Tuulimyllyasiaa / raportti 11.4.2025

Raportti Pirkanmaan uusista tuulimyllyistä / maakuntahallituksesta Lassi Kaleva ja Aarne Raevaara. LUE tämä pitkä päivitys, jos olet huolissasi kiinteistösi, vakituisen asuntosi tai kesäpaikkasi arvon romahduksesta uusien tuulimyllyjen puristuksessa.


Raportin sisältö:

1.      Lassi Kaleva: vaihemaakuntakaavan käsittely Pirkanmaan maakuntahallituksessa 17.3.2025 ja aiemmin.

2.      Aarne Raevaara: vaihemaakuntakaavan käsittely Pirkanmaan maakuntavaltuustossa 7.4.2025

3.      Tuulimyllyjen puolesta ja vastaan 7.4.2025 äänestäneet maakuntavaltuutetut

4.      Kuntakohtaiseen tuulivoimapuistojen kaavoitukseen päättäjille lobattavia periaatteita jatkossa.

 

Kohta 1. Lassi Kaleva: vaihemaakuntakaavan käsittely maakuntahallituksessa 17.3.2025 ja aiemmin.

 

Pirkanmaan maakuntahallitus on käsitellyt viimeisen 12 kuukauden aikana sekä vaihemaakuntakaavan valmistelua että lukuisia mm. kunnille tai ELY-keskuksille annettavia lausuntoja. Maakuntahallituksessa olemme Aarne Raevaaran kanssa vastustaneet lausunnoissa, päätöksissä jne. kaikkea Pirkanmaalle suunnitteilla olevaa teollista tuulivoimaa. Tuulivoimaa ei mielestämme tule Pirkanmaalle toteuttaa useastakin syystä, joita olemme avanneet mm. eriävissä mielipiteissämme. Eriävät mielipiteemme löytyvät kokousten pöytäkirjoista ja niiden liitteistä.

 

Maakuntahallituksen ja maakuntavaltuuston pöytäkirjat liitteineen löytyvät tämän linkin takaa https://pirkanmaajulkaisu.ktweb.fi/ktwebscr/pk_tek_tweb.htm

VALITSE toimielimeksi esimerkiksi maakuntahallitus ja klikkaa 17.3.2025 kokousta.

 

Pöytäkirjasta näemme, että tuulimyllyjä koskevassa pykälässä "Pirkanmaan elonkirjon ja energian vaihemaakuntakaavan hyväksyminen" maakuntahallituksen 2. varapuheenjohtaja Lassi Kaleva ehdotti, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi: "Esitän, että vaihemaakuntakaavaa ei lähetetä maakuntavaltuuston hyväksyttäväksi, vaan että kaava palautetaan takaisin uudelleen valmisteluun niin, että vaihemaakuntakaava estäisi tuulivoiman rakentamisen alueelle."

 

Kalevan palautusehdotus raukesi kannattamattomana ja maakuntahallitus päätti esittää maakuntavaltuustolle (tuulivoima)kaavan hyväksymistä kokouksessaan 7.4.2025.

 

Maakuntahallituksen 17.3. kokouksen pöytäkirja liitteineen on kokonaisuudessaan 1025 sivua pitkä. Sivuilta 859-860 löytyy päätökseen liitetyn Kalevan jättämän eriävän mielipiteen johdantosivut, jotka on kopioitu tähän (eriävässä mielipiteen johdantosivuilla mainitut eriävän mielipiteen osat 1-4 löytyvät pöytäkirjan sivuilta 861-955):

 

Lassi Kaleva - eriävä mielipide liitteineen 1 + 4 kpl liitettäväksi pöytäkirjaan - pykälä 44 vaihemaakuntakaava - Pirkanmaan maakuntahallitus 17.3.2025

-------------------------

 

Pirkanmaan maakuntahallitus 17.3.2025

44 § Pirkanmaan elonkirjon ja energian vaihemaakuntakaavan hyväksyminen

 

ERIÄVÄ MIELIPIDE

 

Katson, että tuulivoimaan sisältyen riskien ja tuulivoiman kohtaaman suuren vastustuksen takia tuulivoimahankkeita ei tule edistää Pirkanmaan maakunnan alueella. Pirkanmaan vaihemaakuntakaava olisi pitänyt palauttaa takaisin uudelleen valmisteluun niin, että vaihemaakuntakaava estäisi tuulivoiman rakentamisen alueelle.

 

Liitän osaksi tätä eriävää mielipidettäni 7.3.2025 Kurun seurantalolla järjestetyssä tilaisuudessa julkisesti esitetyt materiaalit eri esitelmöitsijöiltä (yhteensä neljä liitettä), joiden katson kuvaavan riittävällä tarkkuudella tuulivoimahankkeiden negatiivisia puolia ja kyseenalaisia vaikutuksia. Tämä siksi, että maakuntapäättäjät voisivat vielä ennen maakuntavaltuuston kokousta paremmin tutustua eriävään mielipiteeseeni ja sen liitteiden esille tuomiin seikkoihin, jotka selvästi kyseenalaistavat tuulivoimahankkeet. Liian usein päätöksenteossa saatetaan sanoa vuosien kuluttua, että teimme päätökset parhaan tiedon pohjalta. Tässä eriävässä mielipiteessäni käytän parasta ja viimeisintä kansalaisyhteiskunnan tuottamaa tietoa. Ja toivon, että tämän ja muun tiedon pohjalta Pirkanmaan maakuntavaltuusto päättää estää tuulivoiman rakentamisen maakunnan alueella.

 

Nostan liitteistä tähän yhden asian, joka tulisi ehdottomasti huomioida päätöksiä tehtäessä: Ranskassa on havahduttu massiivisten nykykokoisten tuulivoimaloiden purkukustannuksiin perustuksineen. Siellä on haarukoitu kustannuksen olemaan välillä 500 000 - 850 000€ / voimala. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomen oloissa täällä olevien hankkeiden osalta tulisi asettaa esimerkiksi miljoonan euron vakuus yhden / jokaisen tuulimyllyn purkamiseksi ja luonnon ennallistamiseksi siltä varalta, että kyseinen tuulivoimatoimija menee esimerkiksi konkurssiin tai ei muuten pysty suoriutumaan tulevaisuuden lainsäädännön edellyttämistä ympäristö- ja/tai muista velvoitteista.

 

Ohessa liitteet, jotka tulee jokainen erikseen ja kokonaisuudessaan liittää pöytäkirjaan osaksi eriävää mielipidettäni. Mikäli liitteiden lisääminen on teknisesti mahdotonta, luon tarvittaessa laajan pdf-tiedoston, jossa sisällytän samaan dokumenttiin nämä alkusanat ja 4 oheista liitettä.

 

Tässä vielä pöytäkirjaan kokonaisuudessaan liitettävät liitteet osaksi tätä eriävää mielipidettäni:

·       Vaihemaakuntakaava - Eriävä mielipide osa 1 - Lassi Kaleva - Alustus tuulivoimasta

·       Vaihemaakuntakaava - Eriävä mielipide osa 2 - Lassi Kaleva - Yleistä

·       Vaihemaakuntakaava - Eriävä mielipide osa 3 - Lassi Kaleva - Tuulivoimalat ja Infraääni

·       Vaihemaakuntakaava - Eriävä mielipide osa 4 - Lassi Kaleva - Tuulivoiman realiteetit

 

-------------------

 

Lassi Kaleva (PS)

Pirkanmaan maakuntahallituksen jäsen

lassi@lassi.fi   /   puh. 0400 778 845

 

Aarne Raevaara (PS)

Pirkanmaan maakuntahallituksen varajäsen

aarne.raevaara@gmail.com   /   puh. 041 522 4636

 

Kohta 2. Aarne Raevaara: vaihemaakuntakaavan käsittely Pirkanmaan maakuntavaltuustossa 7.4.2025

 

Maakuntavaltuusto käsitteli kokouksessaan 7.4.2025 vaihemaakuntakaavaa sisältäen Pirkanmaan alueelle suunnitellut teolliset tuulivoiman alueet. Pidin asiasta maakuntavaltuustoryhmämme puheenjohtajana linjapuheen, joka sisälsi suurin piirtein eriävässä mielipiteessäni (myöhemmin alla) mainitsemani asiat.

 

Tein myös asian käsittelyn yhteydessä seuraavan esityksen vaihemaakuntakaavan palauttamisesta uudelleen valmisteluun:

 

Palautusesitys.

Elonkirjo ja energia, Pirkanmaan vaihemaakuntakaavaa palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että Pirkanmaan maakuntakaava 2040:stä kumotaan tuulivoimaa koskevat kaavamerkinnät sekä ohjataan kuntakaavoitusta niin, ettei alle kahdeksan tuulivoimalan teollisuuspuistoja voi rakentaa, ja että siihen sisällytetään tarkastelu:

1. tuulivoimaloiden etäisyys toisiinsa ja asutukseen 

2. varmistetaan luonnon hiljaisten alueiden riittävyys

3. edistetään matkailuelinkeinojen kehittämisen edellytyksiä

4. turvataan asukkaiden viihtyisyys ja kiinteistöjen arvon säilyminen

5. turvataan lapsiperheille luonnon rauha.

6. maakuntakaavassa tulee tarkastella tuulivoimaloiden rakentamista kattavasti ja rakentamiseen liittyviä riskejä erityisellä huolella, varovaisuusperiaate huomioiden.

 

Asian käsittelyn yhteydessä esityksen vaihemaakuntakaavan palauttamisesta uudelleen valmisteluun teki myös maakuntavaltuuston varajäsen Jorma Mäntylä.

 

Palautusesityksiämme kannatti 12 maakuntavaltuutettua ja vaihemaakuntakaavan hyväksymistä tuulivoimapuistoineen kannatti 44 maakuntavaltuutettua. Maakuntahallituksen työparini Lassi Kaleva oli paikalla maakuntavaltuuston kokouksessa maakuntahallituksen edustajana, joten hänellä ei ollut maakuntavaltuuston kokouksessa äänioikeutta, ainoastaan ns. puheoikeus.

 

Liitin pöytäkirjaan seuraavan eriävän mielipiteen:

 

Pirkanmaan maakuntavaltuusto 7.4.2025

9 § Pirkanmaan elonkirjon ja energian vaihemaakuntakaavan hyväksyminen

 

Eriävä mielipide

 

Pirkanmaan elonkirjo ja energia vaihemaakuntakaavassa olisi pitänyt tarkastella tuulivoimaloihin ja niiden rakentamiseen liittyviä riskejä erityisellä huolellisuudella. Kuten olemme toivoneet. Niin ei tapahtunut. Nyt ainoa vastuullinen ratkaisu on vaihemaakuntakaavan palauttaminen takaisin uudelleen valmisteluun.

 

Maankäytön ja rakennuslain (MRL) 28 § määrittelemät maakuntakaavan laadinnassa huomioon otettavat asiat, kuten ekologinen kestävyys; mahdollisuudet turvalliseen, terveelliseen ja eriympäristön ja talouden sekä vesi- ja maa-ainesvarojen kestävään käyttöön; maakunnan elinkeinoelämän toimintaedellytyksiin; maiseman, luonnonarvojen ja kulttuuriperinnön vaalimiseen; sekä virkistykseen soveltuvien alueiden riittävyyteen pitää arvioida myös jo alueella asuvien ja sitä käyttävien tarpeet huomioiden. Näin ei nyt tapahtunut.

 

Erilaisten VAT intressien yhteensovittaminen

 

Pirkanmaan elonkirjo ja energia vaihemaakuntakaava painottaa liikaa tuulivoiman rakentamista, siinä ei riittävässä määrin arvioida erilaisia valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita (VAT).

 

Vaihemaakuntakaavalla kumotaan Pirkanmaan maakuntakaavan 2040 suunnittelumääräykset. Uuden vaihemaakuntakaavan suunnittelumääräyksissä ei mainita linnustoa, lepakoita, pohjavettä, ulkoilu- ja virkistysalueita. Vaikutuksia tarvitsee arvioida enää vain merkittäviin ekologisiin yhteyksiin. Uudessa vaihemaakuntakaavan suunnittelumääräyksistä on poistunut myös asutukseen kohdistuvat melu- ja välkevaikutukset. Aikaisemmassa suunnittelumääräyksessä ollut arvokkaiden geologisten muodostumien ja maisema- ja kulttuuriympäristöarvojen säilymisen varmistaminen on muutettu näiden esiintymien ja arvojen huomioimisella, joka on paljon lievempi vaatimus kuin säilyttäminen. Erilaisten intressien yhteensovittamisen sijaan muotoilulla on selvästikin nostettu tuulienergiatuotannon voimallista edistämistä luopumalla valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista (VAT).

 

Melu

 

Tuulivoiman merkittävin haitta ihmisen terveydelle on ääni, ei maisemavaikutus.  Pirkanmaan liitto vastasi aikaisemmin pyyntöömme: # Vaihemaakuntakaavassa ei laadita melumallinnuksia. #

 

Tuulivoimaloiden ulkomelutason ohjearvoja koskevan Valtioneuvoston asetuksen mukaan asutuksen alueilla ulkomelutaso ei saa yöllä ylittää 40 dB rajaa. Vähimmillään 40 dB:n vyöhyke tarkoittaa noin yhden kilometrin etäisyyttä voimalasta. Varovaisuusperiaatteen mukaisesti yleensä tuulivoimahankkeissa on tavoitteena, että voimalan etäisyys asutuksesta on vähintään 1,5 - 2 km.  Sweco 19.2.2024 päivätyssä vaikutusten arvioinnissa todetaan, että alle 1 km etäisyydellä on Patakorven, Kärmekallion ja Metsomäen tuulienergiatuotannon alueilla asutusta. Useiden muiden alueiden läheisyydessä on alle 1.5 kilometrin etäisyydellä asutusta.

 

Melumallinnuksien laadinta olisi poistanut suurimman osan esitetyistä tuulivoimahankealueista.

 

Maakuntakaavan ohjausvaikutus kuntien osayleiskaavoihin

 

Valtakunnallisilla alueidenkäyttötavoitteilla (VAT) ohjataan kokonaisuudessaan kaavoitusta, jolla ratkaistaan tuulivoimalle soveltuva alueidenkäyttö. Tuulivoimalat tulee sijoittaa ensisijaisesti usean voimalan yksiköihin, minkä nähdään vähentävän niistä aiheutuvia haittavaikutuksia. Alle kahdeksan voimalan tuulivoimapuistojen mahdollistaminen osayleiskaavoituksella on VAT tavoitteen vastainen. Maakuntakaavassa pitäisi selkeästi osoittaa alueet, mihin tuulivoimaa ei saa sijoittaa. Erityisesti tapa sijoittaa tuulivoimaa kuntien rajoille, niin, että haitat ohjautuisivat mahdollisimman paljon naapurikunnan alueelle, pitäisi estää maakuntakaavassa.

 

VAT mukaista olisi etsiä huolella - laajemmalta kuin yhden maakunnan alueelta - paikat suurille voimalakokonaisuuksille ja estää pienemmät tuulivoimapuistot kokonaan.

 

Pirkanmaasta tulee tehdä mahdollisimman pitkälle tuulivoimavapaa alue.

 

Riski jätedirektiivin toteuttamisesta

 

Tällä hetkellä edellytetään tiettyjä vakuuksia esimerkiksi tuulivoimalan purkamisen varalle. Massiivisten (betoni)perustuksien poistoa luonnosta ei nykykäytäntö kuitenkaan vaadi, jos perustusten maisemointi onnistuu. Tilanteessa, jossa tuulivoimayhtiö on lopettanut toimintansa tai mennyt konkurssin, mutta mikäli voimassa oleva unionin tai tuleva paikallisesti tiukentuva lainsäädäntö vaatii myös kaiken betonin ja kaiken muun jätteen poistamista luonnosta, kohdataan riski siitä, että maksajaksi tuleekin viime kädessä kunta, valtio ja veronmaksaja. Tämä yhtenä esimerkkinä riskistä, jonka esitettyjen teollisten tuulivoimapuistojen kaavoitus aiheuttaa.

 

Omaisuudensuoja

 

Omaisuudensuoja tarkoittaa (ylläpidettyä) kieltoa kajota toisen omaisuuteen ilman tämän lupaa. Omaisuudensuoja kuuluu ihmisoikeuksiin. Suomessa perustuslaki ja Euroopan ihmisoikeussopimus turvaavat omaisuudensuojan.

 

Vaihemaakuntakaavasta puuttuvat olemassa olevat, mutta nyt vaarantuvien arvojen tai riskien arviointi. Esimerkiksi laskevat asunnon tai loma-asunnon arvot, tai tilanteissa, joissa tuulimyllyt aiheuttavat asukkaille, lemmikeille ja tuotantoeläimille esimerkiksi melu-, välke- ja tärinähaittaa sekä turvallisuusriskejä. Ei ole oikein, että tuulimylly-yhtiöiden ja maansa myllyille vuokranneiden voitot maksaa tavallinen kuntalainen, jonka omaisuuden arvo tai jopa terveys saattaa romahtaa.

 

Erään suomalainen kiinteistövälitysfirman lausunnon mukaan "asuinkiinteistöjen arvo alenee keskimäärin kolmasosan tuulivoima-alueen lähivaikutusalueella, eli 3 kilometrin säteellä". Saksassa ja Tanskassa tehtyjen tutkimusten mukaan asuntojen myyntihinnat laskevat jopa 20 % tuulivoimaloiden läheisyydessä. On huomattava, että arvon alenemisesta voidaan puhua vasta kun kohde on myyty. Ne, jotka jäävät myymättä, sijaitsevat useimmiten liian lähellä voimaloita. Tällöin ei voi puhua arvon alenemisesta, vaan suoraan sen menetyksestä.

 

Kaavoituksessa on otettava huomioon ympäristönsuojelulain (527/2014) 17 §:n mukainen pohjaveden pilaamiskielto. Kielto on ehdoton ja se koskee myös pohjaveden pilaantumisen vaaran aiheuttamista. Kiellon merkitystä maankäytön toimintojen sijoittamisessa korostaa yhdyskuntien talousveden hankinnan merkitys ja pohjaveden puhdistamisen vaikeus.

https://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/muitapaatoksia/muupaatos/1496138939205.html

 

Petteri Orpon hallitusohjelman kirjaus tuulivoimarakentamisen oikeudenmukaisuuden varmistamisesta

 

Kansainväliset yhtiöt voivat ehdotetulla vaihemaakuntakaavalla toimia Suomessa tavalla, joka ei olisi mahdollista niiden kotimaissa. Mielestämme tilanne on kestämätön. Irlannissa oikeus tuomitsi tuulivoimayhtiön maksamaan 225 000 euroa korvauksia 700 metrin päässä asuvalle perheelle muun muassa terveyshaitoista.    https://www.irishexaminer.com/news/arid-30983997.html#_blank

 

Maakuntakaavoitusta ohjaavat muut kuin hyväksyttävät syyt. Tuulimyllyjen kiinteistövero tulee tulevaisuudessa jakaa kunnan ja valtion kesken. Muuten ollaan tilanteessa, jossa talousvaikeuksissa oleva kunta ohjaa kaavoitusta alueelleen tuulimyllyjä tulonhankkimistarkoituksessa, vaikka se tarkoittaisi tuhoisaa vaikutusta kunnan asukkaille ja elinympäristölle, ja jopa naapurikuntalaisille.

 

Neuvottelut kansainvälisten isojen tuulimylly-yhtiöiden ja pienten kuntien välillä saattavat olla epätasa-arvoisia. Ilman selkeää maakuntakaavaa tai kansallista vahvaa tuulivoimalainsäädäntöä on vaara siitä, että pienten kuntien talousvaikeuksia käytetään hyväksi tuulivoimapuistojen sijoittelussa ja kaavoituksessa.

 

Tuulivoimaloilla on mahdollisia negatiivisia vaikutuksia niin riistaeläinten kuin tuotantoeläinten lisääntymiseen ja tiinehtyvyyteen. Tuulivoimalat vaikuttavat myös riistan ja metsän eläinten vakiintuneisiin kulkureitteihin. Euroopassa tehdyissä tutkimuksissa on saatu voimakkaita viitteitä siitä, että linnut ja riistaeläimet välttelevät tuulivoima-alueita merkittävästi.

 

Pakkolunastuksien mahdollistaminen

 

Nykyinen tilanne siirtolinjojen rakentamisessa on kestämätön. Teollisen mittakaavan tuulivoimapuisto tarvitsee aina järeän kaapeloinnin, jolla se liitetään sähköverkkoon. Kansainväliset toimijat hakevat tuottoa. Ilmajohdot ovat halvempia kuin maakaapelointi. Uusilta teollisen mittakaavan tuulivoima-alueilta käytännössä rakennetaan kantaverkkoon vähintään 100 kilovoltin siirtojohto. Mallinnuksissa johtoalueen leveys on 26 metriä. Kilometrien johto- ja tielinjat pirstovat paitsi luontoa, myös metsätiloja, joissa metsätalouden harjoittaminen usein vaikeutuu. Johtoalueet ovat lunastuslain alaisia eli käytännössä kansainväliset yhtiöt voisivat lunastaa yksistään Pirkanmaalla satojen hehtaarien alueet muutamalla sadalla eurolla hehtaarilta. Menettely ei ole vain MRL:n tarkoittamalla tavalla kohtuuton vaan myös täysin kestämätön.

 

Palauttaminen uudelleen valmisteluun

 

Tuulivoimatuotannon lisääminen edellyttää tuulivoimarakentamisen sovittamista ympäröivään maankäyttöön ja niihin liittyvien haitallisten vaikutusten, kuten melun, välkkeen ja tärinän asianmukaista huomioonottamista. Kaavasta antamassaan palautteessa ympäristöministeriö on maininnut, että tuulivoimalat tulee sijoittaa keskitetysti usean voimalan yksiköihin. Tämä osaltaan vahvistaa sitä, että maakuntakaavoituksen piiriin tulisi sisällyttää kaikkien tuulivoimapuistojen sekä usean tuulivoimapuiston yhteisvaikutusten kokonaisvaltainen tarkastelu alueineen.

 

Arvioinnissa tuulivoimaksi soveltuvista alueista tulee hyödyntää päivitettyjä linnustojen päämuuttoreittejä ja tuoretta Ympäristöministeriön laatimaa raporttia Maakotkaraportti ja varmistaa näin selvityksen mukaiset suojelutoimet uhanalaisille linnuille.

 

Nyt hyväksyttävänä olevassa vaihemaakuntakaavassa ei kielletä tai edes ohjata alle kahdeksan tuulivoimalan rakentamista. Kunta siis voi nyt halutessaan kaavoittaa tämän kokoluokan puistoja useita vierekkäin. Maakuntakaavalla ei siis ole mitään ohjaavaa vaikutusta suurten tuulivoimalakeskittymien syntyyn, eikä niistä aiheutuviin haitallisiin yhteisvaikutuksiin.

 

Palautusesitys

 

Elonkirjo ja energia, Pirkanmaan vaihemaakuntakaavaa palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että Pirkanmaan maakuntakaava 2040:stä kumotaan tuulivoimaa koskevat kaavamerkinnät sekä ohjataan kuntakaavoitusta niin, ettei alle kahdeksan tuulivoimalan teollisuuspuistoja voi rakentaa, ja että siihen sisällytetään tarkastelu:

1.                      tuulivoimaloiden etäisyys toisiinsa ja asutukseen

2.                      varmistetaan luonnon hiljaisten alueiden riittävyys

3.                      edistetään matkailuelinkeinojen kehittämisen edellytyksiä

4.                      turvataan asukkaiden viihtyisyys ja kiinteistöjen arvon säilyminen

5.                      turvataan lapsiperheille luonnon rauha.

6.                      maakuntakaavassa tulee tarkastella tuulivoimaloiden rakentamista kattavasti ja rakentamiseen liittyviä riskejä erityisellä huolella, varovaisuusperiaate huomioiden.

 

Ylöjärvellä 7.4.2025

 

Aarne Raevaara

Maakuntavaltuutettu (PS)

041 522 4636

aarne.raevaara@gmail.com

 

Kohta 3. Tuulimyllyjen puolesta ja vastaan 7.4.2025 äänestäneet maakuntavaltuutetut

 

Kaavan palauttamisen puolesta eli EI äänesti 12 ainakin jossakin määrin tuulivoimakriittistä maakuntavaltuutettua. Kaavan hyväksymisen puolesta teollisine tuulivoimapuistoineen eli JAA äänesti 44 maakuntavaltuutettua.

 

JAA = Hyväksyn vaihemaakuntakaavassa esitetyt teolliset tuulivoima-alueet

EI = Suhtaudun kriittisesti kaavassa esitettyyn teolliseen tuulivoimaan joko kaikkien esitettyjen alueiden osalta tai joidenkin esitettyjen alueiden osalta

 

Akaa / Mari Yli-Koivisto (kok.) / JAA

Akaa / Saila Kallioinen (sd.) / JAA

Hämeenkyrö / Esa Järvenpää (sd.) / JAA

HÄMEENKYRÖ / RAUNO MÄKI (ps.) / EI

Ikaalinen / Ilmo Kalli (kesk.) / JAA

Kangasala / Hanna Laine (sd.) / JAA

Kangasala / Stiina Lahikainen (vihr.) / JAA

Kangasala / Hanna Holma (kesk.) / JAA

KANGASALA / JORMA MÄNTYLÄ (vas.), / EI

Kuhmoinen / Päivi Malin (kok.) / JAA

Kihniö / Hannu Koivistoinen (ps.) / JAA

Lempäälä / Tuula Petäkoski-Hult (sd.) / JAA

Lempäälä / Ville Hämäläinen (vihr.) / JAA

Lempäälä / Piia Nurmela (kd.) / JAA

Mänttä-Vilppula / Arto Pirttilahti (kesk.) / JAA

Nokia / Jari Kinnunen (kok.) / JAA

Nokia / Roope Lehto (sd.) / JAA

Nokia / Maria Asunta (ps.) / JAA

Nokia / Kirsi Pelvola (vihr.) / JAA

Parkano / Reijo Ojennus (kd.) / JAA

Pirkkala / Aki Hepokorpi (kok.) / JAA

PIRKKALA / VELI-MATTI AHTIAINEN (ps.) / EI

Punkalaidun / Linda Lähdeniemi (kesk.) / JAA

Pälkäne / Reetta Mathier (vihr.) / JAA

Sastamala / Jari Kortelahti (kok.) / JAA

Sastamala / Sari Henriksson (ps.) / JAA

SASTAMALA / LEENA SAARELA (vas.) / EI

Tampere / Tommi Evilä (kok.) / JAA

Tampere / Aleksi Jäntti (kok.) / JAA

Tampere / Anna-Kaisa Ikonen (kok.) / JAA

Tampere / Anne-Mari Jussila (kok.) / JAA

Tampere / Anneli Taina (kok.) / JAA

Tampere / Aila Dündar-Järvinen (sd.) / JAA

Tampere / Ilkka Porttikivi (sd.) / JAA

Tampere / Mahmoud Machaal (sd.) / JAA

Tampere / Ulla Kampman (sd.) / JAA

Tampere / Sofia Julin (sd.) / JAA

TAMPERE / AARNE RAEVAARA (ps.) / EI

TAMPERE / PETTERI HINKKA (ps.) / EI

TAMPERE / MARIKA PUOLIMATKA (ps.) / EI

Tampere / Hanna Sareila (vihr.) / JAA

Tampere / Mirja Salmijärvi (vihr.) / JAA

Tampere / Matti Helimo (vihr.) / JAA

TAMPERE / MILKA HANHELA (vas.) / EI

TAMPERE / JOUNI SIREN (vas.) / EI

Tampere / Sirpa Pursiainen-Hautala (kd.) / JAA

Urjala / Jaakko Honkaniemi (kok.) / JAA

Valkeakoski / Marja Heikkinen (kok.) / JAA

Valkeakoski / Pia Hänninen (sd.) / JAA

VALKEAKOSKI / PETRI NIEMINEN (ps.) / EI

Vesilahti / Tapani Pietilä (kok.) / JAA

Virrat / Keijo Kaleva (sd.) / JAA

Ylöjärvi / Juho Ojares (kok.) / JAA

Ylöjärvi / Seppo Peltola (sd.) / JAA

YLÖJÄRVI / MINNA SARVIJÄRVI (kesk.) / EI

YLÖJÄRVI / ANNA JUKANTUPA (vas.) / EI

 

Kohta 4. Kuntakohtaiseen tuulivoimapuistojen kaavoitukseen päättäjille lobattavia periaatteita jatkossa.

 

Yläjärvellä ps-valtuustoryhmä teki valtuustoaloitteen, joka mm. ympäristöluvan ansiosta mahdollistaa tietyissä tilanteissa pikaisen puuttumisen tuulivoimalan tuottamiin haittoihin. Kuntien joihin tuulimyllyjä suunnitellaan, tulisi Ylöjärven valtuustoaloitteen mukaisesti vaatia seuraavia asioita kaavoituksessa ja lupamenettelyssä:

 

·       Muissa kunnissa asian suhteen on oltu aktiivisia ja laadittu ohjeistus kaavoituksen ja rakentamisen suhteen. Meidän pitää myös laatia ohjeistus, joka on selkeä eikä aseta tulkinnanvaraa. Ohjeistukseen esitämme alla mainittuja seuraavia vähimmäisvaatimuksia. Vaatimukset eivät koske kiinteistökohtaisia pientuulivoimaloita.

·       Tuulivoimalan suurin kokonaiskorkeus ei saa ylittää 260 metriä ja minimietäisyys vakituiseen- tai loma-asutukseen pitää olla vähintään 2000 metriä. Asumattomalla kiinteistöllä etäisyyden voi pienentää 1000 metriin kiinteistön omistajan ja tuulivoimatoimijan keskinäisellä sopimuksella.

·       Melun määrä ei saa ylittää 35 dBA määrää loma- tai asuinrakennuksen ulkotiloissa.

·       Tuulivoimalalle on aina haettava ympäristölupa. YVA-menettely on tehtävä aina, jos voimaloita on 5 tai enemmän.

·       Tuulivoimatoimijan tulee esittää tuulivoimaloita koskevat purkuvakuudet ennen kaavaehdotuksen hyväksymistä.

 

----------------------------------------------

LISÄTIETOJA RAPORTISTA ANTAA:

 

Lassi Kaleva (PS)

Pirkanmaan maakuntahallituksen jäsen

lassi@lassi.fi   /   puh. 0400 778 845