Taistelu voitettu - Bussilinja 10 säilyy

13.3.2013 pidetty Tampereen seudun joukkoliikennelautakunnan kokous oli osoitus siitä, että poliitikot kuuntelevat kansalaismielipidettä ja ryhtyvät toimeen asiatilan korjaamiseksi. Kokous antoi myös uskoa demokratiaan muutenkin; että päätöksentekoa kunnassa ohjaavat luottamushenkilöt, kuten asian kuuluu ollakin. Kokouksessa esitettiin linja 10 (Järvensivu-Pispalanharju) palvelutasoa laskettavan huomattavasti talvikaudella 2013-2014. 

Ennen virallista kokousta perussuomalaisten kaupunginvaltuutetut Lassi Kaleva ja Aarne Raevaara hakivat ja saivat yksitellen lautakunnan jäsenten tuen asialle, joka on niin monelle kuntalaiselle tärkeä. 15 luottamushenkilöä allekirjoitti ennen varsinaista kokousta muutosehdotuksen, jonka seurauksena virkamiehet sitten muuttivat kesken kokousta esitystään siten, että tilanne ratkaistiin tavallisen kansalaisen kannalta positiivisella tavalla. Linjan 10 vaikutusalueella kun asuu lukemattomia vanhuksia ja lapsia, jotka tarvitsevat toimivan joukkoliikenteen asuinalueilla, joilla maastonmuotojen johdosta siirtyminen käyttämään korvaavia linjoja ei ole mahdollista. Linjan 10 liikennöinti säilyy nyt tehdyn päätöksen mukaan arkisin ennallaan. 

Päätös oli myös esimerkki yli puoluerajat käsittävästä yhteistyöstä. Kaikkien puolueiden edustajat tulivat mukaan nähdessään, että asia oli oikea ja hyvä. Ja näin tulee politiikassa ollakin. Kuntalaisen edun tulee ohjata päätöksentekoa; nurkkakuntaisuuden aika on ohi. 

----------------------  

Tampereen seudun Joukkoliikennelautakunta 13.3.2013 

Muutosehdotus koskien reitin 10 palvelutasomuutosesitystä talvikaudelle 2013-2014 (15 allekirjoittajaa) 

Tampereen kaupungin liikennelaitoksen reitin 10 (Järvensivu-Pispalanharju) palvelutasoa esitetään muutettavaksi talviliikenteessä 12.8.2013-1.6.2014 siten, että jatkossa linjalla liikennöitäisiin 60 minuutin välein nykyisen 30 minuutin vuorovälin sijaan ruuhka-aikojen ulkopuolella. Perusteena muutokselle on linjan käyttäjämäärä ruuhka-aikojen ulkopuolella. Lisäksi perusteluissa todetaan, että linjareitin varrella on käytettävissä kohtuullisen kävelyetäisyyden päässä muiden reittien palveluita, ja että esitetyllä supistuksella tavoitellaan 30 000 euron säästöjä. 

Esitämme jäljempänä esille tuotuihin perusteluihin vedoten reitin 10 osalta asian palauttamista valmisteluun tai pikemminkin palvelutasomuutosehdotuksesta poikkeamista siten, että kyseisen reitin liikennöinti säilytetään ennallaan 30 minuutin vuorovälillä, eikä siihen tehdä mitään muutoksia. 

Kyseessä on myös alueellinen tasa-arvoaspekti. Linjakohtaisesta kannattavuudesta tulee voida poiketa perustelluista syistä. Varsinkin, kun säästöistä kaupungin muille momenteille mahdollisesti aiheutuvat kustannukset saattavat tulla yllättävän kalliiksi. 

  • Koko reitin varrella asuu lukemattomia vanhuksia ja lapsiperheitä. Pyynikin ja Järvensivun maastonmuodot ja erityispiirteet huomioon ottaen vaihtoehtoisten bussireittien käyttäminen ei useinkaan ole mahdollista. Kyseisten käyttäjäryhmien ei voida odottaa kantamustensa, ruokakassiensa, lastenvaunujen, rollaattorien, kipeiden jalkojen ym. kanssa liikkuvan turvallisesti talven liukkailla Pyynikin tai Järvensivun äärimmäisen jyrkkiä, usein hiekoittamattomia ja nuoremmallekin ihmiselle haasteellisia kulkureittejä.

  • Tampereen vihreiden valtuustoryhmän tekemän 18.3.2013 valtuustoon tulevan valtuustoaloitteen mukaisesti säästöjä suunniteltaessa tulisi ottaa huomioon niiden kustannusvaikutus muille momenteille. Säästö yhdessä kohteessa voi lisätä moninkertaisesti menoja toisaalla.
  • Vanhimman väestön tyypillisin tapaturma on kaatuminen ja siitä seuraavat lonkkamurtumat. Yhden lonkkaleikkauksen hinta on noin 15 000 euroa, ja vuosi laitoksessa maksaa yli 40 000 euroa. Usein murtumasta seuraa pitkäaikaista laitoshoitoa, koska kehno kunto huononee entisestään vuoteessa maatessa. (alaviite 1.). Käytännössä ei tarvita kuin yksi vanhus, joka reitti 10 palveluntason huonontuessa saa kaatuessaan Järvensivun usein liukkailla ja hoitamattomilla portailla tai Pyynikin jyrkillä ja liukkailla kulkuväylillä lonkkamurtuman, niin koko vuoden säästöt on jo käytetty. Talven liukkailla, sekä Järvensivun että Pyynikin erikoisolosuhteiden johdosta myös muut tyypilliset liukastumistapaturmat ja -murtumat ja niistä johtuvat työikäisten sairaslomat ovat erittäin todennäköisiä. Vaihtoehtoisia ja vaarallisia kulkureittejä kun on pakko käyttää silloin kun 10 ei kulje.
  • Varsinkin Pyynikillä, Pispalassa, mutta ilmeisesti myös Järvensivulla on yhdistyksiä, joiden kautta tieto palvelutason alentumisen aiheuttamista murtumista ja tapaturmista saavuttaa todennäköisesti myös Tampereen seudun joukkoliikennelautakunnan. On parempi, että linja 10 palvelutasoon ei kosketa lainkaan, kuin että kaupungin taloutta rasittavien tapaturmien jo tapahduttua linjan palvelutaso pitäisi sitten myöhemmin nostaa takaisin nykyiselle tasolleen.
  • Tampereen pormestariohjelmassa puhutaan kauniisti ikäihmisistä, siitä että he ovat voimavara, ja että onnellista ja toimintakykyistä ”kolmatta elämää” tuetaan oikea-aikaisilla palveluilla, osallisuudella, virkistystoiminnalla sekä esteettömällä kaupunkiympäristöllä. Kerran tunnissa toteutettava yhteys ei ikäihmiselle ole oikea-aikaista, eikä se välttämättä edistä omaehtoista aktivoitumista ja terveyttä ylläpitävää liikkumista.
  • Linjan kummassakin päässä on toimivat alakoulut sekä Järvensivulla vielä päiväkotikin, joten linjan palvelutason heikentäminen olisi taas askel kohti toimimattomampaa joukkoliikennettä. Linja 10 palvelee nykyisellään koululaisia tehokkaasti. Pispan koululla alkaa vuoden 2013 syksyllä kiinan kielen opetus, johon osallistuu lapsia myös muista kouluista. Palvelutasonmuutoksen toteutuessa pienen koululaisen pitäisi pahimmassa tapauksessa odottaa bussia jopa tunnin ajan. Tai vaihtoehtoisesti tuo pieni koululainen tuodaan paikalle ja haetaan paikalta henkilöautolla. Varsinkaan lasten harrastukset ja tarpeet eivät välttämättä sijoitu ajallisesti ruuhka-aikaan, vaan sen ulkopuolelle, jolloin linjan 10 palvelutasoa on kaavailtu harvennettavaksi kerran tuntiin. Järvensivulaiset 10-12-v. lapset siirtyvät turvallisesti omalta koulultaan Tammelan kouluun niille kielitunneille, joita ei Järvensivussa ole mahdollista opiskella. Nämäkään tunnit eivät välttämättä noudata ruuhka-aikoja. Korvaavia linjavaihtoehtoja on varsin heikosti tarjolla.
  • Vaihtoehtoisten linjojen käytön edellyttämä kulku pimeän metsän läpi Järvensivulla ei innosta varsinkaan autollisia perheitä, ja on vaara, että palvelutason laskiessa nykyinen käyttäjämäärä tulee laskemaan perheiden siirtyessä käyttämään entistä enemmän henkilöautoa. Myös esimerkiksi suurten ja painavien soitinten kanssa konservatoriolle, rautatieasemalle, Tampere-talolle tai yliopistolle kulkeva kansalainen kertoi, että nykyisenä elämäntapana valittu autottomuus ei alennetulla linjan 10 palvelutasolla ole enää mahdollista. Autottomille päiville tai autottomuudelle linjan 10 palvelutason heikentämisellä tulee olemaan ilmeisen negatiivisia vaikutuksia.
  • Linjan 10 muutosehdotuksen aikaansaamaa kansanliikettä ja sen lyhyessä ajassa keräämiä yli 1000 allekirjoitusta kansalaismielipiteineen (yli 90 kommenttia) ei sovi jättää huomioimatta. (alaviite 2).
  • Linja 10 palvelee tällä hetkellä parhaiten Klingendalin aluetta Eteläpuistossa Hämeenpuiston eteläpäässä sekä ns. kulkutautisairaalan suunnitteilla olevaa aluetta ja sen mahdollisia tulevia asukkaita. Alue on myös houkuttelevampi, kun sinne on jo valmiiksi toimiva joukkoliikenneyhteys.
  • Lopuksi vielä kahden ikäihmisen kommentit asiaan liittyviltä adressisivuilta: ” Olen monta kertaa sairaana ollessani todennut, että linja 10 on erinomainen Pihlajalinnaan lääkärille mennessä ja GoGo:lle jumpalle kuntoa hakemaan, kun yrittää vielä omassa kodissa pärjätä.” ja ”Linja 10 on välttämätön ikäihmisille, jotka asuvat etäällä muiden linjojen pysäkeistä.”

Mikäli linjaa 10 koskien tulee saada aikaan säästöjä, niin tarkasteluun tulisi ottaa linjan ja Pyynikin alueen (idyllinen ympäristö, harjumaisema, Pyynikin näkötorni, maailmankuulu munkkikahvila ym.) markkinointi turisteille ja matkailijoille. Eräs vaihtoehto voisi myös olla liikennöinnin hoitaminen ruuhka-aikojen ulkopuolella pienemmällä kalustolla, mikäli mahdollista ja taloudellisesti tarkoituksenmukaista. 

1)      Vihreänlangan uutisessa vanhusten lonkkamurtumista

2)      Linkki adressiin linjan 10 säilyttämisen puolesta

Lisätiedot:

Lassi Kaleva, 045-231 4200, lassi@lassi.fi

Aarne Raevaara, 041-522 4636, aarne.raevaara@gmail.com 

Muutosehdotuksen allekirjoittajat (Tampereen seudun joukkoliikennelautakunnan sekä varsinaisia että varajäseniä):

Lassi Kaleva, varsinainen jäsen, Tampere, PS

Aarne Raevaara, varajäsen, Tampere, PS

Emilia Olkanen, jäsen, Tampere, Vihreät

Stiina Lahikainen, jäsen, Kangasala, Vihreät

Veijo Niemi, jäsen, Lempäälä, PS

Niina Selin, varajäsen, Lempäälä, SDP

Ilkka Porttikivi, jäsen, Tampere, VAS

Tiina Heikkilä, varajäsen, Tampere, VAS

Anna Paavilainen, jäsen, Vesilahti, Keskusta

Antti Ivanoff, jäsen, Tampere, Kokoomus

Pia Marjamaa, varajäsen, Nokia, PS

Antero Saksala, jäsen, Pirkkala, Kokoomus

Aila Dündar-Järvinen, jäsen, Tampere, SDP

Pekka Salmi, puheenjohtaja, Tampere, SDP

Ilkka Hjerppe, jäsen, Orivesi, SDP 

----------------------