Hämeenkadun itäpää joukkoliikennekaduksi 30.6.2014 alkaen30.06.2014 Hämeenkadun itäpään joukkoliikennekatukokeilu alkoi maanantaina 30.6.2014. Hämeenkadulla katuosuudella Hatanpään valtatie–Rautatienkatu sallitaan vain linja-autoliikenne, taksiliikenne ja huoltoajo. Kokeilu kestää vuoden 2016 loppuun saakka. Koko Hämeenkatu voidaan uudistaa, kun raitiotien rakentamisesta on tehty ratkaisu.Katuosuuden liittymissä on liikennemerkit, jotka kieltävät ajon moottoriajoneuvoilta busseja, takseja ja huoltoajoa lukuun ottamatta. Lisäksi joukkoliikennekokeilusta tiedotetaan kyltein Hämeenkadun tuloväylillä.
Hämeenkadun liikennejärjestelyihin tulee myös joitain muutoksia. Hämeenkatua idästä ajaville sallitaan kääntyminen vasemmalle Hatanpään valtatielle eli esimerkiksi bussiliikenne pääsee nyt käyttämään tätä reittiä. Hämeenkadun ja Tuomiokirkonkadun liittymään rakennetaan kesän aikana koko Tuomiokirkonkadun levyinen keskisaarekkeella varustettu suojatie, ja liittymästä poistetaan liikennevalot. Ajoyhteys Tuomiokirkonkadulta eteläsuunnasta Hämeenkadulle on suljettu eli Tuomiokirkonkadulta ei Hämeenkadulle pääse autolla kääntymään. Tuomiokirkonkatu on muutettu kaksisuuntaiseksi Verkatehtaankadun ja Hämeenkadun välillä. Katuosuus muutetaan lähivuosina kävelykaduksi. Yksisuuntaisilla Pellavatehtaan ja Aleksanterinkaduilla voi autolla ylittää Hämeenkadun, mutta kääntyminen Hämeenkadulle on kielletty. Aleksanterinkadulla on tehty muutostöitä risteyksen pohjoispuolella, liittymäalueella on vasen kaista muutettu nupukiveyksellä ohitusalueeksi hälytysajoneuvoille. Koskikadulta sallitaan kääntyminen Hämeenkadulle edelleen länsisuuntaan. Itäsuuntaan voi myös edelleen kääntyä, mutta yksityisautolla voi ajaa vain Pellavatehtaankadulle. Itsenäisyydenkadun suunnasta ajavia ohjataan kääntymään vasemmalle Rautatienkadulle kahdella kaistalla. Keskikaista on muutettu vasemmalle kääntyvien kaistaksi. Rautatienkadulle oikealle kääntyminen säilyy ennallaan. Kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikennejärjestelyt eivät joukkoliikennekokeilun aikana muutu. Hämeenkadun jalkakäytävät ovat kadun itäpäässä kesäaikaan yhdistettyjä kävely- ja pyöräteitä ja talvikaudella jalkakäytäviä. Katuosuuden linja-autopysäkit säilyvät nykyisillä paikoillaan. Pysäköintipaikat poistetaan, ja osa niistä muutetaan huoltoajoneuvojen pysäköintipaikoiksi. Pyöräpysäköintipaikkoja tulee lisää Hämeenkadun pohjoispuolen jalkakäytävälle. Joukkoliikennekatukokeilun vaikutukset selvitetään Joukkoliikennekatukokeilun vaikutuksia liikenteelle, elinkeinoelämälle, elinoloihin ja viihtyvyyteen selvitetään kokeilun aikana ja sen päätteeksi. Liikenteen osalta tutkitaan, mitä muutoksia kokeilu aiheuttaa joukkoliikenteeseen, autoliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn, liikenneturvallisuuteen sekä liikennemeluun ja -päästöihin. Elinkeinoelämän osalta tutkitaan kokeilun vaikutuksia Hämeenkadun ja lähikatujen yrityksille sekä kiinteistöjen vuokratason ja käyttöasteeseen. Tutkimusmenetelminä ovat muun muassa tilasto- ja paikkatietoanalyysit, haastattelut ja erilaiset kyselyt. Koko kadun mitalta yleissuunnitelma Koko Hämeenkadusta on tekeillä yleissuunnitelma, jossa ajatuksena on koko kadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi. Yleissuunnitelmaluonnos on valmistunut toukokuussa, ja se on tarkoitus viimeistellä syksyllä. Hämeenkadun katuympäristöstä pyritään tekemään jalankulkijoille miellyttävä ja mahdollisimman esteetön. Hämeenkadun ajorataa kavennettaisiin koko matkalta, ja siinä kulkisi pääsääntöisesti vain joukkoliikennettä. Tiivis ajorata tehtäisiin raitiotieliikenteen ehdoilla, mutta siinä kulkisivat myös bussit. Pitkille pysäkeille mahtuisivat sekä bussit että raitiotievaunut. Taksiliikenne olisi sallittua, ja taksitolpat säilyisivät nykyisillä paikoillaan. Yksityisautot eivät pääsisi enää ajamaan Hämeenkadun yli. Huolto- ja hälytysajoneuvojen liikennejärjestelyjä selvitetään vielä. Yleissuunnitelmaluonnoksessa Hämeenkadun molemmilla puolilla on nykyistä leveämmät kävelyalueet, joille mahtuu myös nykyistä enemmän muita toimintoja kuten terasseja tai ulkomyyntitilaa. Luonnoksessa ehdotetussa ratkaisussa pyöräilylle olisi pääosin omat yksisuuntaiset väylät molemmin puolin katua. Pyöräily tapahtuisi kuitenkin jalankulun ehdoilla. Jalankulkijoilla olisi mahdollisuus ylittää Hämeenkatu vapaasti, mutta risteyksiin rakennettaisiin esteettömät ylityspaikat. Koko Hämeenkatu voidaan uudistaa vuosikymmenen loppupuolella, kun joukkoliikenneratkaisu on varmistunut. Teksti: Tarja Nikupaavo-Oksanen, Anna-Leea Hyry LisätietojaSuunnittelupäällikkö
Ari Vandell
Puhelin 040 564 4518
-------
-------
|