Eriävä mielipide joukkoliik.lautakunnassa 10.9.201410.09.2014 Tampereen seudullisen joukkoliikennelautakunnan kokouksessa käsiteltiin / hyväksyttiin joukkoliikenteen vuoden 2015 talousarvio. En kyseenalaistanut yksittäisiä euromääräisiä lukuja. Kyseenalaistin joukkoliikenteen järjestämisen pääsuuntaviivat. Nyt joukkoliikenne on otettu kaupunkisuunnittelun välineeksi ja sille alisteiseksi. Joukkoliikenteen tulisi enemmänkin olla oma välineensä kaupunkilaisten parhaaksi. Silloin se voisi toimia tehokkaasti ja asiakasystävällisesti ilman käsien sitomista kaupungin elinkeinoelämälle ja elinvoimaisuudelle haitallisiin suunnitelmiin tai tavoitteisiin. Jälkempänä pöytäkirjaan liittämäni eriävä mielipide.------------ ERIÄVÄ MIELIPIDETampereen seudullinen joukkoliikennelautakunta 10.9.2014§ 85, Kaupunkiympäristön kehittämisen joukkoliikenteen vuoden 2015 talousarvion ja sen yhteydessä käsiteltävien valtuustoaloitteiden hyväksyminen.Lautakunnan ajamat pääsuuntaviivat ovat kaupungin elinkeinoelämälle ja elinvoimaisuudelle tuhoisia. Kyseisiä pääsuuntaviivoja tuntuvat olevan ratikan tulon valmisteleminen ja sen mukana tuoma raskas täydennysrakentaminen, Hämeenkadun sulkeminen yksityisautoilta ja joukkoliikenteen lipunhintojen nostaminen 2-4 prosenttia vuonna 2015. Heikon matkustajamääräkehityksen johdosta ollaan valmiita jopa alentamaan joukkoliikenteen matkustajamäärän vuoden 2015 kasvutavoitetta. Lautakunnan ajamalle politiikalle on olemassa vaihtoehto. Lautakunnan tulisi aktiivisesti edistää kumipyöräliikenteen kehittämistä sekä siirtää ratikkasuunnitelmat vuosilla eteenpäin – parempaan taloustilanteeseen ja suuremman kysynnän aikaan. Nykyisen vaikean taloustilanteen aikana lautakunnan tulee nyt aktiivisesti tutkia lipunhinnan alentamisen vaikutuksia joukkoliikenteen houkuttelevuuteen, ajaa ratikan suunnittelu hallitusti alas, ja pyrkiä saamaan aikaan päätös tai suositus, joka mahdollistaa ratikan suunnittelusta säästyvien miljoonien eurojen käyttämisen niin joukkoliikenteen lipunhintojen alentamiseen kuin myös palvelutason alentamiseen. Lautakunnan tulisi pyrkiä aktiivisesti toimien saamaan myös yhteisliikennöinnin piirissä olevat Tampereen ympäristökunnat mukaan omalta osaltaan. Joukkoliikenteen lipunhintoja voidaan alentaa joko kautta linjan käyttäen hyväksi ja pohjana ns. hintajoustotaulukoita, joiden mukaan jokainen 10 % alennus lipunhinnoissa lisää joukkoliikenteen kysyntää 3 prosentilla. Lipunhintoja voidaan alentaa myös KALEVA- RAEVAARA aloitteen pohjalta, jossa esitettiin merkittävää lipunhintojen alennusta ruuhka-aikojen ulkopuolella, eli klo 9-14 ja 18-22. Joukkoliikenteen tutkimusyksikkö Verne tutki julkaisussaan aloitteen ja sen vaihtoehtoisten toteuttamistapojen vaikutusta niin joukkoliikenteen käyttöön kuin aiheutuneisiin kustannuksiin. Lassi Kaleva Kaupunginvaltuutettu, Tampere |