko me elinvoimaisen ja vetovoimaisen keskustan täynnä ihania pikkuputiikkeja, keskustan, jossa me kaikki tunnemme olomme turvalliseksi ja tervetulleeksi?

Kirjoittaja on yrittäjä ja perussuomalainen Tampereen kaupunginvaltuuston jäsen.

Julkaistu AL:ssä 12.10.2014 (linkki AL-nettisivuille, johon voi jättää kommentteja)

Linkki pdf-tiedostoon

Katso myös aiheesta tiistaina 7.1.2014 Aamulehdessä ilmestynyt aikaisempi Näkökulma-kirjoitus: Hämeenkadun yksityisautottomuus tuottaa vain häviäjiä

3 kommenttia .

Hesarin fingerpori 22.9.2014 Tampereen valtuuston puheenvuorosta delfiiniasiassa

Maanantai 22.9.2014 - Lassi Kaleva

fingerpori_22.9.2014_-_delfiinit.jpgEn olisi uskonut, että valtuustossa puhumisella pääsisi sarjakuvaan, mutta nyt sekin on koettu. Piirretty hahmo ei tosin muistuta malliansa. (klikkaa kuva suuremmaksi)
 
-Lassi Kaleva
 
Ps. Ilmeisesti aihe fingerporiin oli pongattu HS-NYT-uutisesta (klikkaa tästä uutiseen)
Ps 2. Myös Vasenkaista uutisoi delfiinikeskustelua (klikkaa tästä uutiseen)
Ps 3. Valtuuston 15.9.2014 kokouksen videotallenteella delfiinikeskustelu alkaa kohdasta 1 h 25 min 35 sek.

Kommentoi kirjoitusta.

AL 14.9.2014 Mistä kysymys - Miksi patistelit kansaa 8000 eurolla?

Sunnuntai 14.9.2014 - Lassi Kaleva

Tiina Juujärvi, Aamulehti 14.9.2014
 
al_14.9.2014_a23_-_kalevan_tiedote_kuntalaisille_50.jpg90000 tamperelaiskotia sai lauantaina postissa mainoslehtisen, jossa patistellaan vaikuttamaan politiikassa. Lehtiset teetti Tampereen kaupunginvaltuutettu Lassi Kaleva (ps). Hän ei ole ehdolla eduskuntavaaleissa, mutta ehdokaslistaa ei ole lyöty lukkoon.
 
Miksi jaoit mainoslehtisiä, Lassi Kaleva?
–Olen huolissani, että ihmiset ovat vieraantuneet politiikasta, ja halusin muuttaa asian. Tiedotteen tarkoitus on saada kuntalaiset osallistumaan yhteisten asioiden hoitoon.Vaikka kaikki eivät ole samaa mieltä, mielestäni päättäjien velvollisuus on lisätä kuntalaisten tietoa heidän vaikutusmahdollisuuksistaan. Tämä on keinoni tehdä se.
 
Eivätkö tamperelaiset tiedä, miten heitä hallitaan?
–Tietty porukka ymmärtää kaupungin päätöksentekoa ja miten se toimii, mutta suuri yleisö minun nähdäkseni ei.
 
Miten se näkyy?
–Vaalien äänestysprosentit ovat alhaisia. Kunnallinen päätöksenteko on aika monimutkaista, eivätkä kaikki tunne vaikutusmahdollisuuksiaan. Ihmisten arkielämä vie heiltä niin paljon aikaa.
–Kuntalaisten kannattaa seurata valtuuston kokouksia netistä ja ottaa yhteyttä päättäjiin ennen kokouksia. Huomaan usein, että kun puhumme asioista kokouksissa, minulle tulleet mielipiteet eivät ole menneet muille valtuutetuille.
 
Paljonko lehtiset maksoivat?
–Painattaminen ja jakelu kaikkiin Tampereen talouksiin, jotka ovat hyväksyneet mainospostin, maksoi 8000 euroa.
 
Mitä vaikutuksia toivot?
–Sen, että ihmiset ymmärtävät, että heillä on äärettömästi valtaa. Kunhan luottamushenkilöt ymmärtävät tavallisten kansalaisten mielipiteet.
 
Mitä teet, jos kansa pysyy passiivisena?
–Ihminen voi vain tehdä parhaansa ja toivoa parasta.
 
Oletko saanut yhteydenottoja?
–Ei vielä. 

Julkaistu AL 14.9.2014 Mistä kysymys -palstalla, sivu A23

Kommentoi kirjoitusta.

Tiedote kuntalaisille

Perjantai 12.9.2014 - Lassi Kaleva

Lauantaina 13.9.2014 jaetaan tamperelaisiin koteihin tiedote, jonka tarkoituksena on ohjata kuntalaisia seuraamaan poliittista päätöksentekoa ja osallistumaan yhteisten asioiden hoitoon. (klikkaa kuva suuremmaksi).

Lisätietoja: Lassi Kaleva 0400-778845 tai lassi@lassi.fi

tiedote_kuntalaisille_-_sivu_1.jpg

tiedote_kuntalaisille_-_sivu_2.jpg

Kommentoi kirjoitusta.

Kirjoitukseni AL:ssä 16.7.2014 - Tampere tähyää vain tuleviin asukkaisiin

Keskiviikko 16.7.2014 - Lassi Kaleva

kaleva_-_al_16.7.2014_tammela_ja_taydennysrakentaminen_70.jpgAamulehdessä on käyty vilkasta keskustelua Tammelan stadionista, Tammelasta ja täydennys- tai tiivisrakentamisesta. Tampereella tietyt tahot vannovat ainaisen kasvun ja lisääntyvän väkimäärän autuuteen.

 Tamperetta tunnutaan rakennettavan tulevaisuuden tamperelaisille - nykyisten tamperelaisten oikeuksista tai mielipiteistä välittämättä.
 
Ei liene salaisuus, että monet täydennysrakentamisen kannattajat ovat myös ratikan kannattajia. Toivoisin näkeväni julkisuudessa niin ratikkaa kuin täydennysrakentamista ajavien poliitikkojen perusteluja. Tavallisen kuntalaisen etu kun on näyttänyt unohtuneen.
 
Satojen tamperelaisten kanssa keskusteltuani on täysin selvää, että ylivoimainen enemmistö ei halua slummiuttaa asuinympäristöään ylitehokkaalla rakentamisella. Mikko Alatalo ja monet muut ovat aivan oikeassa. Raija Uusitalo totesi osuvasti (11.7.), että alue Pyynikiltä Kalevaan on Tampereen sielu ja kasvot ja että sitä ei pidä mennä pilaamaan pikavoittojen toivossa.
 

Lassi Kaleva

Kaupunginvaltuutettu (ps)
Tampere
 

Julkaistu Aamulehden Lukijalta-palstalla 16.7.2014

Kommentoi kirjoitusta.

Kirjoitukseni Pirkkalaisessa ke 2.7.2014 - Lisää lentomatkustajia, lisää työpaikkoja

Keskiviikko 2.7.2014 - Lassi Kaleva

kirjoitus_pirkkalaisessa_2.7.2014.jpg-----------

Tampere-Pirkkalan lentokenttää kehittämällä ja voimavaroja järkevästi suuntaamalla halpalentoyhtiöiden miljoona matkustajaa loisivat alueelle pysyvästi 1 000 työpaikkaa. Onko asialle poliittista tahtoa?
 
On valitettavaa, että Tampereen kokoomus-demari-vihreä-vasemmistoliitto-akseli on kiinnittänyt mielenkiintonsa pormestariohjelman mukaisesti mm. tunneliin, ratikkaan, kansihankkeeseen ja täydennysrakentamiseen. Toivottavasti se voisi koko tarmollaan paneutua myös koko seutukuntaa hyödyttäviin ja työllisyyttä lisääviin hankkeisiin.
 
Paljosta puheesta huolimatta, lentokenttämme matkustajamäärä on laskenut alle 500 000:een eli huipustaan jo n. 34 %. Kakkosterminaalin kehittämissuunnitelmat olivat pitkään jäissä. Ryanair on supistanut vuorotarjontaansa, ja se on jo ilmaissut mielenkiinnostaan keskittää lentojansa Helsinki-Vantaalle.
 
Tarvitsemme vahvan yritysystävällisen tahtotilan kehittää lehtokenttäämme ja edistää halpalentoyhtiöiden toimintaa. Tampere-Pirkkalan kentältä operoivalla RyanAirilla on kokemusta lentomatkustajien alueelle tuomasta positiivisesta piristysruiskeesta. 100 000 matkustajaa vuodessa luo alueelle kuin alueelle 100 uutta työpaikkaa. Miljoona matkustajaa vuodessa tuo siten mukanaan 1 000 työpaikkaa, minimaalisella taloudellisella panostuksella.
 
Kotimaassa on riittävästi esimerkkejä näivettyneistä lentokentistä. Toimivat lentoyhteydet maailmalle on edellytys toimivalle yritystoiminnallemme ja siten alueemme elinvoimaisuudelle ja houkuttelevuudelle. Matka Helsinki-Vantaalle kun lisää kustannuksia merkittävästi ja pidentää matka-aikaa kohtuuttomasti. Toimivat lentoyhteydet ovat monesti edellytys myös menestyksellisille kansainvälisille konferensseille. Lyhyen tähtäimen tavoitteenamme tulisi olla liike-elämän tärkeänä pitämä kohtuuhintainen, päivittäinen aamu- ja iltayhteys Kööpenhaminaan ja vaikkapa Frankfurtiin.
 
Pohjois-Italiassa sijaitseva yli 100 000 asukkaan Bergamo on erinomainen esimerkki onnistuneesta ja toimivasta yhteistyöstä halpalentoyhtiöiden kanssa. RyanAirin tehtyä siitä hubi-kenttänsä seutukunnalle on suorastaan virrannut rahaa ja matkustajia. Alueen hotellit, taksit, ravintolat, kaupat, matkailuelinkeinot - ja liike-elämä muutenkin - kukoistavat ennennäkemättömällä intensiteetillä ja sykkeellä. Tätä mekin tarvitsemme: taloudellista toimeliaisuutta, työpaikkoja ja verotuloja, joiden avulla hyvinvointiyhteiskuntamme palveluiden ylläpitäminen ja rahoittaminen on mahdollista.
 
Toimiva resepti on myös meidän käsiemme ulottuvilla. Ensiksikin, tehdään itsestämme liiketaloudellisesti kannattava ja houkutteleva kumppani Ryanairille, tavoitteena alkuvaiheessa miljoona vuosittaista halpalentomatkustajaa. Toiseksi, kehitetään matkaketjuja niin, että 2 miljoonasta vuosittaisesta charter-lentomatkustajasta osuutemme voisi nousta aluksi 10 %:iin eli 200 000 matkustajaan. Kolmanneksi, Malmin lentokentän sulkeutuessa 2016 voisimme tutkia mahdollisuuksia houkutella kentän yrityksiä ja toimintoja Tampere-Pirkkalaan.
 
Frankfurt-Hahnin kenttä Saksassa selviää jopa 4 miljoonasta vuosittaisesta lentomatkustajasta kumipyöräliikenteellä, ilman raideliikenneyhteyttä. Myös me pystymme kehittämään kenttäämme jo nyt – ennen mahdollisia mittavia raideliikenneinvestointeja.
 
Miljoona halpalentomatkustajaa tuo alueelle tuhat työpaikkaa. Toimiva charter-liikenne ehkä satoja lisää. Jokainen syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle miljoona euroa. Työpaikka on tehokas keino estää kaikenikäisten syrjäytymistä. Jokainen uusi työpaikka on meille siis kullan – tai jopa tuon miljoonan euron – arvoinen.
 
Katsommeko me vierestä kun muut vievät kamppailussa potin? Vai olemmeko me valmiita tekemään tarvittavat panostukset? Meillä on mahdollisuus olla ykkönen, jos sitä haluamme. Miksemme haluaisi?
 
Lassi Kaleva
Kirjoittaja on tamperelainen kaupunginvaltuutettu (ps) ja yrittäjä

Julkaistu 2.7.2014 Pirkkalaisessa Viikon vieras -palstalla (klikkaa tästä)

Kommentoi kirjoitusta.

Maailmanluokan musiikkielämys !!!

Perjantai 27.6.2014 - Lassi Kaleva

Tampereen kaupunginvaltuuston kuoro esiintyi 27.6.2014 klo 15.00 Tammerkosken sillalla -tapahtuman avajaisissa Tampereen Keskustorin juhlateltassa. Ohessa 4 minuutin videokooste esityksestä.

-Lassi Kaleva

Kommentoi kirjoitusta.

Kirjoitukseni AL:ssä 19.6.2014 valtuuston ratikkapäätöksestä

Torstai 19.6.2014 - Lassi Kaleva

al_19.6.2014_kaleva_kirjoitus_ratikkapaatoksesta_-_ilman_marginaalia.jpg

-------------

Julkaistu kirjoitukseni joiltakin osin laajennettuna:

Ratikan suunnittelun jatkamisesta päätettiin Tampereen kaupunginvaltuustossa 16.6.2014. Ratikasta ei kuitenkaan ollut yhteistä poliittista tahtotilaa – ainoastaan poliittinen lehmänkauppa.
 
Ratikan perustelut ontuvat. Koska kilpailutuksissa ei paikallisia työntekijöitä tai yrityksiä voida suosia, saattavat hankkeen veroeurot koitua muiden kuin hankkeen maksajien eduksi.
 
Hanketta perusteltiin vankalla kansalaisten tuella, esim. sosiaalisessa mediassa, mutta valtuustossa ehdotettu neuvoa antava kansanäänestys ei saanutkaan tukea - vaikka sellainen voitaisiin järjestää joko heti tai seuraavien kuntavaalien yhteydessä. Eikö valtuutetuilla olekaan luottamusta siihen, että tavallinen kansa osaisi päättää itseään koskevan ja itse maksamansa asian?
 
Olemme budjetin kehyksestä jo 20 milj. euroa miinuksella. Ongelmana on ostovoiman hiipuminen, kun kaupunki joutuu kaiken aikaa lisäämään kuntalaisten vero- ja maksutaakkaa. Tampere-lisä sai mennä, kiinteistöveroa ja kunnallisveroakin nostettiin. Tämä tarkoitti nimenomaan ostovoiman leikkausta, koska tavallisessa suomalaisessa perheessä lisäraha menee yleensä kulutukseen. Onkin laskettu, että esim. 1 % korotus arvonlisäverossa tms. vie Tampereelta noin 700 työpaikkaa.
 
Ratikan väitetään nostavan 2 % joukkoliikenteen kulkutapaosuutta. Joukkoliikenteen hintajoustotaulukoista näemme, että jokainen 10 % lipunhinnanalennus lisää joukkoliikenteen kysyntää 3 prosenttia. Eli alle 3 milj. eurolla vuodessa joukkoliikenteen kysyntä nousisi välittömästi ja merkittävästi – ilman kaupungin talouden syöksykierteeseen saattavaa miljardi-investointia.
 
Ratikan pitäisi helpottaa liikkumista. Kävelymatkat pysäkeille kuitenkin pitenevät, eikä loputtomat vaihdot raskaiden kantamusten kanssa ole kaikille kuntalaisille kovinkaan yksinkertaisia tai vaivattomia.
 
Raiteilla kulkeva ratikka on taloudellinen riippakivi, joka sitoo yhdyskunnan kehityksen kiskoihin ja jakaa maankäytön ja liikenteen hyödyt epäoikeudenmukaisesti. Ei ratikalle, on Kyllä Tampereelle.
 
Lassi Kaleva
Kaupunginvaltuutettu (ps)
Tampere

Julkaistu mukailtuna Aamulehdessä 19.6.2014 Lukijalta-palstalla

1 kommentti .

Tampere päätti Ratikan jatkosuunnittelusta 16.6.2014 kokouksessaan

Maanantai 16.6.2014 - Lassi Kaleva

Alla olevien linkkien kautta näet viisi merkittävää eri tarkastelukulmaa ratikka-asiaan. Näistä neljä löysi tiensä myös pitämiini puheenvuoroihin. Viides kannanotto voisi olla edelleen ajankohtainen myös jatkossa päätettäessä kaavoituksesta ja tietysti käsiteltäessä varsinaista ratikkapäätöstä vuonna 2016.
 
RATIKKA, TYÖLLISYYS JA TYÖPAIKAT
 
TAMPEREELLA EI OLE VARAA RATIKKAAN
 
KANSANÄÄNESTYS RATIKASTA
 
JOUKKOLIIKENTEELLINEN TARVE SAADAAN HOIDETTUA BUSSEILLA
 
RATIKKA OHJAA KAAVOITUSTA VÄÄRÄÄN SUUNTAAN

Kommentoi kirjoitusta.

AL 4.5.2014 - Tampere-Pirkkalan lentokentän etsikkoaika saattaa luisua ohi

Sunnuntai 4.5.2014 - Lassi Kaleva

kaleva_-_4.5.2014_julkaistu_aamulehdessa_-_pirkkalan_lentokentan_etsikkoaika_saattaa_luisua_ohi.jpg-----------

Tampere-Pirkkalan lentoaseman etsikkoaika saattaa olla pian ohi Tampereen kokoomus-demari-vihreä-vasemmistoliitto-akselin kiinnittäessä mielenkiintonsa pormestariohjelman mukaisesti mm. tunneliin, ratikkaan, kansihankkeeseen ja täydennysrakentamiseen.
 
Lentokentän matkustajamäärä on laskenut alle 500 000:een eli huipustaan jo n. 34 %. Kakkosterminaalin kehittämissuunnitelmat olivat pitkään jäissä. Ryanair on supistanut vuorotarjontaansa, ja se on jo ilmaissut mielenkiinnostaan keskittää lentojansa pikaisesti Helsinki-Vantaalle.
 
Toimiva resepti on kuitenkin käsiemme ulottuvilla. Ensiksikin, tehdään itsestämme liiketaloudellisesti kannattava ja houkutteleva kumppani Ryanairille, tavoitteena alkuvaiheessa miljoona vuosittaista halpalentomatkustajaa. Toiseksi, kehitetään matkaketjuja niin, että 2 miljoonasta vuosittaisesta charter-lentomatkustajasta osuutemme voisi nousta aluksi 10 %:iin eli 200 000 matkustajaan. Kolmanneksi, Malmin lentokentän sulkeutuessa 2016 voisimme tutkia mahdollisuuksia houkutella kentän yrityksiä ja toimintoja Tampere-Pirkkalaan. Lisäksi lyhyen tähtäimen tavoitteenamme tulisi olla liike-elämän tärkeänä pitämä kohtuuhintainen, päivittäinen aamu- ja iltayhteys Kööpenhaminaan ja vaikkapa Frankfurtiin.
 
Frankfurt-Hahnin kenttä Saksassa selviää jopa 4 miljoonasta vuosittaisesta lentomatkustajasta kumipyöräliikenteellä, ilman raideliikenneyhteyttä. Myös me pystymme kehittämään kenttäämme jo nyt – ennen mahdollisia mittavia raideliikenneinvestointeja.
 
Miljoona halpalentomatkustajaa tuo alueelle tuhat työpaikkaa. Toimiva charter-liikenne ehkä satoja lisää. Jokainen syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle miljoona euroa. Työpaikka on tehokas keino estää kaikenikäisten syrjäytymistä. Jokainen uusi työpaikka on meille siis kullan – tai jopa tuon miljoonan euron – arvoinen.
 
Katsommeko me vierestä kun muut vievät kamppailussa potin? Vai olemmeko me valmiita tekemään tarvittavat panostukset? Meillä on mahdollisuus olla ykkönen, jos sitä haluamme. Miksemme haluaisi?
 
Lassi Kaleva
Kaupunginvaltuutettu (ps)
Tampere

Julkaistu Aamulehden Lukijalta-palstalla su 4.5.2014

Kommentoi kirjoitusta.

Valtuustoaloite: Tampereelle 60-120 työpaikkaa uuteen 2014 perustettavaan puhelinpalvelukeskukseen

Maanantai 14.4.2014 - Lassi Kaleva

Tampereen kaupunginvaltuutettu Lassi Kaleva (ps) teki valtuuston maanantaisessa kokouksessa 14.4.2014 valtuustoaloitteen 60–120 työpaikan saamiseksi Tampereelle. Pankkikonserni Nordea on aloittanut yt-neuvottelut vähentääkseen 250–300 työpaikkaa Suomessa tämän ja ensi vuoden aikana. Nordea ilmoitti samalla, että se perustaa Suomeen uuden puhelinpalvelukeskuksen. Paikkakuntaa ei ole vielä päätetty, mutta päätös tehdään pikaisesti. Aluksi yhtiö aikoo palkata 60 työntekijää, mutta henkilöstömäärää on tarkoitus mahdollisesti lisätä myöhemmin aina noin 120 henkilöön asti.

Valtuutettu Kaleva oli yhteydessä puhelinpalvelukeskuksen perustamisesta ja sijaintipaikan valinnasta vastuussa olevaan Nordean johtajaan tarkoituksenaan selvittää mahdollisuuksia saada puhelinpalvelukeskus Tampereelle. Hyvien liikenneyhteyksien varrella sijaitseva Tampere täyttää tarvittavat kriteerit, joita ovat mm. riittävä tarjonta työvoimaa yrityksen tarpeisiin sekä tarkoitukseensa sopivat toimitilat.

Kaupungin talous on syöksykierteessä. Tampereen työttömyystilanne on vaikein kuuden suurimman kaupungin vertailussa. Nuorisotyöttömyysluvut ovat karua luettavaa. Leikkauslistat ovat loputtomat, ja inhimillinen kärsimys on jo käsin kosketeltavaa. Jos tahtotila on oikea, Tampereella on mahdollisuus voittaa kisa perustettavan puhelinpalvelukeskuksen sijaintipaikasta. Ja saada samalla alueelleen 60–120 uutta työpaikkaa.
 
Kalevan aloitteessa esitetään, pormestari Anna-Kaisa Ikonen ja uusi elinkeinojohtaja Timo Antikainen ryhtyvät jo lähipäivinä pikaisiin toimenpiteisiin asian suhteen. 

Tästä klikkaamalla näet aloitteen kokonaisuudessaan

Kommentoi kirjoitusta.

AL Puheenaihe: Iso kunta ei palvele ketään

Maanantai 7.4.2014 - Lassi Kaleva

kaleva_-_aamulehti_-_kirjoitus_kuntaliitoksista_7.4.2014_-_kuva_ilman_reunoja.jpg-------

Puheenaihe: Iso kunta ei palvele ketään

PIRKANMAA | 7.4.2014 | 06:59 | PÄIVITETTY 07:016

Seutuselvitys lupaa yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Kokemus kuntaliitoksista niin kotimaassa kuin ulkomailla osoittaa, että se on silkkaa toiveajattelua.

Lassi Kaleva

Kirjoittaja on tamperelainen perussuomalaisten valtuutettu ja yrittäjä

Kahdeksan pirkanmaalaisen kunnan pakkonaittaminen selvitysmies Rauno Saaren ehdotusten mukaan on saamassa aikalisän. Syynä on valtakunnallinen sote-uudistus.

Paras ratkaisu kuitenkin olisi seutuselvityksen siirtäminen suoraan unholaan. Aivan samoin kuin aikoinaan vaikutusvaltaisesti kannatettu Kaupin metsään suunniteltu ydinvoimala tai hanke kaupungin raatihuoneen jyräämiseksi maan tasalle.

Saari päätyi seutuselvityksessään Elinvoimainen Tampereen kaupunkiseutu suosittamaan ensisijaisesti yksi kunta -mallia. Se tarkoittaa käytännössä (pakko)liitosta Tampereen, Oriveden, Ylöjärven, Kangasalan, Nokian, Pirkkalan, Lempäälän ja Vesilahden kesken.

Toissijaisesti selvitysmies suosittaa alueellemme seutukaupunki- ja palvelukuntamallia, jossa on kaksiportainen hallinto ja jossa seutukunta ottaa huolehtiakseen tärkeimmät nykyisin itsenäisten kuntien hoitamat tehtävät.

Seutuselvitys lupaa yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Kokemus kuntaliitoksista niin kotimaassa kuin ulkomailla osoittaa, että se on silkkaa toiveajattelua. Kunnallisalan kehittämissäätiö ennustaa, että riitely vie helposti ensimmäiset 5 - 50 vuotta.

Saaren vaihtoehtoja on turha puolustella säästöillä.

Jo yksistään viiden vuoden irtisanomissuoja estää hallinnon rakenteiden tehokkaan kehittämisen, sanoo Tampereen yliopiston Johtamiskorkeakoulun tutkija Jenni Airaksinen. Asiat vain jämähtävät ja betonoituvat paikoilleen, vaikka halua ja kykyä muutokseen saattaisi alussa ollakin.

On totta, että hiljattaisessa Taloustutkimuksen kyselytutkimuksessa ylivoimainen enemmistö eli 71 prosenttia kansalaisista lakkauttaisi irtisanomissuojan.Yhtä varmasti totta on sekin, että ilman viiden vuoden irtisanomissuojaa Suomessa ei olisi toteutunut yksikään kuntaliitos.

On ymmärrettävää, että Tampereen valtakoalitiota harmittaa suunnattomasti maksukykyisten omakotiasumista kannattavien lapsiperheiden tai vaikkapa kasvuyritysten valuminen ympäristökuntiin. Olisikin paikallaan katsoa peiliin ja aloittaa itsetutkiskelu siitä, mikä meni pieleen.

Syytä muiden kuntien suosioon ei pidä hakea muualta kuin omasta toiminnasta, jos pientalojen tonttitarjonta on vähäistä, eikä yritysten tonttitiedusteluihin edes vastata. Ei, vaikka haluaisikin ympäristökunnista maksajia tunnelille ja muille korkealentoisille ökyinvestoinneille.

Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun kunnallistieteen professorin Arto Haverin mukaan on unohtunut se, miksi kunnat ovat olemassa. Alueiden erilaisuuden vuoksi kuntia tarvitaan ottamaan huomioon paikalliset olosuhteet ja toteuttamaan paikalliset pyrkimykset (Kuntalehti 2/2014).

Lähidemokratia ei toimi silloin, kun siitä tulee kaukodemokratiaa. Päätöksentekijöiden tulee todella olla läheltä, omasta kunnasta.

Tampereen Keskustorilta on hankala nähdä tai ymmärtää teiskolaisten tarvetta katuvalaistukseen, tai Oriveden reilun sadan oppilaan lukion merkitystä syrjäkylien nuorisolle tai Ylöjärven/Kurun perukoiden maankäyttötarpeita.

Otetaan esimerkki Keski-Suomesta. Äänekosken kupeessa sijaitsevalle Sumiaiselle luvattiin, että vuonna 2007 toteutetun kuntaliitoksen myötä mikään ei muutu. Yksi toisensa jälkeen palveluita kuitenkin on karsittu. Viimeiseksi loppuivat lääkäripalvelut tänä vuonna.

Kun kunta autioituu, niin oman tönön hinta ei kasvukeskuksessa riitä edes uuden asunnon käsirahaan.

Selvitysmies Saaren ehdottaman yhdistymisen jälkeen rakentamisesta keskusten ulkopuolelle saattaa olla turha haaveilla – edes omalle maalleen. Asioista kun päätetään keskitetysti.

Jos haluaa kansallispuistoksi, niin liittyminen Tampereeseen saattaa kantaa hedelmää. Tampereelta on kuulunut jo vakavia ehdotuksia Teiskon kansallispuistohankkeen edistämiseksi.

Taloustieteen professori Matti Virénin mukaan likipitäen kaikkien maailmalla tehtyjen tutkimusten mukaan pienet kunnat ovat tehokkaampia kuin suuret.

Liian suuri kuntakoko ei ole ympäristökuntien eikä edes Tampereen etu. Ellei tavoitteena sitten ole kalliiksi tuleva jähmettävä byrokratia ja päätöksentekoa hidastavat hierarkiat.

Pirkkalan pormestari Helena Rissanen kyseenalaisti 19.3. yleisötilaisuudessa Nokian lukiolla Saaren selvitystyön, koska se lähtee liikkeelle rakenteiden muuttamisesta.

Eikö olisikin hyödyllisempää ensin selvittää mitä elinvoimaisuus ja sen lisääminen kunnissa tarkoittaa? Ja vasta sitten edetä tarvittavaan suuntaan.

Rauno Saaren seutuselvitys joutaa romukoppaan. Pirkanmaan seutukunnan elinvoimaisuuden tae ovat nykyiset itsenäiset kunnat ja vankka kunnallinen identiteetti. Unohtamatta lisääntyvää vapaaehtoista seudullista yhteistyötä.


Kommentoi: Tehtiinkö seutuselvityksessä turhaa työtä?

Tai kirjoita aiheesta Jatkot-palstalle: nakokulma@aamulehti.fi

TAUSTA

Tampereen seutuselvitys

Selvitysmies Rauno Saari selvitti kaupunkiseudun kahdeksan kunnan yhteisestä toimeksiannosta seudun tulevaisuuden vaihtoehtoja. Työ valmistui tämän vuoden tammikuussa. Kärkeen nousivat yhden kunnan malli ja Eurooppalainen kaupunki -malli.

Hallituksen esitys sote-uudistuksesta, eli sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen viidellä erityisvastuualueella muutti suunnitelmia niin, että seutuselvitykselle on nyt otettu aikalisä.

Sote-uudistuksen vaikutuksia kuntarakenneuudistukseen ei kyetä arvioimaan, ennen kuin sote-uudistuksesta saadaan tarkempi esitys.

Julkaistu Aamulehdessä 7.4.2014

Kommentoi kirjoitusta.

Kuntien pakkoliitokset - yleisötilaisuus Nokialla ke 19.3.2014

Keskiviikko 19.3.2014 klo 22.02 - Lassi Kaleva

Nokian Uutiset ja Nokian kaupunki järjestivät keskiviikkona 19.3.2014 kuntalaisille tarkoitetun, seutuselvitystä koskevan tilaisuuden. Tilaisuuden aiheena oli: Itsenäinen Nokia vai osaksi seutukaupunkia? Mikä on Nokian tulevaisuus? Kuntauudistuksesta ja sen eri vaihtoehdoista alusti asiantuntevasti Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun yliopistonlehtori Jenni Airaksinen.
 
Jenni Airaksinen toi yleisön tietoon lukuisia esimerkkejä niin Suomessa kuin maailmalla suoritetuista erityyppisistä kuntien yhteistyömalleista, ja painotti sitä seikkaa, että suuri ei välttämättä ja itseisarvoisesti ole aina kaunista. Ja että kehyskuntien kokoiset kunnat kykenevät kyllä vallan mainiosti ja pääsääntöisesti selviytymään velvoitteistaan. Airaksinen totesi myös, että demokraattinen vaikuttaminen yleensä kärsii selvästi kuntayksikön koon kasvaessa.
 
Joku yleisöstä esitti kuntauudistustyöryhmälle kysymyksen ympäristön tilan ja vaikutusten huomioimisesta kuntaliitosten aiheuttaman lisääntyneen liikkumisen näkökulmasta. Vastaus oli, että ympäristöä ei selvitysmies Rauno Saaren malleissa ole lainkaan otettu huomioon.
 
Pirkkalan pormestari Helena Rissanen kyseenalaisti jo suoritetun selvitystyön, koska se lähtee liikkeelle rakenteiden muuttamisesta. Eikö olisi hyödyllisempää ensin selvittää mitä elinvoimaisuus ja sen lisääminen kunnissa tarkoittaa? Ja vasta sitten edetä tarvittavaan suuntaan.
 
Tampereen kanta uusien kuntamallien selvityksen jatkamiseen päätetään Tampereen kaupunginvaltuuston kokouksessa maanantaina 14.4.2014. Muut seutuselvityskunnat tekevät niin ikään vastaavat päätökset omissa valtuustoissaan.
 
Taustalla keskustelulle on siis selvitysmies Rauno Saaren tutkimus: Elinvoimainen Tampereen kaupunkiseutu – tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen. Rauno Saari puoltaa seutukunnalle jompaakumpaa seuraavista kahdesta vaihtoehdosta: 

  1. Yksi kunta -malli, joka tarkoittaa käytännössä kuntaliitosta 8 kunnan kesken (Tampere, Orivesi, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Pirkkala, Lempäälä, Vesilahti).
  2. Seutukaupunki- ja palvelukuntamalli, jossa on kaksiportainen hallinto ja jossa seutukunta ottaa huolehtiakseen tärkeimmät nykyisin itsenäisten kuntien hoitamat tehtävät.

Kommentoi kirjoitusta.

PS-ryhmän valtuustoaloite tunnelin kustannusten seurannasta 17.2.2014

Tiistai 18.2.2014 klo 22.12 - Lassi Kaleva

Valtuustoaloite 17.2.2014

A. Rantaväylän tunnelihankeen kulujen seuranta ja valvonta.
B. Rantaväylän tunnelihankkeen paikallisten työllisyysvaikutusten seuranta ja valvonta.

Koska tunneli-investointi on taloudellisesti ja työllisyysvaikutuksiltaan eritäin merkittävä Tampereelle ja tamperelaisille veronmaksajille, on kokonaiskuvan selvittämiseksi jatkuva systemaattinen seuranta välttämätöntä. Tämä on osoitus hallinnon ja päätöksenteon avoimuudesta ja läpinäkyvyydestä vallitsevan pormestariohjelman mukaisesti.

 
Valtuustoaloite on kustannusvaikutteisesti positiivinen. Avoin ja läpinäkyvä seuranta auttaa pysymään tavoitehinnassa, 180 miljoonaa euroa, ja estää osaltaan lisäkustannusten syntymistä. Seuranta ja valvonta toteutetaan siten, että tässä aloitteessa mainitut kulut ja tiedot julkistetaan kuukausittain Tampereen kaupunginvaltuutetuille. Mahdollisesti tiedot voidaan laittaa myös julkisesti esille esimerkiksi nettisivujen välityksellä, jolloin ne ovat lisäksi jokaisen kuntalaisen ja tiedotusvälineiden nähtävissä, käytettävissä ja arvioitavissa.
 
Kuukausittain raportoivat tiedot. Aloitteessa mainitut raportit tehdään myös takautuvasti kuukausittain allianssin perustamisesta lähtien.
 
A0. Kertaluonteisesti ennen allianssisopimusta syntyneet ja siis nykyiseen tunnelibudjettiin kuulumattomat kulut, jotka liittyvät olennaisesti tulevan tunnelin rakentamiseen.
 
A1. Toteutuneiden kulujen vertailu alkuperäiseen budjetoituun kuluun pääluokittain tilikohtaisesti. Perustelut eroavaisuuksista.
 
A2. Toteutuneiden kulujen seuranta myös lasku-/kuittikohtaisesti.
 
A3. Mahdollisten suoraan tunnelirakentamiseen kuuluvien allianssisopimuksen budjettiin kuulumattomien lisätöiden kustannukset. Perustelut ja vastuuhenkilöt.
 
A4. Allianssisopimukseen kuulumattomien, mutta tunnelin rakentamisesta välillisesti aiheutuneiden muiden kustannusten kulut/laskut. Vastuuhenkilöt ko. kulujen hyväksymisestä. Tähän kohtaan voisi lisätä erillisellä rivillä laskennalliset kulut, jotka aiheutuvat pidentyneistä matka-ajoista samaan tapaan kuin on tapana laskea tulopuolelle vastaavien liikenneprojektien tuomat euromääräiset säästöt lyhentyneiden matka-aikojen seurauksena.
 
A5. Juokseva ennuste kulujen toteutumisesta verrattuna budjetoituihin kuluihin kokonaisurakan osalta sekä projektitasolla.
 
A6. Mahdollisten budjettiylittymien perustelut ja vastuuhenkilöt.
 
A7. Tunneliallianssin henkilökunnan määrän suuruus ja kuukausittainen henkilöluettelo nimineen ja työtehtävittäin. Ennuste tulevista muutoksista.
 
B1. Tunnelihankkeen paikallinen työllistävyys. Olennaista työllistävyydessä on se kuinka paljon tamperelaisia yrityksiä ja työntekijöitä tunnelihanke työllistää, koska myös tunnelin maksajat ovat Tampereelta. Seurattavat ja valvottavat asiat:

  • Urakkasopimukset, niiden laskennallinen arvo ja toteutunut arvo lisätöineen ja lisälaskutuksineen. Rivillä mainituissa tiedoissa mm. yrityksen nimi ja urakkasopimuksen voittaneen yrityksen kotipaikka.
  • Tunnelihankkeen työllistämien henkilöiden määrä kotipaikkakohtaisesti (esim. Tampere, Pirkanmaa, muu Suomi, ulkomaat). Työtehtävät ilmoitetaan erikseen päätettävän luokittelun mukaisesti.

Kommentoi kirjoitusta.

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »