AL: Tampereen henkilöstökassa yhä lakkautusuhan allaSunnuntai 2.2.2014 klo 2.24 - Lassi Kaleva -----------------Tampereen kaupungin henkilöstökassa on säilyttämisen arvoinen. Kuitenkin sitä ollaan ajamassa alas valtuuston 16.9.2013 kokouksessaan ilmaisemasta tahtotilasta huolimatta. On totta, että kaupunki saa uutta lainaa kuntarahoituksesta edullisesti korkojen ollessa nyt poikkeuksellisen alhaalla. Mutta mikäli henkilöstökassan kustannuslaskelmissa otetaan huomioon kaupungin viimeisten 5 vuoden aikana lainoistaan maksama keskikorko (n. 2 %), riittää kassan 21 miljoonan laskennallinen tuotto hyvin kattamaan sekä operatiiviset että mahdolliset toiminnan kehittämisestä aiheutuvat kulut. Miksei kassa voisi niin päätettäessä harjoittaa myös sosiaalista luototusta sekä asunto- ja yritysluototusta? Laki sallii tämän jo nyt, vain kassan ohjelmistot tulee päivittää. Liikkeellä on virheellinen käsitys, että kaupunki olisi hyötynyt korkean koron aikaan rahallisesti henkilöstökassan talletuksista. Näin ei ole, koska kassa toimii omakustannusperiaatteella. Johtosääntöjä tulisi kuitenkin muuttaa siten, että hyvät ja huonot korkovuodet voisivat tasapainottaa toisiaan. Niistä katsottaisiin pidemmän ajan keskiarvo, eikä tarvetta tempoilevaan kvartaalitalouteen enää tulisi jatkossa korkotason ollessa väliaikaisesti keinotekoisen alhaalla. Henkilöstökassan alasajosta hyötyy muutama liikepankki. Ne saavat ”lahjaksi” kymmenien miljoonien talletusvarallisuuden. Häviäjiä ovat nykyiset kassan 4000 jäsentä sekä tuhannet uudet potentiaaliset jäsenet, jotka nyt vain odottavat selkeää päätöstä säilyttää kassa ja sen nykyiset edut. Unohtaa ei sovi, että henkilöstökassa on asiakkailleen ehkä ainoa paikka maksaa laskunsa tiskillä ilman palvelumaksuja. Henkilöstökassa on myös kaupungin vetovoimaisuustekijä kuntatyönantajana, aivan kuten Helsingissä, Oulussa, Porissa ja Turussa. Kassa edesauttaa kaupungin henkilöstön työhyvinvointia ja työssä viihtymistä. Kassan henkilökunta on motivoitunutta, samoin asiakkaat. Olisiko aika, että myös poliitikot yli puoluerajojen olisivat motivoituneita säilyttämään vuodesta 1924 asiakkaitaan kunniakkaasti palvelleen seniorin? LASSI KALEVA KAUPUNGINVALTUUTETTU (PS) TAMPERE Julkaistu Aamulehden Lukijalta-palstalla 1.2.2014 |
Roskasakista Vuoden tamperelainenTiistai 28.1.2014 klo 22.03 - Lassi Kaleva Roskasakista vuoden tamperelainen ----- Vuoden Tamperelainen 2014 -äänestyksen on voittanut roskasakki eli Kaija ja Ilkka Erkkilä. He saivat äänestyksessä annetuista lähes 4 200 äänestä 14 prosenttia. Eläkeläispariskunta on kunnostautunut siivoamalla vapaaehtoisesti tupakantumppeja ja roskia Tampereen kaduilta. |
Aamulehden Näkökulma-kirjoitus: Hämeenkadun yksityisautottomuus tuottaa vain häviäjiäTiistai 7.1.2014 klo 16.22 - Lassi Kaleva Hämeenkadun muuttuminen joukkoliikennekaduksi ei saa tukea kauppakamarilta, Tampereen yrittäjiltä, eikä edes tavallisilta kansalaisilta. Kuitenkin hanketta ajetaan poliittisella päätöksellä kuin käärmettä pyssyyn. Miksi?
Kirjoitus on julkaistu Aamulehden Näkökulma-palstalla 7.1.2014 |
Äänestä vuoden 2014 tamperelaiseksi Roskasakin Erkkilät!Perjantai 3.1.2014 klo 11.18 - Lassi Kaleva Vuoden Tamperelainen on henkilö, yhdistys, yritys, seura tai jokin muu taho, joka on vuoden 2013 aikana - ja mahdollisesti pitempäänkin - tehnyt Tamperetta tai tamperelaisuutta tunnetuksi. -Lassi Kaleva |
Hernekeittopäivä la 21.12.2013 oli suuri menestys - Nyt on aika jäädä joulun viettoon!Lauantai 21.12.2013 klo 14.48 - Lassi Kaleva PS jakoi Tammelantorilla noin 400 ihmiselle hernekeittoa leivän ja mehun kera. Annoskoko oli 0,4 tai 0,5 litraa käytetystä kauhasta riippuen. PS-teltassa oli lisäksi tarjolla kahvia, joka myös teki kauppansa. Tapahtumassa olivat mukana molemmat kansanedustajamme Laila Koskela ja Veltto Virtanen sekä lukuisa joukko valtuustoryhmän jäseniä ja puolueaktiiveja. |
Kaupunginvaltuuston budjettikokous 18.11.2013Lauantai 23.11.2013 - Lassi Kaleva
Pidin valtuuston budjettikokouksessa usean puheenvuoron (katso alla oleva linkkilista). Listasta löytyy linkki myös perussuomalaisten ryhmäpuheenvuoroon. Kirjallisessa muodossa olevat puheenvuoroni saattavat olla paikoin mukailtuja verrattuna videotallenteisiin. Klikkaa haluamaasi puheenvuoroa nähdäksesi sen sisällön. Valtuuston budjettikokousta 18.11.2013 voi myös seurata youtubessa osoitteessa: osa 1 www.youtube.com/watch?v=Wu-g1wceagA osa 2 www.youtube.com/watch?v=rPn5JAdXj2w osa 3 www.youtube.com/watch?v=hH9uCjXt9_U |
Kaupungin oman toiminnan leväperäisyys katuprojekteissa tulee estää haittarekisterilläLauantai 23.11.2013 - Lassi Kaleva 18.11.2013 valtuuston budjettikokouspuheenvuoroni, jossa esitän säästöjä kaupungin leväperäisestä toiminnasta mm. kaupunkikehityksen prosesseihin liittyvistä katuprojekteista: Kaupunginvaltuutettujen tehtävä on nykyisessä taloustilanteessa kehittää keinoja säästää kaupungin niukkoja varoja. Kaupunkiympäristön kehittäminen on hallinnonala, jonka piirissä on potentiaalisesti mahdollisuus saavuttaa merkittäviäkin vuotuisia säästöjä. Vanhemmat valtuutetut tietävät hyvin, että kaupungin infrapuoli on jo kymmeniä vuosia tehnyt turhaa työtä siksi, että tieto ei kulje. Katu otetaan auki joka vuosi uudelleen, koska yhteisiä suunnittelupalavereja ei olekaan järjestetty niiden kesken, joita suunnittelu koskee, kuten esimerkiksi liikennevalopuoli, sähkölaitos, vesilaitos, puhelinlaitos jne. Kun tuottaja tekee katusuunnitelmia, niin luvattoman monessa projektissa ei järjestetä niin perin tarpeellista ja riittävän kattavaa suunnittelupalaveria. Sitten katu otetaan puolen vuoden tai vuoden kuluttua uudelleen auki. Ja sitten taas siitä vuoden kuluttua. Tämä on valitettavan yleistä ja tämä kaikki menee veronmaksajien piikkiin. Tässä ei ole kuntalaisilla samanlaista takuuta kuin yksityisenä kuluttajana asioidessaan. Kaupunkilainen maksaa ja on vastuussa itse myös muiden tekemistä virheistä. Eräs esimerkki ongelmasta on vaikkapa se, että toistuvasti pyöräteitä rakennettaessa rotvalleja ei madalletakaan. Ja niitä ei madalleta siksi, että siitä ei ole työpiirustuksissa merkintää. Yksinkertaisesti vain oletetaan, että asia on kunnossa. Iivantamäenkadulla paikallinen asukas joutui erikseen useaan otteeseen vaatimaan, että tehkää nyt se madallus, että pääsen kulkemaan pyörätietä pyörällä. Vasta sitten se madallettiin. Jo kymmeniä vuosia rempallaan olevan asian korjaamiseksi esitän samanlaista haittarekisteriä, joka on käytössä esimerkiksi Koukkuniemen vanhainkodissa. Siellä tulee tehdä rekisteriin aina merkintä kun vanhus kaatuu ja loukkaa itsensä, ja vastaamaan kysymykseen siitä miten onnettomuus olisi voitu välttää. Esitän lisäystä sivulle 86 (Kaupunkiympäristön rakentaminen ja ylläpito): Kaupunkikehityksen tulisi ylläpitää haittarekisteriä, johon tulisi tieto ns. inhimillisistä virheistä. Rekisteriin tulisi myös merkintä virheen veronmaksajille aiheuttamista kustannuksista, sekä lausunto siitä miten virhe olisi voitu välttää, ja mihin toimenpiteisiin ryhdytään, että vastaava ei enää toistu. Rekisteri olisi avoin kaupunginvaltuutetuille ja nykyisen avoimuuden ja läpinäkyvyyden aikaan miksei myös kaikille kaupunkilaisille. Myös ulkopuoliset palvelun tuottajat velvoitettaisiin ylläpitämään haittarekisteriä. |
Kaupungin tulee valvoa alueidensa kunnossapitovelvoitteiden toteutumistaPerjantai 22.11.2013 - Lassi Kaleva 18.11.2013 valtuuston budjettikokouspuheenvuoroni, jossa otan esille toiminnan tehostamisen yhteydessä kaupungin megatapahtumien jälkisiivouksen ja taloyhtiöiden katujen kunnossapitovelvoitteen. Aluksi sananen tilaaja-tuottaja-mallista: |
Tampere-lisä on kannanotto perheiden hyvinvoinnin ja valinnanvapauden puolesta!Torstai 21.11.2013 - Lassi Kaleva ------------ |
Kunnallisvero ja kiinteistövero säilytettävä ennallaan!Keskiviikko 20.11.2013 - Lassi Kaleva
|
Tampereen tilaaja-tuottaja-malli on nähty. Nyt se voisi jo mennä.Maanantai 18.11.2013 - Lassi Kaleva 18.11.2013 valtuuston budjettikokouspuheenvuoroni, jossa esitän tilaaja-tuottaja-mallin hallittua alasajoa: Tilaaja-tuottaja-malliin meillä on selkeä kanta. Se on mielestämme kaupungin resurssien tuhlailevaa käyttöä. Vuosikausia kestävä mallin kehitystyö ei ole tuonut luvattuja säästöjä tai toiminnan tehostumista. Valtuutettu Anneli Kivistö on useaan otteeseen kysynyt, että missä ne luvatut säästöt viipyvät. Hän ei ole niitä nähnyt, emmekä mekään ole niitä nähneet. Kyseenalaisen ideologian kannattaminen ja kehitys on tullut Tampereelle kalliiksi. Oulu on jo tilaaja-tuottaja-mallista luopunut. Mikäli malli olisi niin erinomainen, eikö se olisi jo muissakin suurissa kaupungeissa laajasti käytössä? Kaupungin tulee ryhtyä toimenpiteisiin tilaaja-tuottaja-mallin hallitun alasajon mahdollistamiseksi. Säästöä mm. 400:sta tilaajapuolen virasta arvioidaan tulevan 26 miljoonaa euroa vuodessa. Soveltuvin osin tilaajapuolen henkilökuntaa voidaan myös siirtää tuottajapuolelle vahvistamaan kaupungin omaa tuotantoa. Tässä on vaara että omatuotantoa ajetaan alas kun se saadaan näyttämään kalliimmalle korkeiden vuokrien ansiosta. Ongelma on tilaajatuottajamallissa se, että kaupungilla on omaa tuotantoa, jolle maksetaan joltakin momentilta palkkaa, vaikka kyseiseltä yksiköltä ei tilattaisi yhtään mitään. Kaupungin oma yksikkö näyttää tehottomalta. Otetaanko kaupungin yksiköiden kustannukset seisonta-ajalta huomioon valitun edullisimman tarjouksen kustannuksissa? Ennen oli mestareilla omat vastuualueensa ja työt hoidettiin tunnontarkasti. Nyt tekemätön työ on silmien alla, mutta sitä ei voi tehdä, koska tilaaja ei ole työtä tilannut. Vaikka valot ovat sammuneet niitä ei voi sytyttää ,jos kukaan ei ole tilannut. Tämä on byrokratiaa, joka tulee kaupungille kalliiksi. Kaiken lisäksi työt saattavat jäävät tekemättä. Onko edullista se, että kaupungin oma tuotanto maksaa tyhjäkäynnistä? Tyhjäkäynnin kustannukset pitäisi laskea mukaan hankinnan kokonaiskustannuksiin. Onko tarkoituksena se, että kaupungin oma tuotanto ajetaan tällä tavalla huomaamattomasti alas? Kun oma tuotanto on hävitetty, niin muidenkin tuottajien tarjoushinnat nousevat. Infran alueella, esim. vesilaitoksella, ollaan tympääntyneitä, kun ei tiedetä onko mitään tekemistä. Jos tilaaja ei tilaa, niin mitään ei voida tehdä, koska ilman momenttia ei voi laskuttaa. Kaupunki kuitenkin maksaa palkan, joka nähdään vain kuluna, koska tuottaja ei voi tuottaa mitään ilman tilaajan tilausta. Seistään vain tumput suorina. Ja saadaan kaupungin oma tuotanto näyttämään paljon kalliimmalta kuin yksityisen. Tilaajapuolella ei ymmärretä tilaaja-tuottajamallia. Tilaaja-tuottaja-malli toimii vain erikoisprojekteissa, joissa tarvitaan asiantuntemusta, mutta nykyisellään se vain kasvattaa byrokratiaa ja hallinnon kustannuksia todella mittavasti. |
Työpaikkoja on kyllä saatavilla - mikäli keskitymme oikeisiin asioihinMaanantai 18.11.2013 - Lassi Kaleva 18.11.2013 valtuuston budjettikokouspuheenvuoroni, jossa puhun Tampereen työllisyystilanteesta ja Tampere-Pirkkalan lentoaseman potentiaalisesti tuomista tuhansista uusista työpaikoista Jaan Kokoomuksen Mikko Leppälahden huolen työllisyydestä. Kun saamme ensin työtilanteen kuntoon, niin kaikki muukin järjestyy. Tampereen työttömyysaste huitelee jo 17 % tuntumassa. Mikäli sama tahti jatkuu, niin ei mene kauaa, kun luku alkaa jo kakkosella. Tyhmyyden määritelmä on se, että tekee asiat täsmälleen samalla tavalla kuin ennenkin, mutta odottaa lopputuloksen olevan erilainen. Tampere tuntuu täyttävän tuon määritelmän. Vaalikausi toisensa jälkeen puhutaan työttömyydestä ja tehdään korkealentoisia suunnitelmia. Lopputulokset ovat kaikkien nähtävänä. Kaikki hallinnot ovat aina luvanneet lisää työpaikkoja. Minä uskon kuitenkin mieluummin omia silmiäni kuin hallintoja, jotka tulevat ja menevät. Toiveikkaita, mutta katteettomia lupauksia ei enää kukaan ota tosissaan. Meidän tulee keskittyä ja panostaa oikeisiin asioihin. Tampere-Pirkkalan lentoasema voi potentiaalisesti tuoda seutukunnalle tuhansia työpaikkoja jo nykyiselläkin infralla, uuden kakkosterminaalin valmistuttua. Kaupungin tulee nyt panostaa taloudellisesti markkinointi- ym. yhteistyöhön eri toimijoiden kanssa mahdollistaen jo nyt merkittävän matkustajamäärien lisäyksen niin halpalentoyhtiöiden kuin charter-lentojenkin osalta. Myös rahtiliikennetoiminnan kasvuedellytyksiä tulee tukea merkittävästi. Lentoaseman toimintaa tukevaa infraa voi myös kehittää. Ei uudessa infrassa välttämättä ole mitään pahaa, mutta Tampere-Pirkkalan lentoaseman alueen kehittämistä ei tule sitoa pelkästään mittaviin ja jopa vuosikymmeniä kestäviin infrahankkeisiin. En halua nähdä tilannetta, jossa meillä on hieno ja upea lentoasema, mutta ei enää lainkaan matkustajia tai muutakaan toimeliaisuutta. Meillä on mahdollisuus kasvattaa Tampere-Pirkkalan matkustajamäärä miljoonaan vuotuiseen matkustajaan melko lyhyelläkin tähtäimellä. Liikkeelle voidaan lähteä välittömästi, jolloin myös hyödyt ja työllistävät vaikutukset ovat miltei välittömiä. Jatkokehityshankkeet voisivat olla kattavien matkaketjujen luominen ja logistiikkakeskuksen synnyttämiseen lentokentän yhteyteen. |
Tarjolla 1 000 työpaikkaaSunnuntai 15.9.2013 klo 15.54 - Lassi Kaleva Tampere-Pirkkalaa kehittämällä ja voimavaroja järkevästi suuntaamalla halpalentoyhtiöiden miljoona matkustajaa loisivat alueelle pysyvästi tuhat työpaikkaa. Onko asialle poliittista tahtoa? Tampereen talous on syöksykierteessä. Viimeisimmän tiedon mukaan olemme tänä vuonna miinuksella 42 miljoonaa euroa. Kaupungin säästölistat tuovat vain kurjuutta. Kunnallisveron nosto ei tuo ongelmaan pysyvää rakenteellista helpotusta. Suunnitellut mittavat, mutta hölmöt investoinnit veisivät meidät vain syvemmälle ahdinkoon. Niiden luomat työpaikat eivät tarjoa pysyvää helpotusta haasteisiimme. Tarvitsemme vahvan yritysystävällisen tahtotilan kehittää lehtokenttäämme ja edistää halpalentoyhtiöiden toimintaa. Tampere-Pirkkalan kentältä operoivalla Ryanairilla on kokemusta lentomatkustajien alueelle tuomasta positiivisesta piristysruiskeesta. 100 000 matkustajaa vuodessa luo alueelle 100 uutta työpaikkaa. Miljoona matkustajaa vuodessa tuo siten mukanaan tuhat työpaikkaa, minimaalisella taloudellisella panostuksella. Kotimaassa on riittävästi esimerkkejä näivettyneistä lentokentistä. Toimivat lentoyhteydet maailmalle on edellytys toimivalle yritystoiminnallemme ja siten alueemme elinvoimaisuudelle ja houkuttelevuudelle. Matka Helsinki-Vantaalle kun lisää kustannuksia merkittävästi ja pidentää matka-aikaa kohtuuttomasti. Toimivat lentoyhteydet ovat monesti edellytys myös menestyksellisille kansainvälisille konferensseille. On ilmeistä, että myös Finavian toimitusjohtajalla Kari Savolaisella on voimakas halu kehittää Tampere-Pirkkalaa. Itse asiassa etu on yhteinen. Tampere-Pirkkala voi merkittävästi helpottaa kuormitusta Helsinki-Vantaalla, jolloin sille jää enemmän kapasiteettia kehittää ja lisätä tuottoisia Aasian lentojaan. Apumme olisi varmasti tervetullutta lentomeluselvitysten, kokemattomien charterlentäjien ja kiitotieongelmien kanssa painivalle Helsinki-Vantaalle. Pohjois-Italiassa sijaitseva yli 100 000 asukkaan Bergamo on erinomainen esimerkki onnistuneesta ja toimivasta yhteistyöstä halpalentoyhtiöiden kanssa. Ryanairin tehtyä siitä hubkenttänsä seutukunnalle on suorastaan virrannut rahaa ja matkustajia. Alueen hotellit, taksit, ravintolat, kaupat, matkailuelinkeinot – ja liike-elämä muutenkin – kukoistavat ennennäkemättömällä intensiteetillä ja sykkeellä. Tätä mekin tarvitsemme: taloudellista toimeliaisuutta, työpaikkoja ja verotuloja, joiden avulla hyvinvointiyhteiskuntamme palveluiden ylläpitäminen ja rahoittaminen on mahdollista. Meillä on hyvä, kolmea miljoonaa suomalaista palveleva kenttä, jonka kapasiteetti kasvaa entisestään kakkosterminaalin kehittämisen myötä. Ja meillä on erinomaiset suhteet alan keskeisiin toimijoihin. Tarvitaan vain poliittisten päättäjien yhteinen tahto mennä eteenpäin ja voimakas viesti yhteistyökumppaneille halustamme tehdä tarvittavia panostuksia sekä nostaa yhteistyö aivan uudelle tasolle. Voimme vain voittaa – mikäli meillä on halua. Lassi Kaleva |
Haluatko sulkea Hämeenkadun yksityisautoilta?Sunnuntai 25.8.2013 klo 21.23 - Lassi Kaleva Osallistu päätöksentekoon. Vaikuta. Tuo ideasi ja mielipiteesi kuuluville.
Näitä ja muita asioita käsitellään tiistaina 27.8.2013, jolloin osallistun kaavoituksesta vastaavan yhdyskuntalautakuntalautakunnan ja joukkoliikenteestä vastaavan joukkoliikennelautakunnan yhteiseen seminaariin, jossa valmistellaan valtuustokauden strategisia linjauksia maankäyttöön, joukkoliikenteeseen ja liikkumiseen liittyvissä asioissa. Lähetä minulle palautetta, niin tuon äänesi kuuluville. -Lassi Kaleva PS. Pohjana olevan Kaupunkirakenne- ja ympäristösuunnitelman (v.0.91) löydät tämän linkin takaa ----------------- |
Syksyn 2013 valtuustokausi on alkanutTiistai 20.8.2013 klo 13.02 - Lassi Kaleva 19.8.2013 keskustelimme valtuustossa kaupunkistrategiasta ja teimme siihen muutosesityksiä. Valtuuston kokouksen pohjana ollut kaupunkistrategiaversio (pdf) löytyy täältä.
Mielestämme kaupunkistrategiasta kuitenkin puuttui usea tärkeä elementti tai siinä oli mukana asioita, jotka eivät ole kaupunkimme ja kuntalaisten parhaaksi. Valtuutettujen Raevaaran, Elovaaran ja Kalevan valtuuston kokouksessa 19.8.2013 tekemät muutosesitykset strategiapaperiin löytyvät täältä. Valtuuston äänestyksessä ne eivät saaneet riittävästi kannatusta. Valtuuston loppuvuosi: 16.9.2013 päätetään valtuustossa tunnelista.21.10.2013 on vuorossa välitilinpäätös. 11.11.2013 on normaali valtuuston kokous. 18.11.2013 käsitellään koko päivä tulevan vuoden talousarviota. 16.12.2013 valtuusto kokoustaa vuoden viimeistä kertaa. ----------------- |
Valtuustoaloite 19.8.2013: Tammelantorin kehittäminenMaanantai 19.8.2013 - Lassi Kaleva Tampereen Tammelantori on monelle tamperelaiselle se kaikkein rakkain tori. Esitän Tammelan torin kehittämistä ihmisläheisin keinoin, ilman toriparkkia. Keskustori ja Hämeenpuisto ovat saaneet paljon huomiota, huolenpitoa ja tapahtumia osakseen. Myös Tammelantoria ympäristöineen tulee kehittää vastaavasti. Omalta osaltaan tämä luo työpaikkoja ja lisää koko alueen elinvoimaisuutta ja houkuttelevuutta. Tammelantorin kehittäminen vaatii yhteistoimia niin kaupungilta kuin alueen yrittäjiltä. Esitän, että kaupunki voisi olla mukana aktiivisena ja vastuullisena osapuolena perustamassa Hämeenpuiston ystävien tapaista toimijaa myös Tammelantorin piristämiseksi ympäristöineen. Tammelantorille sopivat paljon kuuntelijoita keränneiden pelimannitorstaiden lisäksi erilaiset teema-, tapahtuma- ja ruokaviikot tai vaikkapa sunnuntaikirppikset. Tammelantori tulee ottaa osaksi kaupungin matkailunedistämishankkeita, mainosten, kampanjoiden ja opasteiden muodossa. Paikalle pääsee kätevästi joko kävellen tai julkisilla kulkuvälineillä. Autoille on varmasti runsaasti tilaa muutaman minuutin kävelymatkan päässä sijaitsevassa Hämpin parkissa. Esitän Tammelantorin kirpputoripöytähintojen puolittamista. Kirpparipöydän 12 euron (puoli pöytää 7 euroa) ja autoparkin 9 euron kuolettaminen ei pilvisenä päivänä useinkaan onnistu. Alemmat pöytähinnat houkuttelisivat varmasti paljon uusia myyjiä paikalle. Nyt tyhjää myyntitilaa on usein runsaasti. Miksei sitä voisi antaa kansalaisten käyttöön edullisesti? Toria ihmisläheisesti kehittämällä se tulee kunniakkaasti palvelemaan tavallisen kansalaisen olohuoneena myös tulevien sukupolvien ajan. Tampereella 19.8.2013 Lassi Kaleva Ylläoleva aloite jätetty valtuuston kokouksessa 19.8.2013. |
Soini Sastamalassa 20.7.2013Lauantai 20.7.2013 - Lassi Kaleva Timo Soinin kanssa Sastamalan (Vammalan) torilla aurinkoisena kesäpäivänä. Olimme torilla Keskustan, Vihreiden ja Kokoomuksen puristuksissa. Mutta pidimme pintamme ja olimme suositumpia kuin kaikki muut yhteensä. |
Valtuutetut hiljennetään TampereellaPerjantai 12.7.2013 - Lassi Kaleva Perussuomalaisvaltuutetut hiljennetään valtuustossa ja heidän toimintaansa suorittaa luottamustehtäväänsä häiritään muutenkin. Ehkä syynä on poliittinen peli, ehkä pelko perussuomalaisten menestymisestä. Esille tuomamme havainnot voidaan helposti todeta valtuuston kokousten kuvatallenteista, jotka löytyvät kaupungin kotisivuilta. Poikkeuksetta ryhmämme edustajien mikrofoni katkaistaan kolmen minuutin rajan kohdalla, monen muun saadessa toisinaan jatkaa puhettaan selvästi pidempään. Johtosääntöjä tulkitaan valtuustotyöskentelyssä perussuomaisten kohdalla lain vastaisesti. Virhe myönnettiin, kun asia siirrettiin hallinto-oikeuteen. Uusin valtuutettujen "hiljentäminen" tapahtui Tampereen kaupunginvaltuuston kokouksessa 17.6. Valtuuston puheenjohtaja Sanna Marin (sd) avasi alkuyön tunteina Niemenranta 2:n kaavoituksen keskustelulle. Ja jatkoi noin sekunnin kuluttua heti perään: "Suljen keskustelun". Laki ja hyvä hallintotapa edellyttää, että valtuutetuille varataan mahdollisuus asiansa esittämiseen. Pyydettyjä puheenvuoroja ei myönnetty. Muiden ryhmien tiedossa oli se, että ps aikoo esittää kaavan palauttamista takaisin valmisteluun. Ei ole kaupungin etu, että 45 hehtaarin neitseelliselle alueelle keskustan tuntumaan rakennetaan koti vain 1 500 ihmiselle. Eri kaupunginosien täydennysrakennushankkeita sen sijaan ollaan ajamassa läpi asukkaiden voimakkaasta vastustuksesta huolimatta. Lassi Kalevavaltuutettu (ps) Tampere Julkaistu Aamulehden Lukijalta-palstalla 29.6.2013 Katso täältä 4.7. Aamulehdessä julkaistu Sanna Marinin vastine kirjoitukseeni Niemenranta 2:n episodi näkyy valtuuston kokouksen tallenteesta osoitteessa http://mediaserver.fi/embed/tampere/2013-06-17-2.mp4 kohdassa 05:53:00 ---------------- |
Operaatio puhdistus teki siistiä jälkeä!Tiistai 28.5.2013 klo 21.17 - Lassi Kaleva Roskasakin, eli Ilkka ja Kaija Erkkilän, kaupunginvaltuutettujen ja kansalaisten yhteinen siivouspäivä lauantaina 18.5.2013 sai liikkeelle valtuutettuja, kaupunkilaisia ja Lähisiivous Oy:n siivoojia. Tuloksena lukemattomia pusseja roskia sekä arviolta reilusti yli 10 000 tupakantumppia.
Vaikka päällisin puolin kaupunki näytti näennäisen siistille, tupakantumppi- ja roskakeskittymiä keskusta-alueella oli erittäin runsaasti, lohduttomimpana näkynä Laikun lava ympäristöineen ja rautatieaseman pyöräparkki. Talkooväelle kävi selväksi siisteysasioita ruohonjuuritasolta tarkasteltaessa, että tarvitsemme lisää oikeankokoisia, oikeanmuotoisia ja oikein sijoitettuja roska-astioita sekä lisää tupakantumppausmahdollisuuksia tupakoitsijoille.
Nyt järjestetty siivouspäivä oli iloinen, reipas ja yhteisöllinen tapahtuma, jossa mukava joukko vapaaehtoisia puolue- tai muuta taustaa katsomatta yhdisti voimansa ja kantoi vastuuta kaupunkimme viihtyisyydestä ja siisteydestä, ja valmisti samalla kaupunkiamme ottamaan vastaan niin paikalliset kävijät kuin kesäiset turistit. Lassi KalevaKaupunginvaltuutettu (PS) Tampere |
Kaupunki korotti pysäköintimaksuja - keskustaan jää pian vain juottoloitaMaanantai 20.5.2013 klo 0.18 - Lassi Kaleva On hyvä, että kirjoitukseni [Aamulehden Näkökulmassa 5.5.2013] on virittänyt keskustelua. Ikävää on kuitenkin ollut todeta, että monella pysäköintimaksujen korotuksen puolustajalla ei näytä olevan juuri minkäänlaista kosketusta tavallisen palkansaajan tai työttömän arkeen, arjen sujuvuuteen ja arjesta selviytymiseen – eikä myöskään palveluja, työtä ja verotuloja tuottavan yrittäjän arkeen. Yrittäjäjärjestöt ovat tiukasti korotuksia vastaan. 11 000:tta yritystä edustava Pirkanmaan yrittäjät lähetti yhdyskuntalautakunnalle lausunnon, jossa toivoi vahvasti pysäköintimaksujen korotuksesta luopumista. 1 300:aa keskustan alueen yritystä edustavan Tammerkosken yrittäjien puheenjohtajan Juha Turusen mukaan kipuraja on jo ylitetty aikaa sitten, ja useat asiakkaat ovat kaikonneet. Monet keskustan liiketilat ovat autioina eikä uusia tulijoita ole näköpiirissä. Tilanne on monessa suhteessa jo pahempi kuin 90-luvun laman aikoihin. Ja kun yritys kerran lähtee tai tekee konkurssin, sitä ei enää saa takaisin. Keskustaan jäävät vain juottolat ja syöttölät. Kaupungin tulee pikemminkin tukea keskustan liikkeiden monimuotoisuutta. Tämä luo elinvoimaa ja elävyyttä. Tällöin myös keskustaan palvelubussilla tuleva löytää sieltä kaikki tarvitsemansa palvelut, Kelan ja apteekin lisäksi. Lautakunnassa asiaa päätettäessä äänestin ainoana pykälän hylkäyksen puolesta. Jäin vähemmistöön. Päätös ei koidu yrittäjien, kaupungin eikä sen asukkaiden eduksi. Kaupunkikehityksen budjeteista löytyy useita huomattavasti kivuttomampiakin säästökohteita, jotka eivät korotettujen pysäköintimaksujen tavoin haittaa merkittävästi kymmenien tai satojen tuhansien ihmisten arkea ja sen sujuvuutta. Vaikka asia on siis nyt jo päätetty, tulee lautakunnasta löytyä rohkeutta ja herkkyyttä pyörtää päätös ja ymmärrystä kulkea viisaampaa reittiä. LASSI KALEVA |