Eurolla Tampereelle ja lähikuntiin olisi todellinen ekoteko

Eurolla Tampereelle ja lähikuntiin olisi todella ekoteko alueen kunnilta

Olen toimivan julkisen liikenteen kannalla. Olen myös sitä mieltä, että julkinen liikenne tulee tehdä oikeasti houkuttelevaksi käyttäjälleen. Tämä tapahtuu siten, että paikallis- ja seutuliikenteen lippujen hinnat painetaan alas, esim. kertalippu yhteen euroon ja kuukausilippu 20 euroon, ja muut liput samassa suhteessa. Tätä täydentävä keino voisi olla vaihto-oikeuden pidentäminen. Nämä olisivat kaupungilta todellisia ekotekoja sen sijaan, että nykytrendin mukaisesti julkisen liikenteen lippujen hintoja nostetaan säännöllisesti ja syyllistetään samalla suurin piirtein kaikki, jotka liikkuvat yksityisautolla. Joukkoliikenteen suosio räjähtäisi ja ruuhkat loppuisivat.


Autoilijoiden syyllistäminen ja samaan aikaan rahastaminen lipunhinnoilla ei toimi

Joukkoliikenteestä tulee tehdä houkutteleva vaihtoehto muutenkin kuin kuntalaista syyllistämällä. Ääriesimerkkinä 4-henkisen hervantalaisen perheen (äiti, isä ja 12- ja 13-vuotiaat lapset) elokuvissakäynti Plevnassa. Kertalipuilla edestakaisen matkan hinnaksi tulee 20 euroa. Omalla autolla, joka on jo valmiiksi hankittu, tulee välittömiksi kustannuksiksi polttoaineen muodossa 1,5 euroa. Näin ei tulisi olla. Kukaan järkevä ihmisen ei esimerkissämme käyttäisi julkisia kulkuvälineitä. Lempilapseni on jo pitkään ollut ajatus ilmaisesta kuntarajojen ylittävästä joukkoliikenteestä, mutta lippujen hintojen tuntuva alentaminen saattaisi olla Tampereen kokoisessa kaupungissa / Pirkanmaan seutukunnassa toimivampi vaihtoehto.


Joukkoliikenteen maksuttomuuden hyvät vaikutukset saavutetaan todennäköisesti myös tuntuvilla lippujen hintojen alennuksilla

Ilmaisesta joukkoliikenteestä on kokemusten mukaan tuloksena lukuisia hyviä ja rahanarvoisia seurauksia seutukunnalle, mutta hyvin paljon niistä voidaan todennäköisesti saavuttaa myös lippujen hintoja tuntuvasti laskemalla.

Odotettavissa olevia seurauksia lippujen hintojen tuntuvasta alentamisesta:

  • Koko seutukunta saisi ennennäkemättömän positiivisen imagonkohotuksen ja piristysruiskeen, jolla olisi suotuisia vaikutuksia koko alueen talouteen, houkuttelevuuteen ja viihtyvyyteen. Tämä näkyisi selvästi alueen kuntien verokertymissä. 
  • Autot jäisivät vapaaehtoisesti kotiin tai autokauppaan. Joukkoliikenteen suosio kasvaisi huimasti, ja ruuhkat vähenisivät. 
  • Rantaväylän tunnelia ei ole enää pitkään aikaan perusteltu ruuhkilla, mutta nyt viimeisetkin viittaukset tähän voisi unohtaa. Yksin tunnelin 2 miljoonan vuotuisilla käyttökustannuksilla ja mittavilla rahoituskuluilla maksettaisiin jo huomattava osa julkisen liikenteen lipunalennuksista, puhumattakaan tunnelin rakentamisen varsinaisista kustannuksista. Myös muiden tiehankkeiden tarve vähenisi ja toisi siten kaupungille säästöjä.
  • Kaupungin loputtomalle parkkihallien rakentamiselle ei olisi enää tarvetta, koska niihin kaikkiin ei enää riittäisi autoja.
  • Tampereen kaupungin liikenneturvallisuussuunnitelman päivityksessä vuodelta 2008 kerrotaan, että vuosina 2002–2006 tapahtuneiden liikenneonnettomuuksien Tampereen kaupungille aiheutuneet vuotuiset kustannukset pääasiassa sosiaali- ja terveystoimen osalta olivat 25 miljoonaa euroa, kokonaiskustannuksien ollessa 150 miljoonaa euroa vuodessa. Varsinkin lasten vakavat liikenneonnettomuudet ovat kuntataloudelle myrkkyä. Joukkoliikenteen suosion kasvun aikaansaama muun liikenteen supistuminen vähentäisi epäilemättä sekä onnettomuuksia että niistä kaupungille, kelalle ja eläketurvakeskukselle aiheutuneita kustannuksia. Tämä rahoittaisi todennäköisesti merkittävän osan lipunalennuksesta aiheutuneista kustannuksista.
  • Liikenteen hiilimonoksidi- eli häkäpäästöt, katupölyhaitat, meluhaitat, ym. vähenisivät huomattavasti, ja seurauksena olisi merkittävä asumismukavuuden ja viihtyvyyden lisäys. Kaupungin ilmastostrategioiden tavoitteet olisi helpompi saavuttaa. Samalla kaupungin ilmanlaatu paranisi huomattavasti.
  • Hyvin toimeentulevat hyötyvät, kun köyhempi kansanosa poistuu ruuhkista ja siirtyy julkisiin liikennevälineisiin. Myös toimeentulotuen tarve vähenee, kun matkustus on miltei ilmaista.


Voisiko Tampere sittenkin olla edelläkävijä todellisessa ekoteossa?

Miksei kotikaupunkimme voisi kerrankin olla edelläkävijä asiassa, joka tuo oikeasti lukemattomia ennalta laskettavissa olevia hyötyjä ja mittaamattomasti positiivista imagoa, kasvattaen samalla alueen vetovoimaa. Samalla Tampere voisi innostaa naapurikunnat mukaan yhteisiin talkoisiin.

Liikennelaitos täyttää 65 vuotta 8.12.2013. Mikä olisi parempi tapa juhlistaa juhlavuotta, kuin palkita kaikki laitoksen nykyiset ja tulevat asiakkaat pysyvästi edullisilla kyydeillä. Tämä on tapa, jolla kaupungin elinkeinoelämää piristetään ja ruuhkat ratkaistaan pysyvästi, ekologisesti ja vihreästi, ilman pakkoa, sakkomaksuja tai sanktioita, luonnollisesti, tehokkaasti ja vastuullisesti.

Lassi Kaleva

Klikkaamalla tätä linkkiä pääset lyhyeen samasta aiheesta Aamulehdessä 8.10.2012 julkaistuun kirjoitukseen.

Tampereen kaupungin liikennelaitoksen toimintakertomus 2011

Tampereen kaupungin liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2008