Otto Auranen AL 15.10.2012

Otto Auranen kirjoitus Aamulehden Lukijalta-sivulla 15.10.2012


Joukkoliikenne kaipaa lisää vuoroja ja nopeutta

Lassi Kaleva ehdottaa (AL 8.10.) Tampereen seudun joukkoliikenteen lippuhintojen puolittamista ratkaisuna joukkoliikenteen suosion kasvattamiseen.

Ajatus onkin yleinen: halvemmat liput saavat ihmiset hylkäämään autonsa ja siirtymään joukkoliikenteen käyttäjiksi. Kuitenkin joukkoliikenteen suosion kasvattamisessa palvelutaso on lippujen hintoja tärkeämpää. Jos ihmisellä on varaa kulkea henkilöautolla, hän ei tee sitä joukkoliikenteen korkeiden hintojen takia, vaan siksi, että joukkoliikenne on autoon verrattuna hidasta, ruuhkaista tai sopivia vuoroja ja linjoja ei edes ole. Jos sen sijaan joukkoliikenne on nopeaa, kattavaa, helppokäyttöistä ja kohtuuhintaista, sitä käytetään paljon.

Pelkkä lippuale ei siis auta, vaan on ennen kaikkea lisättävä vuoroja, perustettava uusia linjoja ja tehtävä joukkoliikenteestä nopeampaa, mikä Tampereen seudulla vaatii myös kaupunkiraitiotien toteuttamista. Samalla on pidettävä lippujen hinnat kohtuullisina. Lippuhintojen puolittaminen aiheuttaisi myös sen, että kaupungin joukkoliikennetukea tarvittaisiin lisää, jos joukkoliikenteen käyttäjämäärät eivät vähintään kaksinkertaistuisi. Lisätukea tarvittaisiin pelkästään nykyisten bussilinjojen ja -vuorojen ylläpitämiseksi. Minä kasvattaisin tukea joukkoliikenteen palvelutason parantamiseksi.

Kaleva ehdottaa optimistisesti, että lippualennukset voidaan kattaa tunnelin käyttökustannuksilla. Mahtaako hän olla enää samaa mieltä siinä vaiheessa, kun joukkoliikennetuki kilpailee kaupungin budjetissa vaikkapa sosiaali- ja terveyspalveluiden rahoituksen kanssa?

Otto Auranen Tampere (vihr)