Tuulimyllyasiaa / raportti 11.4.2025
Raportti Pirkanmaan uusista tuulimyllyistä / maakuntahallituksesta
Lassi Kaleva ja Aarne Raevaara. LUE tämä pitkä päivitys, jos olet huolissasi
kiinteistösi, vakituisen asuntosi tai kesäpaikkasi arvon romahduksesta uusien
tuulimyllyjen puristuksessa.
Raportin sisältö:
1.
Lassi Kaleva: vaihemaakuntakaavan käsittely Pirkanmaan
maakuntahallituksessa 17.3.2025 ja aiemmin.
2.
Aarne Raevaara: vaihemaakuntakaavan käsittely Pirkanmaan
maakuntavaltuustossa 7.4.2025
3.
Tuulimyllyjen puolesta ja vastaan 7.4.2025 äänestäneet
maakuntavaltuutetut
4.
Kuntakohtaiseen tuulivoimapuistojen
kaavoitukseen päättäjille lobattavia periaatteita jatkossa.
Kohta 1. Lassi Kaleva: vaihemaakuntakaavan käsittely
maakuntahallituksessa 17.3.2025 ja aiemmin.
Pirkanmaan maakuntahallitus on käsitellyt viimeisen 12
kuukauden aikana sekä vaihemaakuntakaavan valmistelua että lukuisia mm.
kunnille tai ELY-keskuksille annettavia lausuntoja. Maakuntahallituksessa
olemme Aarne Raevaaran kanssa vastustaneet lausunnoissa, päätöksissä jne.
kaikkea Pirkanmaalle suunnitteilla olevaa teollista tuulivoimaa. Tuulivoimaa ei
mielestämme tule Pirkanmaalle toteuttaa useastakin syystä, joita olemme
avanneet mm. eriävissä mielipiteissämme. Eriävät mielipiteemme löytyvät
kokousten pöytäkirjoista ja niiden liitteistä.
Maakuntahallituksen ja maakuntavaltuuston pöytäkirjat
liitteineen löytyvät tämän linkin takaa https://pirkanmaajulkaisu.ktweb.fi/ktwebscr/pk_tek_tweb.htm
VALITSE toimielimeksi esimerkiksi maakuntahallitus ja
klikkaa 17.3.2025 kokousta.
Pöytäkirjasta näemme, että tuulimyllyjä koskevassa pykälässä
"Pirkanmaan elonkirjon ja energian vaihemaakuntakaavan hyväksyminen"
maakuntahallituksen 2. varapuheenjohtaja Lassi Kaleva ehdotti, että asia
palautetaan uudelleen valmisteltavaksi: "Esitän, että vaihemaakuntakaavaa ei
lähetetä maakuntavaltuuston hyväksyttäväksi, vaan että kaava palautetaan
takaisin uudelleen valmisteluun niin, että vaihemaakuntakaava estäisi
tuulivoiman rakentamisen alueelle."
Kalevan palautusehdotus raukesi kannattamattomana ja
maakuntahallitus päätti esittää maakuntavaltuustolle (tuulivoima)kaavan
hyväksymistä kokouksessaan 7.4.2025.
Maakuntahallituksen 17.3. kokouksen pöytäkirja liitteineen
on kokonaisuudessaan 1025 sivua pitkä. Sivuilta 859-860 löytyy päätökseen
liitetyn Kalevan jättämän eriävän mielipiteen johdantosivut, jotka on kopioitu
tähän (eriävässä mielipiteen johdantosivuilla mainitut eriävän mielipiteen osat
1-4 löytyvät pöytäkirjan sivuilta 861-955):
Lassi Kaleva - eriävä mielipide liitteineen 1 + 4 kpl
liitettäväksi pöytäkirjaan - pykälä 44 vaihemaakuntakaava - Pirkanmaan
maakuntahallitus 17.3.2025
-------------------------
Pirkanmaan maakuntahallitus 17.3.2025
44 § Pirkanmaan elonkirjon ja energian vaihemaakuntakaavan
hyväksyminen
ERIÄVÄ MIELIPIDE
Katson, että tuulivoimaan sisältyen riskien ja tuulivoiman
kohtaaman suuren vastustuksen takia tuulivoimahankkeita ei tule edistää
Pirkanmaan maakunnan alueella. Pirkanmaan vaihemaakuntakaava olisi pitänyt palauttaa takaisin uudelleen valmisteluun
niin, että vaihemaakuntakaava estäisi tuulivoiman rakentamisen alueelle.
Liitän osaksi tätä eriävää mielipidettäni
7.3.2025 Kurun seurantalolla järjestetyssä tilaisuudessa julkisesti esitetyt
materiaalit eri esitelmöitsijöiltä (yhteensä neljä liitettä), joiden katson
kuvaavan riittävällä tarkkuudella tuulivoimahankkeiden negatiivisia puolia ja
kyseenalaisia vaikutuksia. Tämä siksi, että maakuntapäättäjät voisivat vielä
ennen maakuntavaltuuston kokousta paremmin tutustua eriävään mielipiteeseeni ja
sen liitteiden esille tuomiin seikkoihin, jotka selvästi kyseenalaistavat tuulivoimahankkeet.
Liian usein päätöksenteossa saatetaan sanoa vuosien kuluttua, että teimme
päätökset parhaan tiedon pohjalta. Tässä eriävässä mielipiteessäni käytän
parasta ja viimeisintä kansalaisyhteiskunnan tuottamaa tietoa. Ja toivon, että
tämän ja muun tiedon pohjalta Pirkanmaan maakuntavaltuusto päättää estää
tuulivoiman rakentamisen maakunnan alueella.
Nostan liitteistä tähän yhden asian, joka
tulisi ehdottomasti huomioida päätöksiä tehtäessä: Ranskassa on havahduttu massiivisten
nykykokoisten tuulivoimaloiden purkukustannuksiin perustuksineen. Siellä on
haarukoitu kustannuksen olemaan välillä 500 000 - 850 000€ / voimala. Tämä
tarkoittaa sitä, että Suomen oloissa täällä olevien hankkeiden osalta tulisi
asettaa esimerkiksi miljoonan euron vakuus yhden / jokaisen tuulimyllyn
purkamiseksi ja luonnon ennallistamiseksi siltä varalta, että kyseinen
tuulivoimatoimija menee esimerkiksi konkurssiin tai ei muuten pysty
suoriutumaan tulevaisuuden lainsäädännön edellyttämistä ympäristö- ja/tai
muista velvoitteista.
Ohessa liitteet, jotka tulee jokainen
erikseen ja kokonaisuudessaan liittää pöytäkirjaan osaksi eriävää
mielipidettäni. Mikäli liitteiden lisääminen on teknisesti mahdotonta, luon
tarvittaessa laajan pdf-tiedoston, jossa sisällytän samaan dokumenttiin nämä
alkusanat ja 4 oheista liitettä.
Tässä vielä pöytäkirjaan kokonaisuudessaan liitettävät
liitteet osaksi tätä eriävää mielipidettäni:
·
Vaihemaakuntakaava - Eriävä mielipide osa 1 -
Lassi Kaleva - Alustus tuulivoimasta
·
Vaihemaakuntakaava - Eriävä mielipide osa 2 -
Lassi Kaleva - Yleistä
·
Vaihemaakuntakaava - Eriävä mielipide osa 3 -
Lassi Kaleva - Tuulivoimalat ja Infraääni
·
Vaihemaakuntakaava - Eriävä mielipide osa 4 -
Lassi Kaleva - Tuulivoiman realiteetit
-------------------
Lassi Kaleva (PS)
Pirkanmaan maakuntahallituksen jäsen
lassi@lassi.fi /
puh. 0400 778 845
Aarne Raevaara (PS)
Pirkanmaan maakuntahallituksen varajäsen
aarne.raevaara@gmail.com /
puh. 041 522 4636
Kohta 2. Aarne Raevaara: vaihemaakuntakaavan käsittely
Pirkanmaan maakuntavaltuustossa 7.4.2025
Maakuntavaltuusto käsitteli kokouksessaan 7.4.2025
vaihemaakuntakaavaa sisältäen Pirkanmaan alueelle suunnitellut teolliset
tuulivoiman alueet. Pidin asiasta maakuntavaltuustoryhmämme puheenjohtajana
linjapuheen, joka sisälsi suurin piirtein eriävässä mielipiteessäni (myöhemmin
alla) mainitsemani asiat.
Tein myös asian käsittelyn yhteydessä seuraavan esityksen
vaihemaakuntakaavan palauttamisesta uudelleen valmisteluun:
Palautusesitys.
Elonkirjo ja energia, Pirkanmaan vaihemaakuntakaavaa
palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että Pirkanmaan maakuntakaava
2040:stä kumotaan tuulivoimaa koskevat kaavamerkinnät sekä ohjataan
kuntakaavoitusta niin, ettei alle kahdeksan tuulivoimalan teollisuuspuistoja
voi rakentaa, ja että siihen sisällytetään tarkastelu:
1. tuulivoimaloiden etäisyys toisiinsa ja asutukseen
2. varmistetaan luonnon hiljaisten alueiden riittävyys
3. edistetään matkailuelinkeinojen kehittämisen edellytyksiä
4. turvataan asukkaiden viihtyisyys ja kiinteistöjen arvon
säilyminen
5. turvataan lapsiperheille luonnon rauha.
6. maakuntakaavassa tulee tarkastella tuulivoimaloiden
rakentamista kattavasti ja rakentamiseen liittyviä riskejä erityisellä
huolella, varovaisuusperiaate huomioiden.
Asian käsittelyn yhteydessä esityksen vaihemaakuntakaavan
palauttamisesta uudelleen valmisteluun teki myös maakuntavaltuuston varajäsen
Jorma Mäntylä.
Palautusesityksiämme kannatti 12 maakuntavaltuutettua ja
vaihemaakuntakaavan hyväksymistä tuulivoimapuistoineen kannatti 44
maakuntavaltuutettua. Maakuntahallituksen työparini Lassi Kaleva oli paikalla
maakuntavaltuuston kokouksessa maakuntahallituksen edustajana, joten hänellä ei
ollut maakuntavaltuuston kokouksessa äänioikeutta, ainoastaan ns. puheoikeus.
Liitin pöytäkirjaan seuraavan eriävän mielipiteen:
Pirkanmaan maakuntavaltuusto 7.4.2025
9 § Pirkanmaan elonkirjon ja energian vaihemaakuntakaavan
hyväksyminen
Eriävä mielipide
Pirkanmaan elonkirjo ja energia vaihemaakuntakaavassa olisi
pitänyt tarkastella tuulivoimaloihin ja niiden rakentamiseen liittyviä riskejä
erityisellä huolellisuudella. Kuten olemme toivoneet. Niin ei tapahtunut. Nyt
ainoa vastuullinen ratkaisu on vaihemaakuntakaavan palauttaminen takaisin
uudelleen valmisteluun.
Maankäytön ja rakennuslain (MRL) 28 § määrittelemät
maakuntakaavan laadinnassa huomioon otettavat asiat, kuten ekologinen
kestävyys; mahdollisuudet turvalliseen, terveelliseen ja eriympäristön ja
talouden sekä vesi- ja maa-ainesvarojen kestävään käyttöön; maakunnan
elinkeinoelämän toimintaedellytyksiin; maiseman, luonnonarvojen ja
kulttuuriperinnön vaalimiseen; sekä virkistykseen soveltuvien alueiden
riittävyyteen pitää arvioida myös jo alueella asuvien ja sitä käyttävien
tarpeet huomioiden. Näin ei nyt tapahtunut.
Erilaisten VAT intressien yhteensovittaminen
Pirkanmaan elonkirjo ja energia vaihemaakuntakaava painottaa
liikaa tuulivoiman rakentamista, siinä ei riittävässä määrin arvioida erilaisia
valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita (VAT).
Vaihemaakuntakaavalla kumotaan Pirkanmaan maakuntakaavan
2040 suunnittelumääräykset. Uuden vaihemaakuntakaavan suunnittelumääräyksissä
ei mainita linnustoa, lepakoita, pohjavettä, ulkoilu- ja virkistysalueita.
Vaikutuksia tarvitsee arvioida enää vain merkittäviin ekologisiin yhteyksiin.
Uudessa vaihemaakuntakaavan suunnittelumääräyksistä on poistunut myös
asutukseen kohdistuvat melu- ja välkevaikutukset. Aikaisemmassa
suunnittelumääräyksessä ollut arvokkaiden geologisten muodostumien ja maisema-
ja kulttuuriympäristöarvojen säilymisen varmistaminen on muutettu näiden
esiintymien ja arvojen huomioimisella, joka on paljon lievempi vaatimus kuin
säilyttäminen. Erilaisten intressien yhteensovittamisen sijaan muotoilulla on
selvästikin nostettu tuulienergiatuotannon voimallista edistämistä luopumalla
valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista (VAT).
Melu
Tuulivoiman merkittävin haitta ihmisen terveydelle on ääni,
ei maisemavaikutus. Pirkanmaan liitto
vastasi aikaisemmin pyyntöömme: # Vaihemaakuntakaavassa ei laadita
melumallinnuksia. #
Tuulivoimaloiden ulkomelutason ohjearvoja koskevan
Valtioneuvoston asetuksen mukaan asutuksen alueilla ulkomelutaso ei saa yöllä
ylittää 40 dB rajaa. Vähimmillään 40 dB:n vyöhyke tarkoittaa noin yhden
kilometrin etäisyyttä voimalasta. Varovaisuusperiaatteen mukaisesti yleensä
tuulivoimahankkeissa on tavoitteena, että voimalan etäisyys asutuksesta on
vähintään 1,5 - 2 km. Sweco 19.2.2024
päivätyssä vaikutusten arvioinnissa todetaan, että alle 1 km etäisyydellä on Patakorven,
Kärmekallion ja Metsomäen tuulienergiatuotannon alueilla asutusta. Useiden
muiden alueiden läheisyydessä on alle 1.5 kilometrin etäisyydellä asutusta.
Melumallinnuksien laadinta olisi poistanut suurimman osan
esitetyistä tuulivoimahankealueista.
Maakuntakaavan ohjausvaikutus kuntien osayleiskaavoihin
Valtakunnallisilla alueidenkäyttötavoitteilla (VAT) ohjataan
kokonaisuudessaan kaavoitusta, jolla ratkaistaan tuulivoimalle soveltuva
alueidenkäyttö. Tuulivoimalat tulee sijoittaa ensisijaisesti usean voimalan
yksiköihin, minkä nähdään vähentävän niistä aiheutuvia haittavaikutuksia. Alle
kahdeksan voimalan tuulivoimapuistojen mahdollistaminen osayleiskaavoituksella
on VAT tavoitteen vastainen. Maakuntakaavassa pitäisi selkeästi osoittaa
alueet, mihin tuulivoimaa ei saa sijoittaa. Erityisesti tapa sijoittaa tuulivoimaa
kuntien rajoille, niin, että haitat ohjautuisivat mahdollisimman paljon
naapurikunnan alueelle, pitäisi estää maakuntakaavassa.
VAT mukaista olisi etsiä huolella - laajemmalta kuin yhden
maakunnan alueelta - paikat suurille voimalakokonaisuuksille ja estää pienemmät
tuulivoimapuistot kokonaan.
Pirkanmaasta tulee tehdä mahdollisimman pitkälle
tuulivoimavapaa alue.
Riski jätedirektiivin toteuttamisesta
Tällä hetkellä edellytetään tiettyjä vakuuksia esimerkiksi
tuulivoimalan purkamisen varalle. Massiivisten (betoni)perustuksien poistoa
luonnosta ei nykykäytäntö kuitenkaan vaadi, jos perustusten maisemointi
onnistuu. Tilanteessa, jossa tuulivoimayhtiö on lopettanut toimintansa tai
mennyt konkurssin, mutta mikäli voimassa oleva unionin tai tuleva paikallisesti
tiukentuva lainsäädäntö vaatii myös kaiken betonin ja kaiken muun jätteen
poistamista luonnosta, kohdataan riski siitä, että maksajaksi tuleekin viime kädessä
kunta, valtio ja veronmaksaja. Tämä yhtenä esimerkkinä riskistä, jonka
esitettyjen teollisten tuulivoimapuistojen kaavoitus aiheuttaa.
Omaisuudensuoja
Omaisuudensuoja tarkoittaa (ylläpidettyä) kieltoa kajota
toisen omaisuuteen ilman tämän lupaa. Omaisuudensuoja kuuluu ihmisoikeuksiin.
Suomessa perustuslaki ja Euroopan ihmisoikeussopimus turvaavat
omaisuudensuojan.
Vaihemaakuntakaavasta puuttuvat olemassa olevat, mutta nyt
vaarantuvien arvojen tai riskien arviointi. Esimerkiksi laskevat asunnon tai
loma-asunnon arvot, tai tilanteissa, joissa tuulimyllyt aiheuttavat asukkaille,
lemmikeille ja tuotantoeläimille esimerkiksi melu-, välke- ja tärinähaittaa
sekä turvallisuusriskejä. Ei ole oikein, että tuulimylly-yhtiöiden ja maansa
myllyille vuokranneiden voitot maksaa tavallinen kuntalainen, jonka omaisuuden
arvo tai jopa terveys saattaa romahtaa.
Erään suomalainen kiinteistövälitysfirman lausunnon mukaan
"asuinkiinteistöjen arvo alenee keskimäärin kolmasosan tuulivoima-alueen
lähivaikutusalueella, eli 3 kilometrin säteellä". Saksassa ja Tanskassa
tehtyjen tutkimusten mukaan asuntojen myyntihinnat laskevat jopa 20 %
tuulivoimaloiden läheisyydessä. On huomattava, että arvon alenemisesta voidaan
puhua vasta kun kohde on myyty. Ne, jotka jäävät myymättä, sijaitsevat
useimmiten liian lähellä voimaloita. Tällöin ei voi puhua arvon alenemisesta,
vaan suoraan sen menetyksestä.
Kaavoituksessa on otettava huomioon ympäristönsuojelulain
(527/2014) 17 §:n mukainen pohjaveden pilaamiskielto. Kielto on ehdoton ja se
koskee myös pohjaveden pilaantumisen vaaran aiheuttamista. Kiellon merkitystä
maankäytön toimintojen sijoittamisessa korostaa yhdyskuntien talousveden
hankinnan merkitys ja pohjaveden puhdistamisen vaikeus.
https://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/muitapaatoksia/muupaatos/1496138939205.html
Petteri Orpon hallitusohjelman kirjaus
tuulivoimarakentamisen oikeudenmukaisuuden varmistamisesta
Kansainväliset yhtiöt voivat ehdotetulla
vaihemaakuntakaavalla toimia Suomessa tavalla, joka ei olisi mahdollista niiden
kotimaissa. Mielestämme tilanne on kestämätön. Irlannissa oikeus tuomitsi
tuulivoimayhtiön maksamaan 225 000 euroa korvauksia 700 metrin päässä asuvalle
perheelle muun muassa terveyshaitoista.
https://www.irishexaminer.com/news/arid-30983997.html#_blank
Maakuntakaavoitusta ohjaavat muut kuin hyväksyttävät syyt.
Tuulimyllyjen kiinteistövero tulee tulevaisuudessa jakaa kunnan ja valtion
kesken. Muuten ollaan tilanteessa, jossa talousvaikeuksissa oleva kunta ohjaa
kaavoitusta alueelleen tuulimyllyjä tulonhankkimistarkoituksessa, vaikka se
tarkoittaisi tuhoisaa vaikutusta kunnan asukkaille ja elinympäristölle, ja jopa
naapurikuntalaisille.
Neuvottelut kansainvälisten isojen tuulimylly-yhtiöiden ja
pienten kuntien välillä saattavat olla epätasa-arvoisia. Ilman selkeää
maakuntakaavaa tai kansallista vahvaa tuulivoimalainsäädäntöä on vaara siitä,
että pienten kuntien talousvaikeuksia käytetään hyväksi tuulivoimapuistojen
sijoittelussa ja kaavoituksessa.
Tuulivoimaloilla on mahdollisia negatiivisia vaikutuksia
niin riistaeläinten kuin tuotantoeläinten lisääntymiseen ja tiinehtyvyyteen.
Tuulivoimalat vaikuttavat myös riistan ja metsän eläinten vakiintuneisiin
kulkureitteihin. Euroopassa tehdyissä tutkimuksissa on saatu voimakkaita
viitteitä siitä, että linnut ja riistaeläimet välttelevät tuulivoima-alueita
merkittävästi.
Pakkolunastuksien mahdollistaminen
Nykyinen tilanne siirtolinjojen rakentamisessa on
kestämätön. Teollisen mittakaavan tuulivoimapuisto tarvitsee aina järeän
kaapeloinnin, jolla se liitetään sähköverkkoon. Kansainväliset toimijat hakevat
tuottoa. Ilmajohdot ovat halvempia kuin maakaapelointi. Uusilta teollisen
mittakaavan tuulivoima-alueilta käytännössä rakennetaan kantaverkkoon vähintään
100 kilovoltin siirtojohto. Mallinnuksissa johtoalueen leveys on 26 metriä.
Kilometrien johto- ja tielinjat pirstovat paitsi luontoa, myös metsätiloja, joissa
metsätalouden harjoittaminen usein vaikeutuu. Johtoalueet ovat lunastuslain
alaisia eli käytännössä kansainväliset yhtiöt voisivat lunastaa yksistään
Pirkanmaalla satojen hehtaarien alueet muutamalla sadalla eurolla hehtaarilta.
Menettely ei ole vain MRL:n tarkoittamalla tavalla kohtuuton vaan myös täysin
kestämätön.
Palauttaminen uudelleen valmisteluun
Tuulivoimatuotannon lisääminen edellyttää tuulivoimarakentamisen
sovittamista ympäröivään maankäyttöön ja niihin liittyvien haitallisten
vaikutusten, kuten melun, välkkeen ja tärinän asianmukaista huomioonottamista.
Kaavasta antamassaan palautteessa ympäristöministeriö on maininnut, että
tuulivoimalat tulee sijoittaa keskitetysti usean voimalan yksiköihin. Tämä
osaltaan vahvistaa sitä, että maakuntakaavoituksen piiriin tulisi sisällyttää
kaikkien tuulivoimapuistojen sekä usean tuulivoimapuiston yhteisvaikutusten
kokonaisvaltainen tarkastelu alueineen.
Arvioinnissa tuulivoimaksi soveltuvista alueista tulee
hyödyntää päivitettyjä linnustojen päämuuttoreittejä ja tuoretta
Ympäristöministeriön laatimaa raporttia Maakotkaraportti ja varmistaa näin
selvityksen mukaiset suojelutoimet uhanalaisille linnuille.
Nyt hyväksyttävänä olevassa vaihemaakuntakaavassa ei
kielletä tai edes ohjata alle kahdeksan tuulivoimalan rakentamista. Kunta siis
voi nyt halutessaan kaavoittaa tämän kokoluokan puistoja useita vierekkäin.
Maakuntakaavalla ei siis ole mitään ohjaavaa vaikutusta suurten
tuulivoimalakeskittymien syntyyn, eikä niistä aiheutuviin haitallisiin
yhteisvaikutuksiin.
Palautusesitys
Elonkirjo ja energia, Pirkanmaan vaihemaakuntakaavaa
palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että Pirkanmaan maakuntakaava
2040:stä kumotaan tuulivoimaa koskevat kaavamerkinnät sekä ohjataan
kuntakaavoitusta niin, ettei alle kahdeksan tuulivoimalan teollisuuspuistoja
voi rakentaa, ja että siihen sisällytetään tarkastelu:
1. tuulivoimaloiden
etäisyys toisiinsa ja asutukseen
2. varmistetaan
luonnon hiljaisten alueiden riittävyys
3. edistetään
matkailuelinkeinojen kehittämisen edellytyksiä
4. turvataan
asukkaiden viihtyisyys ja kiinteistöjen arvon säilyminen
5. turvataan
lapsiperheille luonnon rauha.
6. maakuntakaavassa
tulee tarkastella tuulivoimaloiden rakentamista kattavasti ja rakentamiseen
liittyviä riskejä erityisellä huolella, varovaisuusperiaate huomioiden.
Ylöjärvellä 7.4.2025
Aarne Raevaara
Maakuntavaltuutettu (PS)
041 522 4636
aarne.raevaara@gmail.com
Kohta 3. Tuulimyllyjen puolesta ja vastaan 7.4.2025
äänestäneet maakuntavaltuutetut
Kaavan palauttamisen puolesta eli EI äänesti 12 ainakin
jossakin määrin tuulivoimakriittistä maakuntavaltuutettua. Kaavan hyväksymisen
puolesta teollisine tuulivoimapuistoineen eli JAA äänesti 44
maakuntavaltuutettua.
JAA = Hyväksyn vaihemaakuntakaavassa esitetyt teolliset
tuulivoima-alueet
EI = Suhtaudun kriittisesti kaavassa esitettyyn teolliseen
tuulivoimaan joko kaikkien esitettyjen alueiden osalta tai joidenkin esitettyjen
alueiden osalta
Akaa / Mari Yli-Koivisto (kok.) / JAA
Akaa / Saila Kallioinen (sd.) / JAA
Hämeenkyrö / Esa Järvenpää (sd.) / JAA
HÄMEENKYRÖ / RAUNO MÄKI (ps.) / EI
Ikaalinen / Ilmo Kalli (kesk.) / JAA
Kangasala / Hanna Laine (sd.) / JAA
Kangasala / Stiina Lahikainen (vihr.) / JAA
Kangasala / Hanna Holma (kesk.) / JAA
KANGASALA / JORMA MÄNTYLÄ (vas.), / EI
Kuhmoinen / Päivi Malin (kok.) / JAA
Kihniö / Hannu Koivistoinen (ps.) / JAA
Lempäälä / Tuula Petäkoski-Hult (sd.) / JAA
Lempäälä / Ville Hämäläinen (vihr.) / JAA
Lempäälä / Piia Nurmela (kd.) / JAA
Mänttä-Vilppula / Arto Pirttilahti (kesk.) / JAA
Nokia / Jari Kinnunen (kok.) / JAA
Nokia / Roope Lehto (sd.) / JAA
Nokia / Maria Asunta (ps.) / JAA
Nokia / Kirsi Pelvola (vihr.) / JAA
Parkano / Reijo Ojennus (kd.) / JAA
Pirkkala / Aki Hepokorpi (kok.) / JAA
PIRKKALA / VELI-MATTI AHTIAINEN (ps.) / EI
Punkalaidun / Linda Lähdeniemi (kesk.) / JAA
Pälkäne / Reetta Mathier (vihr.) / JAA
Sastamala / Jari Kortelahti (kok.) / JAA
Sastamala / Sari Henriksson (ps.) / JAA
SASTAMALA / LEENA SAARELA (vas.) / EI
Tampere / Tommi Evilä (kok.) / JAA
Tampere / Aleksi Jäntti (kok.) / JAA
Tampere / Anna-Kaisa Ikonen (kok.) / JAA
Tampere / Anne-Mari Jussila (kok.) / JAA
Tampere / Anneli Taina (kok.) / JAA
Tampere / Aila Dündar-Järvinen (sd.) / JAA
Tampere / Ilkka Porttikivi (sd.) / JAA
Tampere / Mahmoud Machaal (sd.) / JAA
Tampere / Ulla Kampman (sd.) / JAA
Tampere / Sofia Julin (sd.) / JAA
TAMPERE / AARNE RAEVAARA (ps.) / EI
TAMPERE / PETTERI HINKKA (ps.) / EI
TAMPERE / MARIKA PUOLIMATKA (ps.) / EI
Tampere / Hanna Sareila (vihr.) / JAA
Tampere / Mirja Salmijärvi (vihr.) / JAA
Tampere / Matti Helimo (vihr.) / JAA
TAMPERE / MILKA HANHELA (vas.) / EI
TAMPERE / JOUNI SIREN (vas.) / EI
Tampere / Sirpa Pursiainen-Hautala (kd.) / JAA
Urjala / Jaakko Honkaniemi (kok.) / JAA
Valkeakoski / Marja Heikkinen (kok.) / JAA
Valkeakoski / Pia Hänninen (sd.) / JAA
VALKEAKOSKI / PETRI NIEMINEN (ps.) / EI
Vesilahti / Tapani Pietilä (kok.) / JAA
Virrat / Keijo Kaleva (sd.) / JAA
Ylöjärvi / Juho Ojares (kok.) / JAA
Ylöjärvi / Seppo Peltola (sd.) / JAA
YLÖJÄRVI / MINNA SARVIJÄRVI (kesk.) / EI
YLÖJÄRVI / ANNA JUKANTUPA (vas.) / EI
Kohta 4. Kuntakohtaiseen tuulivoimapuistojen kaavoitukseen
päättäjille lobattavia periaatteita jatkossa.
Yläjärvellä ps-valtuustoryhmä teki valtuustoaloitteen, joka
mm. ympäristöluvan ansiosta mahdollistaa tietyissä tilanteissa pikaisen
puuttumisen tuulivoimalan tuottamiin haittoihin. Kuntien joihin tuulimyllyjä
suunnitellaan, tulisi Ylöjärven valtuustoaloitteen mukaisesti vaatia seuraavia
asioita kaavoituksessa ja lupamenettelyssä:
·
Muissa kunnissa asian suhteen on oltu aktiivisia
ja laadittu ohjeistus kaavoituksen ja rakentamisen suhteen. Meidän pitää myös
laatia ohjeistus, joka on selkeä eikä aseta tulkinnanvaraa. Ohjeistukseen
esitämme alla mainittuja seuraavia vähimmäisvaatimuksia. Vaatimukset eivät
koske kiinteistökohtaisia pientuulivoimaloita.
·
Tuulivoimalan suurin kokonaiskorkeus ei saa
ylittää 260 metriä ja minimietäisyys vakituiseen- tai loma-asutukseen pitää
olla vähintään 2000 metriä. Asumattomalla kiinteistöllä etäisyyden voi
pienentää 1000 metriin kiinteistön omistajan ja tuulivoimatoimijan
keskinäisellä sopimuksella.
·
Melun määrä ei saa ylittää 35 dBA määrää loma-
tai asuinrakennuksen ulkotiloissa.
·
Tuulivoimalalle on aina haettava ympäristölupa.
YVA-menettely on tehtävä aina, jos voimaloita on 5 tai enemmän.
·
Tuulivoimatoimijan tulee esittää tuulivoimaloita
koskevat purkuvakuudet ennen kaavaehdotuksen hyväksymistä.
----------------------------------------------
LISÄTIETOJA RAPORTISTA ANTAA:
Lassi Kaleva (PS)
Pirkanmaan maakuntahallituksen jäsen
lassi@lassi.fi /
puh. 0400 778 845