TAMPEREELLA EI OLE VARAA RATIKKAAN

Budjetin kehyksestä ollaan 23 miljoonaa vajaalla. Kuntalaisten maksutaakka lisääntyy.
 
Ryhmäpuheenvuorojen mukaan Tampereelle virtaa elinvoimaa, ostovoimaa ja työpaikkoja. En tunnista tätä Tampereeksi. Mahdoitteko erehtyä kaupungista ja kehuittekin jonkun muun kaupungin elinvoimaisuutta? Tampereella kun jo joka neljäs asukas joutuu päivittäin miettimään rahan riittämistä ruokaan, lääkäriin ja lääkkeisiin. Eli niihin kuuluisiin perustarpeisiin. Ensi kesäksi tulee pitkiä sulkuja terveysasemille. Vain 3 terveysasemaa pidetään avoinna. Ihmiset sairastavat ympäri vuoden. Hoidon saavutettavuus kärsii merkittävästi.
 
Kun ensimmäinen ratikkalinja saadaan työn alle, niin kohta puhutaan uusista ratikkalinjoista. Koska on kuulemma epäoikeudenmukaista, että vain tiettyihin paikkoihin pääsee ratikalle, ja muualle joutuu menemään bussilla. Ja koska vain tietyt asuinalueet saavat nauttia ratikan tuomasta asuntojen ansiottomasta arvonnoususta. Sitten vaaditaan uusia ratikkalinjoja. 4-5 ratikkalinjan hintalappu onkin jo ehkä yli miljardi euroa.
 
Ongelma on ostovoiman hiipuminen, kun kaupunki joutuu kaiken aikaa lisäämään kuntalaisten vero- ja maksutaakkaa. On laskettu, että 1 % korotus arvonlisäverossa vie Suomesta 15 000 työpaikkaa. Tämä on 0,6 % työvoimasta. Tampereella on noin 116000 työpaikkaa (2011). Yhden prosentin arvonlisäveron nosto vie Tampereelta saman laskukaavan mukaan 696 työpaikkaa.
 
Tampereen resepti on tosiaan kiristää kuntalaisten vero- ja maksutaakkaa. Ja siten leikata ostovoimaa. Tampere-lisä sai mennä, kiinteistöveroa ja kunnallisveroakin nostettiin. Kunnallisveron nosto 19,75 prosenttiin tiesi keskituloiselle (3 000 euroa ansaitsevalle) palkansaajalle 240 euron lisämenoa vuodessa. Tämä tarkoitti nimenomaan ostovoiman leikkausta, koska tavallisessa keskituloisessa perheessä lisäraha menee yleensä kulutukseen. Ei mikään ihme, että liikkeet ja yritykset joutuvat lopettamaan toimintansa, kun kansalaisten ostovoima on leikattu minimiin. Tänäänkin luimme Aamulehdestä surullisia uutisia. Liikkeet lopettavat ja työpaikat saavat mennä.
 
Toivottavasti ratikkakin saa mennä, niin ostovoima jää.

Tämä puheenvuoro pidettiin mukailtuna Tampereen kaupunginvaltuuston kokouksessa 16.6.2014.