Eurolla nysseen - aloitteen vaikutusten arviointia

Kokonaisvaikutustenarvioinnin tueksi aloitteeseen liittyviä poikkilautakunnallisia vaikutuksia.

------------------

ALOITE:

Esitämme, että alkaen vuoden 2014 alusta joukkoliikenteen kertalippu alennetaan arvolipulla maksettaessa 60 senttiin, kolikolla yhteen euroon ruuhka-aikojen ulkopuolella eli klo 9–14 ja 18–22 välisinä aikoina, ja että alennus kattaa kaikki matkustajaryhmät. Toivomme, että julkisen talouden salliessa kuukausilipun hinta alennettaisiin 20 euroon kuukaudessa ja että joukkoliikenteen houkuttelevuutta lisäävät ehdotuksemme laajennettaisiin koskemaan myös koko Tampereen kaupunkiseutua. [yölippu, la–su]  

PERUSTELUITA / VAIKUTUSTEN ARVIOINTIA (LÄHTÖKOHTANA KOKONAISVAIKUTUKSET): 

  • Ehkäisee yhteiskunnallisen eriarvoistumisen mahdollisesti aiheuttamaa ei-toivottua liikehdintää.

  • Ehkäisee syrjäytymistä ja neljän seinän sisälle jäämistä, rohkaisee lähtemään liikkeelle.
  • Asukkaille pitää tarjota muutakin kuin säästöjä.
  • KAKE. SIVELA. Auttaa luomaan lisääntyneen taloudellisen toiminnan myötä elinvoimaista keskustaa. Tällä hetkellä tehdään kuukaudessa miljoona edestakaista matkaa keskustaan. 20–30 prosentin lisäys matkustajamäärissä tarkoittaa 2–3 miljoonan vuotuisen kävijämäärän lisäystä. On todennäköistä, että nuo lisäkäynnit kanavoituvat myös kulutukseen ja keskustan palveluiden käyttöön. Kun palveluita käytetään, ne lisääntyvät, ja keskustan houkuttelevuus kasvaa automarketteihin verrattuna, jotka näyttävät tällä hetkellä olevan useasti voitolla.
  • Lisää Tampereen houkuttelevuutta sekä asuinalueena, työssäkäyntialueena että matkailukaupunkina (kertalippu). Positiivinen imagonkohotus ja piristysruiske, jolla olisi suotuisia vaikutuksia koko alueen talouteen, houkuttelevuuteen ja viihtyvyyteen. Tämä näkyisi selvästi alueen verokertymissä.
  • YLA. Tiestön välityskapasiteetti riittää pidemmälle. 70-paikkainen bussi vastaa 55 henkilöautoa.
  • Lippujen hinnan alennus vaikuttaa toimeentulotukeen rajatapauksissa.
  • Keski-Euroopassa julkisen liikenteen lippujen hinta yleisesti euron tuntumassa tai alle.
  • Auttaa tehokkaasti nostamaan joukkoliikenteen kulkutapaosuutta. Pormestarikauden 5 % tavoite saavutetaan jo 2014 ensimmäisten kuukausien aikana.
  • Eläkeläislippu 9–14 on ohjannut valtaosan matkoista (2/3) tapahtumaan kyseisenä aikana.
  • Nuorisolipun ikärajan nosto (12–24 vuotta) on lisännyt kyseisen ryhmän matkoja huomattavasti.
  • Teiskossa satoja tuhansia matkoja enemmän kuin Jyväskylässä. Hinnalla on merkitystä. Auto on usein nopeampi, halvempi ja kätevämpi.
  • Rajulla hintajoustolla saadaan aikaan ilmaisen joukkoliikenteen edut, mutta vältytään sen haitoista.
  • TETOLA. Tampereen kaupungin liikenneturvallisuussuunnitelman päivityksessä vuodelta 2008 kerrotaan, että vuosina 2002–2006 tapahtuneiden liikenneonnettomuuksien Tampereen kaupungille aiheutuneet vuotuiset kustannukset pääasiassa sosiaali- ja terveystoimen osalta olivat 25 miljoonaa euroa, kokonaiskustannuksien ollessa 150 miljoonaa euroa vuodessa. Varsinkin lasten vakavat liikenneonnettomuudet ovat kuntataloudelle myrkkyä. Joukkoliikenteen suosion kasvun aikaansaama muun liikenteen supistuminen vähentäisi epäilemättä sekä onnettomuuksia että niistä kaupungille, kelalle ja eläketurvakeskukselle aiheutuneita kustannuksia.
  • Liikenteen hiilimonoksidi- eli häkäpäästöt, katupölyhaitat, meluhaitat, ym. vähenisivät huomattavasti, ja seurauksena olisi merkittävä asumismukavuuden ja viihtyvyyden lisäys. Kaupungin ilmastostrategioiden tavoitteet olisi helpompi saavuttaa. Samalla kaupungin ilmanlaatu paranisi huomattavasti.
  • Tällä hetkellä joukkoliikenteen tuki Tampereella 27 %, Turussa 40 % ja Helsingissä 50 %.
  • Ilta-ajan alennus myös olennaista toteuttaa keskustan elinvoimaisuuden, asioinnin, vaihtelevien työaikojen ja kulttuuririentojen johdosta. Yömaksu tulisi samassa yhteydessä poistaa.
  • TKL:n houkuttelevuus työnantajana kasvaa kuljettajien työaikojen parantuessa, kun liikennöintimäärät tasaantuvat koko päivän ajalle.
  • Kaluston käyttö tehostuu, kun ruuhka-aikoina vapautuu kapasiteettia liikennöinnin siirtyessä alennetun hinnan aikavyöhykkeille. Bussit ovat jo nyt täpösen täynnä ruuhka-aikana.
  • 2–3 miljoonan lisäsubventoinnin vaikutus verrattuna YLAn tarpeettomiin tietöihin/-investointeihin.

Lassi Kaleva
kaupunginvaltuutettu 


Aarne Raevaara
kaupunginvaltuutettu

Täältä löydän varsinaisen aloitteen tekstin