Kirjoitukseni Pirkkalaisessa ke 2.7.2014 - Lisää lentomatkustajia, lisää työpaikkoja

Keskiviikko 2.7.2014 - Lassi Kaleva


kirjoitus_pirkkalaisessa_2.7.2014.jpg-----------

Tampere-Pirkkalan lentokenttää kehittämällä ja voimavaroja järkevästi suuntaamalla halpalentoyhtiöiden miljoona matkustajaa loisivat alueelle pysyvästi 1 000 työpaikkaa. Onko asialle poliittista tahtoa?
 
On valitettavaa, että Tampereen kokoomus-demari-vihreä-vasemmistoliitto-akseli on kiinnittänyt mielenkiintonsa pormestariohjelman mukaisesti mm. tunneliin, ratikkaan, kansihankkeeseen ja täydennysrakentamiseen. Toivottavasti se voisi koko tarmollaan paneutua myös koko seutukuntaa hyödyttäviin ja työllisyyttä lisääviin hankkeisiin.
 
Paljosta puheesta huolimatta, lentokenttämme matkustajamäärä on laskenut alle 500 000:een eli huipustaan jo n. 34 %. Kakkosterminaalin kehittämissuunnitelmat olivat pitkään jäissä. Ryanair on supistanut vuorotarjontaansa, ja se on jo ilmaissut mielenkiinnostaan keskittää lentojansa Helsinki-Vantaalle.
 
Tarvitsemme vahvan yritysystävällisen tahtotilan kehittää lehtokenttäämme ja edistää halpalentoyhtiöiden toimintaa. Tampere-Pirkkalan kentältä operoivalla RyanAirilla on kokemusta lentomatkustajien alueelle tuomasta positiivisesta piristysruiskeesta. 100 000 matkustajaa vuodessa luo alueelle kuin alueelle 100 uutta työpaikkaa. Miljoona matkustajaa vuodessa tuo siten mukanaan 1 000 työpaikkaa, minimaalisella taloudellisella panostuksella.
 
Kotimaassa on riittävästi esimerkkejä näivettyneistä lentokentistä. Toimivat lentoyhteydet maailmalle on edellytys toimivalle yritystoiminnallemme ja siten alueemme elinvoimaisuudelle ja houkuttelevuudelle. Matka Helsinki-Vantaalle kun lisää kustannuksia merkittävästi ja pidentää matka-aikaa kohtuuttomasti. Toimivat lentoyhteydet ovat monesti edellytys myös menestyksellisille kansainvälisille konferensseille. Lyhyen tähtäimen tavoitteenamme tulisi olla liike-elämän tärkeänä pitämä kohtuuhintainen, päivittäinen aamu- ja iltayhteys Kööpenhaminaan ja vaikkapa Frankfurtiin.
 
Pohjois-Italiassa sijaitseva yli 100 000 asukkaan Bergamo on erinomainen esimerkki onnistuneesta ja toimivasta yhteistyöstä halpalentoyhtiöiden kanssa. RyanAirin tehtyä siitä hubi-kenttänsä seutukunnalle on suorastaan virrannut rahaa ja matkustajia. Alueen hotellit, taksit, ravintolat, kaupat, matkailuelinkeinot - ja liike-elämä muutenkin - kukoistavat ennennäkemättömällä intensiteetillä ja sykkeellä. Tätä mekin tarvitsemme: taloudellista toimeliaisuutta, työpaikkoja ja verotuloja, joiden avulla hyvinvointiyhteiskuntamme palveluiden ylläpitäminen ja rahoittaminen on mahdollista.
 
Toimiva resepti on myös meidän käsiemme ulottuvilla. Ensiksikin, tehdään itsestämme liiketaloudellisesti kannattava ja houkutteleva kumppani Ryanairille, tavoitteena alkuvaiheessa miljoona vuosittaista halpalentomatkustajaa. Toiseksi, kehitetään matkaketjuja niin, että 2 miljoonasta vuosittaisesta charter-lentomatkustajasta osuutemme voisi nousta aluksi 10 %:iin eli 200 000 matkustajaan. Kolmanneksi, Malmin lentokentän sulkeutuessa 2016 voisimme tutkia mahdollisuuksia houkutella kentän yrityksiä ja toimintoja Tampere-Pirkkalaan.
 
Frankfurt-Hahnin kenttä Saksassa selviää jopa 4 miljoonasta vuosittaisesta lentomatkustajasta kumipyöräliikenteellä, ilman raideliikenneyhteyttä. Myös me pystymme kehittämään kenttäämme jo nyt – ennen mahdollisia mittavia raideliikenneinvestointeja.
 
Miljoona halpalentomatkustajaa tuo alueelle tuhat työpaikkaa. Toimiva charter-liikenne ehkä satoja lisää. Jokainen syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle miljoona euroa. Työpaikka on tehokas keino estää kaikenikäisten syrjäytymistä. Jokainen uusi työpaikka on meille siis kullan – tai jopa tuon miljoonan euron – arvoinen.
 
Katsommeko me vierestä kun muut vievät kamppailussa potin? Vai olemmeko me valmiita tekemään tarvittavat panostukset? Meillä on mahdollisuus olla ykkönen, jos sitä haluamme. Miksemme haluaisi?
 
Lassi Kaleva
Kirjoittaja on tamperelainen kaupunginvaltuutettu (ps) ja yrittäjä

Julkaistu 2.7.2014 Pirkkalaisessa Viikon vieras -palstalla (klikkaa tästä)


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini