Joukkoliikennelautakunnan päätös ei ollut yksimielinen
24.06.2015 Joukkoliikennelautakunta päätti 24.6.2015 kokouksessaan hyväksyä seudullisen lippu- ja tariffijärjestelmän. Mikäli Tampereen kaupunki ei subventoi teiskolaisten joukkoliikennematkoja, tulevat ne kallistumaan huomattavasti 6.6.2016 alkaen. Koska yleisestä uutisoinnista saattaa jopa saada sen käsityksen, että lautakunta oli yksimielinen päätöksessään, niin tiedoksi että esitin asian palauttamista takaisin valmisteluun saatteella: "Esitän asian palauttamista takaisin valmisteluun, niin että Tampere voi sisäisesti ratkaista Teiskon kysymyksen teiskolaisia tyydyttävällä tavalla ennen seudullisen lippu- ja tariffijärjestelmäasian tuomista lautakunnan päätettäväksi."
Palautusesitys meni äänestykseen ja sen puolesta äänestivät kanssani Tuomo Räihä Keskustasta (Ylöjärven edustaja) ja Veijo Niemi Perussuomalaisista (Lempäälän edustaja). Hävisimme äänin 11-3. Jätin päätöksen liitteeksi pykälään eriävän mielipiteen: Tampereen seudullinen joukkoliikennelautakunta 24.6.2015 ERIÄVÄ MIELIPIDE §54 Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen lippu- ja tariffijärjestelmä 6.6.2016 alkaen Teiskon kylätoimikunnat ja Kämmenniemen omakotiyhdistys ry tekivät 1997 kaupunginhallitukselle kuntalaisaloitteen, jonka mukaisesti Teiskon alueella asuvien kuntalaisten joukkoliikenteellä matkustaminen on ollut saman hintaista kuin kaikilla muillakin tamperelaisilla. En hyväksy sitä, että hyväksi havaittua käytäntöä ollaan Teiskon osalta nyt muuttamassa. Varsinkin kun tiedossa on suunnitelluista hinnankorotuksista aiheutuva n. 50 000 matkan vähennys tehtyjen matkojen määrässä. Tulee löytää keinoja lisätä joukkoliikenteen käyttöä, eikä sen sijaan lisätä henkilöauton käyttöä, koko Tampereen alueella. Tampereen tulee ratkaista Teiskon asia teiskolaisia tyydyttävällä tavalla ennen seudullisen lippu- ja tariffijärjestelmäasian päättämistä joukkoliikennelautakunnassa. Kyseessä on Tampereen sisäinen asia, koska teiskolaisten toivoma ns. tasataksamalli edellyttää kaupungilta taloudellista panostusta asiaan. Kustannusvaikutus tai lisätuen määrä tämänhetkisillä pohjatiedoilla nyt esitettyyn malliin verrattuna on arviolta vuositasolla noin 200 000 euroa. Yleisesti tulee muutenkin löytää keinot lisätä joukkoliikenteen tukea, joka on meillä suurten kaupunkiseutujen alhaisimmasta päästä, ollen tällä hetkellä n. 20 % tuntumassa. Esimerkiksi Turussa tuki on n. 40 %. Lisääntyneen tuen turvin tulee lisätä sekä palvelutarjontaa että alentaa joukkoliikenteen lipunhintoja joko kautta linjan tai ns. dynaamisen hinnoittelumallin mukaisesti ruuhka-aikojen ulkopuolella esim. klo 9-14 ja 18- koskien kaikkia joukkoliikenteen käyttäjäryhmiä. Lisääntyneen joukkoliikenteen tuen avulla kuntarajat voitaisiin häivyttää tehokkaammin luopumalla nyt esitetyn hinnoittelumallin hinnakkaimmista vyöhykkeistä. On hyvä, että esitetyssä lippu- ja tariffijärjestelmässä tiettyjen ryhmien matkustus halpenee selvästi. Tämä tulee kuitenkin toteuttaa lisääntyneen joukkoliikennetuen avulla siten, että jotkut muut käyttäjäryhmät eivät joudu uudistuksessa maksumiehiksi. Lassi Kaleva (ps) Joukkoliikennelautakunnan jäsen Kaupunginvaltuutettu
|