Tamperelaisen vaalikone

TAMPERELAISEN VAALIKONE, KUNTAVAALIT 2012, LASSI KALEVA

Kysymyksen jälkeen sulkeissa numerointi -5 täysin eri mieltä - - - +5 täysin samaa mieltä.

Varsinainen Tamperelaisen vaalikone löytyy tätä tekstiä klikkaamalla.


1. Vanhempien pitää maksaa lastensa päivähoidosta nykyistä enemmän (-3)

Painotan vanhempien mahdollisuutta valita vapaasti lastensa hoitopaikka. Tampere-lisä tulisi pitää vähintään 3 vuodessa, ja sitä voisi jopa korottaa, jolloin kalliita tarhapaikkoja vapautuisi niitä tarvitseville.

 

2. Kaupungin on satsattava vanhusten hoitoon lisää rahaa vaikka veroja korottamalla (+3)

Ikäihmisten palveluita on varaa parantaa ja kehittää myös ilman veronkorotuksia. Veronkorotuksia parempi tulonlähde on luopuminen Rantaväylän tunnelin kaltaisista turhista ja kalliista yli-investoinneista. Kaupungin muodottomaksi paisuneen hallinnon ja virkamieskunnan tarpeellisuus olisi hyvä tutkia riippumattoman tahon toimesta. Kaupungin itse valitsemat toiminnot, jotka eivät kuulu peruspalveluihin tai lakisääteisiin palveluihin olisi myös hyvä laittaa suurennuslasin alle.

 

3. Maahanmuuttajien saamien sosiaalitukien ehdoksi on asetettava pakollinen suomen/ruotsin kielen opiskelu. (+3)

Suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin sopeutuminen edellyttää kielen osaamista. Koska perussuomalaisten suhteesta ulkomaalaiskysymykseen on ollut julkisuudessa suurta epätietoisuutta, todettakoon tässä vielä kerran, että Perussuomalaisten kannalta maahanmuutto on kaikin puolin toimivaa ja tervetullutta silloin, kun se pohjautuu periaatteeseen ”maassa maan tavalla”. Inhimilliset näkökulmat on tietysti otettava huomioon, mutta pääsääntönä tulisi pitää sitä, että tänne muuttavan on oltava itse vastuussa omasta ja perheensä elannosta.

 

4. Olen valmis ottamaan päihdehuollon kuntoutusyksikön lähinaapurustooni (+4)

Tärkeä ja olennainen asia. En osaa ottaa kovin analyyttisesti kantaa sijoituspaikkaan, mutta asun itse tällä hetkellä aivan huumehoitopysäkin läheisyydessä, enkä ole koskaan huomannut siitä olevan mitään haittaa. Itse asiassa en edes tiennyt sen olomassaolosta mitään, ennen kuin asia tuli tietooni muuta kautta julkisuudesta.

 

5. Työttömältä on voitava ottaa pois toimeentulotuet, mikäli hän kieltäytyy yhteiskunnan tarjoamasta työ- tai koulutuspaikasta (-3)

Ehkä äärimmäisenä keinona näin, mutta jokaisen ihmisen yksilöllinen tilanne ja olosuhteet tulee tarkasti ottaa tässä yhteydessä huomioon. Yksilöllistä huomioonottamista ei ole esimerkiksi se, että etuuskäsittelijöiden tulisi sisäisten ohjeiden mukaisesti vaikkapa hylätä esimerkiksi 80 % tähän kategoriaan kuuluvien hakemuksista. Tarjottavan työn tulisi olla sellaista, että sillä elää. Tarjottavan koulutuksen tulisi olla mielekästä ja ammattiin johtavaa, ei ainoastaan loputonta palkatonta harjoittelua.

 

6. Tampereen kaupungin pitää tukea joukkoliikennettä niin, että lippujen hinnat eivät nouse ja palvelutaso pysyy vähintäänkin ennallaan (+5)

Olen valmis menemään tässä askeleen pidemmälle. Joukkoliikenteestä tulee tehdä oikeasti houkutteleva vaihtoehto muutenkin kuin kuntalaista syyllistämällä. Ääriesimerkkinä 4-henkisen hervantalaisen perheen (äiti, isä ja 12- ja 13-vuotiaat lapset) elokuvissakäynti Plevnassa. Kertalipuilla edestakaisen matkan hinnaksi tulee 20 euroa. Omalla autolla, joka on jo valmiiksi hankittu, tulee välittömiksi kustannuksiksi polttoaineen muodossa 1,5 euroa. Näin ei tulisi olla. Kukaan järkevä ihmisen ei esimerkissämme käyttäisi julkisia kulkuvälineitä. Lempilapseni on jo pitkään ollut ajatus ilmaisesta kuntarajojen ylittävästä joukkoliikenteestä, mutta ehkä parempi vaihtoehto voisi olla lisätä TKL:n konsernitukea niin, että kertalipun hinnaksi tulisi aluksi esim. 1 euro. Myös muut lippulajit olisivat vastaavasti nykyhintoja selvästi edullisemmat. Joukkoliikenteen suosio räjähtäisi ja ruuhkat loppuisivat. Tämä olisi todellinen viherteko sekä ihmisen että ilmaston puolesta.

 

7. Opettajia saa lomauttaa tai irtisanoa, jos kunnan säästötavoitteet sitä vaativat (-1)

Tämä on lyhytnäköistä politiikkaa, joka aiheuttaa lasten ja nuorten pahoinvointia ja syrjäytymistä, ja kostautuu moninkertaisina kustannuksina myöhemmin. Säästökohteita kyllä on, kuten tunneli, muut yli-investoinnit sekä muodottomaksi paisunut hallinto ja virkamieskunta.

 

8. Kaupungin pitää tuottaa terveyspalvelut itse, eikä ostaa niitä yksityisiltä yrityksiltä (+4)

Kaupunki pystyy toimiaan ja johtamista tehostamalla tuottamaan palvelut vähintään yhtä kustannustehokkaasti kuin yksityinen toimija, jonka on lisäksi osakeyhtiölain siihen velvoittamana tuotettava mahdollisimman suurta voittoa omistajilleen. Toistettakoon vielä, että osakeyhtiön ainoa tavoite ja tehtävä on tuottaa voittoja omistajilleen. Tämä aiheuttaa suuria riskejä koko järjestelmälle, kuten useat terveydenhuollon parissa työskentelevät ihmiset ovat minulle toistuvasti todenneet.

 

9. Kuntatyöntekijöitä on voitava irtisanoa kuten yksityisissä yrityksissä (0)

Kysymyksessä ei eritellä tarkemmin tarkoitetaanko tässä suorittavan portaan henkilöstöä vai johtoa kultaisine kädenpuristuksineen. Pääsääntöisesti kunnan työllistämispolitiikan pitäisi olla tasaista, ei hötkyvää ja tempoilevaa kvartaalitaloutta.

 

10. Tampereella pormestari ja apulaispormestarit ovat päätoimisia luottamushenkilöitä. Johtaville kuntapoliitikoille pitääkin maksaa kuukausipalkkaa, jotta he voivat paneutua nykyistä paremmin päätösten valmisteluun. +(2)

Luottamustehtävien hoito on monesti kokopäivätyötä, etenkin Tampereen kokoisessa kaupungissa, jossa budjetti on vuositasolla miljardiluokkaa. Eri asia on se, saavatko kaupunkilaiset vastinetta rahoilleen tai ajavatko luottamustehtävään nimitetyt kaupunkilaisen parasta. Tämä lienee täysin tapauskohtaista. Palkkaa määritettäessä tulee ottaa huomioon kaupungin taloudellinen tilanne ja säästötarpeet.

 

11. Tampereen pormestari pitäisi valita suoralla kansanvaalilla, ja sen vaatimien lakimuutosten saamiseksi pitää toimia aktiivisesti (+3)

Kyllä, mikäli pormestarimalli katsotaan perustelluksi. Pormestarimallin edut tulisi selvittää riippumattomalla tutkimuksella esimerkiksi ammattijohtajaan verrattuna. Pormestari-nimike kuulostaa hienolle, ja varmasti pormestari on paljon asioita tehnytkin. Kysymys kuuluu kuitenkin: onko se, mitä pormestari on tehnyt, parantanut tavallisen tamperelaisen ja hänen lastensa jokapäiväistä elämää vai onko se vaikeuttanut sitä? Yhtälöön tulisi ottaa mukaan pormestarimallista kaupunkilaisille aiheutuneet kustannukset; ovatko hyödyt kustannuksia suuremmat? Yleisesti olen sitä mieltä, että kansalaisten mielipiteitä tulisi kysyä aktiivisemmin suurista hankkeista tai asioista päätettäessä esim. kansanäänestyksen muodossa.

 

12. Tampereen veroprosentti on 19. Hyväksyn sen nostamisen, jotta palveluita ei tarvitsisi karsia. (+3)

Olen samaa mieltä veroprosentin noston kanssa, mikäli vaihtoehtoa ei ole. Ensin tulisi kuitenkin säästää tunnelin kaltaisista yli-investoinneista, purkaa ylisuurta hallintokoneistoa, ja keskittyä perusasioihin.

 

13. Suur-Tampere olisi kaupunkiseudun kehityksen kannalta positiivinen asia. (+3)

Optimaalinen kunnan koko on Kunnallisalan kehittämissäätiön Turun yliopistossa 2006 teettämän tutkimuksen mukaan kokoluokkaa 1 000-10 000 asukasta. Jokainen kunta on kuitenkin oma yksilönsä. Kuntarajojen ylittävä laajakin yhteistyö voi sen sijaan olla hyvinkin hedelmällistä. Suur-Tampere, joka perustuu toiminnalliseen kuntayhteistyöhön, mutta säilyttää yksittäisten kuntien itsenäisyyden, voisi huomattavastikin lisätä alueen vetovoimaa. Kuntien rakenteelliset muutokset, kuten byrokratian purkaminen, auttavat paljon enemmän kuin kuntarajojen keinotekoiset siirrot. Tosiasia onkin, että 70-luvulta lähtien tehdyissä kuntaliitoksissa varsinaista etua on vain harvoin saavutettu. Demokratian kannalta nykykehitys (pakko)kuntaliitoksineen on tuhoisaa, koska samalla varsinainen päätäntävalta siirtyy yhä kauemmas kuntalaisesta.

 

14. Yksityisautoilu Hämeenkadulla pitää kieltää jo lähitulevaisuudessa (-4)

Tämä ei ole realistista, eivätkä Perussuomalaiset sitä kannata. Kannatamme kuitenkin asian tutkimista. Kunnallisvaaliohjelmaluonnoksessamme todetaankin tähän tapaan: ”Mahdollisuus sulkea Hämeenkatu yksityisautoilulta on helposti kokeiltavissa. Perussuomalaiset valtuutetut esittävät, että Hämeenkadun itäpää suljetaan kuukaudeksi yksityisautoilta. Näin selvitetään, miten jäljelle jäävät sillat kestävät lisääntyvän liikenteen ja voidaan lopettaa asian kallis suunnittelu.” Mielestäni kaupungin tulisi panostaa varsinaisten liikkumiseen vaikuttavien ongelmien hoitoon, kuten esimerkiksi tiestön ja jalkakäytävien talvikunnossapitoon.

 

15. Rantaväylän tunneli on tärkeä asia kaupungin kehittymiselle ja se pitää siksi rakentaa (-5)

Rantaväylän tunneli on oiva esimerkki kaupungin kärsimästä megalomaniasta, suuruudenhulluudesta tehdä tarpeettomia yli-investointeja. Katso kirjoitus aiheesta osoitteessa lassi.fi. Liikenteellisillä syillä tunnelia ei enää perustella, niin hyvin läntinen ohitustie on ruuhkia purkanut. Tunnelin viimeisin kustannusarvio on 185 milj. Summasta on diplomaattisesti jätetty pois olennaisia kustannuksia. Maailmalta saatujen esimerkkien nojalla on melko turvallista odottaa hankkeen kokonaiskustannuksiksi n. 500 milj. Mikäli kaupungin ökyinvestoinnit toteutuvat ja tunneli rakennetaan, tulee neljän vuoden kuluttua kunnallisvaaleissa kaupunkilaisten valittavaksi konkurssipesän selvittäjät.

 

16. Tampere tarvitsee katuraitiotien (+3)

Olen toimivan julkisen liikenteen kannalla. Olen myös sitä mieltä, että julkinen liikenne tulee tehdä houkuttelevaksi käyttäjälleen. Tämä tapahtuu siten, että paikallis- & seutuliikenteen lippujen hinnat painetaan alas, esim. 1 euro / kertalippu, ja muut liput samassa suhteessa. Tätä täydentävä keino voisi olla vaihto-oikeuden pidentäminen. Nämä olisivat kaupungilta todellisia ekotekoja sen sijaan, että nykytrendin mukaisesti julkisen liikenteen lippujen hintoja nostetaan säännöllisesti ja syyllistetään samalla suurin piirtein kaikki, jotka liikkuvat yksityisautolla. Nykyisessä taloustilanteessa saattaa olla kuitenkin perusteltua siirtää katuraitiotien rakentaminen tulevaisuuteen. Pitäisin siis varaukset kaavoissa, mutta varsinaiset päätökset asiasta tulisi tehdä vasta tulevan valtuustokauden jälkeen. Silloinkin näkisin, että myös mahdollisen tulevan ratikan lippujen hinnat tulisi pitää alhaisina, esim. kertalippu tuolla aiemmin mainitsemallani 1 euron tasolla.

Tämä on kuitenkin yksi niistä kysymyksistä Rantatien tunnelin [ja kansihankkeen] ohella, joissa voisi olla hyvä kuulla kaupunkilaisten mielipide neuvoa antavassa kansanäänestyksessä.

 

17. Kouluruuan on oltava useammin lähiruokaa ja ruokahankinnoissa ympäristöarvot on otettava paremmin huomioon, vaikka se maksaisi enemmän (+4)

Olen täysin samaa mieltä. Juuri hiljattain Aamulehden näyttävästi uutisoima leipomoiden kilpailutus kertoo kaupungin ehkä kuitenkin toimivan täysin päinvastoin. Itse kannatan valinnoissani luomu- ja lähiruokaa ja todellakin soisin kaupunginkin tekevän samoin.

 

18. Koukkuniemen suurremontista voidaan tinkiä, ja siirtää rahoja ikäihmisten kotihoidon palvelujen hankkimiseen ja kehittämiseen (0)

Kotihoitoa, palveluasumista ja laitoshoitoa ei pidä asettaa vastakkain, kaikkien niiden kehittämiseen on varaa kun luovutaan turhista yli-investoinneista. Ikääntyneitä itseään on kuunneltava heidän asumistaan, palveluitaan ja hoitoaan koskevissa asioissa. Palveluiden on oltava helposti saatavissa ja kohtuuhintaisia. Laitospaikkojen vähentämiseen ei ole tarvetta, ikääntyneiden määrän kasvu pikemminkin lisää niiden tarvetta. Palvelutalossa tai kotona asumista pitää tukea ja helpottaa kaikin keinoin. Laatu ja inhimillisyys eivät saa jäädä talouden jalkoihin, eikä yksityinen voitontavoittelu saa olla ikäihmisten hoitotyötä ohjaava tekijä.

 

19. Lasten kotona hoidon Tampere-lisää ei saa pienentää tai sen ehtoja kiristää. (+4)

Samaa mieltä. Mielestäni vanhemmilla tulisi olla vapaus päättää lastensa hoidosta, ja halutessaan valita kotihoito. Tämä on sitä paitsi kiristyvässä kuntataloudessa kaupungillekin edullinen vaihtoehto.

 

20. Tampereen kaupungilla on varaa laittaa Näsilinna kuntoon jo tulevan valtuustokauden aikana, vaikka remontti maksaisi yli 10 miljoonaa euroa. (0)

Rakastan vanhoja rakennuksia ja perinteitä. Niitä tulee kunnioittaa. Mutta samoin tulee kunnioittaa vanhuksiamme. Mikäli remontti voidaan toteuttaa hoitamalla ensin yhteiskunnan peruspalvelut kunniakkaasti ja sitten tinkimällä jostakin muusta, niin asia on varmasti kannatettava. Koska näin tuskin käy, mielestäni voisi olla järkevää, että kaupunki myisi kiinteistön kunnostusvelvoitteella yksityiselle. Maapohjan voisi vuokrata. Näin kaupunki saisi kertakorvauksen lisäksi joka vuosi vuokratuloja ja verokertymän. Esimerkiksi ravintola-hotelli työllistäisi ja houkuttelisi turisteja yksityisellä rahoituksella alkuperäiseen loistoonsa palautettuun Näsilinnaan.