Vastine - bussikyydin hintoja voi pudottaa

Vihreiden Otto Auranen kritisoi (AL 15.10.) ehdotusta joukkoliikenteen halvemmista lippujen hinnoista.

On elitististä väittää, ettei lippujen hinnoilla ole merkitystä. Syrjäytyminen voi joskus olla pienestä kiinni. Yhä useamman tamperelaisen tulot eivät riitä arjen menoihin. Työpaikka ja harrastusmahdollisuudet ovat harvoin omalla asuinalueella. Monilta matkakustannukset leikkaavat kohtuuttoman ison osan tuloista. Työttömyys ja töiden osa-aikaisuus lisääntyy. Erilaiset verot ja maksut nousevat.

Monella toimeentulotuen asiakkaalla on vaikeuksia hoitaa asioitaan juuri bussilipun kalleuden johdosta. Tampereella asuu jo 40 000 köyhyysrajan alapuolella elävää ihmistä. Noin 10 prosenttia tamperelaisista saa toimeentulotukea, ja määrä kasvaa vauhdilla. Uusien toimeentuloasiakkaiden osuus kasvoi tammi–elokuussa 13 prosenttia. Noin joka neljäs hakija on lapsiperhe.

Tampereen kaupungin on tarjottava asukkaille muutakin kuin palveluiden leikkauksia ja maksujen korotuksia. Kysymys on arvovalinnoista. Kaikilla tamperelaisilla olisikin oltava käytettävissä riittävän halpa joukkoliikenne.

Alemmat lippujen hinnat ehkäisevät syrjäytymistä tehokkaasti. Liian monelle lähiössä asuvalle kuukausilippu on liian suuri kertainvestointi. Käteisellä maksettaessa 5 euron meno–paluu-hinta vastaa koko päivän ruokarahaa.

Emme ehdota lippuhintojen puolittamista. Joukkoliikenteen suosion lisäämiseksi kertalippu tulisi alentaa arvolipulla maksettaessa 60 senttiin, kolikolla yhteen euroon. Alennus olisi enemmän kuin puolet.

Alennuksista syntyvistä kustannuksista kävimme hedelmällisen keskustelun Tampereen kaupungin joukkoliikennepäällikön Mika Periviidan kanssa maanantaina 8.10. Ratkaisu edellyttäisi hänen mukaansa noin 2–3 miljoonan kompensaatiotarpeen, mikäli alhaisemmat taksat olisivat voimassa kaikille asiakkaille ruuhka-aikojen ulkopuolella eli klo 9–14 ja 18–22. Asia on hoidettavissa jo pelkillä Rantaväylän tunnelin käyttökuluilla.

On hyvä, että joukkoliikennettä halutaan kehittää. Kuluneen valtuuskauden aikana Tampereella joukkoliikenteen kehittäminen ja houkuttelevuuden lisääminen on kuitenkin jäänyt Rantaväylän tunnelin jalkoihin.

Liikennelaitos täyttää ensi vuonna 65 vuotta. Mikä olisi parempi tapa juhlistaa sitä kuin palkita asiakkaat pysyvästi edullisilla kyydeillä.

Tampereen Perussuomalaiset
Lassi Kaleva, sihteeri
Aarne Raevaara

---------------------------------------


Julkaistu lyhennettynä Aamulehden lukijalta-sivulla 21.10.2012: 

Bussikyydin hintoja voi pudottaa

Otto Auranen (vihr) kritisoi (AL 15.10.) ehdotusta joukkoliikenteen halvemmista lippujen hinnoista. Syrjäytyminen voi joskus olla pienestä kiinni. 40 000 tamperelaista elää köyhyysrajan alapuolella. Yhä useamman tulot eivät riitä arjen menoihin.

Emme suinkaan ole ehdottaneet lippuhintojen puolittamista. Kertalippu tulisi alentaa arvolipulla maksettaessa 60 senttiin, kolikolla euroon. Alennus olisi enemmän kuin puolet.

Kävimme kustannuksista hedelmällisen keskustelun Tampereen kaupungin joukkoliikennepäällikön Mika Periviidan kanssa. Ratkaisu edellyttäisi hänen mukaansa noin 2–3 miljoonan kompensaatiotarpeen, mikäli alhaisemmat taksat olisivat voimassa ruuhka-aikojen ulkopuolella. Asia on hoidettavissa jo pelkillä tunnelin käyttökuluilla.

LASSI KALEVA
AARNE RAEVAARA
TAMPERE (PS)

Otto Aurasen (vihr) kirjoitus aiheesta (AL 15.10.)