RATIKKA, TYÖLLISYYS JA TYÖPAIKAT

Työllisyyttä käytetään nykyään perusteena jokaiseen enemmän ja vähemmän merkittävään päätökseen. Kun tuo taikasana ei ”työpaikka” mainitaan, pitäisi sillä saada kannatusta kaikista järjettömillekin hankkeille. Kunhan on tarjolla työtä.
 
Meno on kuin karkkikaupassa. Tuosta ostetaan kaupungille tunnelin avulla nuo työpaikat ja tuosta ratikan avulla vielä vähän lisää. Mikä siis on vikana, kun Tampere pitää kärkeä suurten kaupunkien työttömyysluvuissa, eikä parannusta ole tiedossa muuten kuin katteettomien lupausten muodossa? Ratikkahanke on kuulemma tärkeä työllisyyshanke. Ehkä, mutta kenelle. Myös tunnelin piti olla tärkeä työllisyyshanke niille, jotka sen rahoittavat, eli tamperelaisille. Tai edes pirkanmaalaisille. Mutta oliko se sitä? Eikö mittavissa investoinneissa tulisi nimenomaan varmistaa, että ne kriteerit, joiden perustella asia on päätetty, toteutuvat myös reaalimaailmassa. Ratikan rakentaminen alkaa kuulemma sopivasti, kun tunnelityöt päättyvät.
 
Lehdissä mainostettiin tunnelipäätöksen yhteydessä, että nyt tulee paikallisille maansiirtourakoitsijoille töitä. Ongelma vain on se, että tunneliurakoistakin moni on mennyt niin Tampereen kuin Pirkanmaankin ulkopuolelle, Helsinkiin ja Tuusulaan. Paikallinen yritys olisi työllistänyt 60 miestä pitkäksi aikaa ja tarjosi mittavaa (4 miljoonan euron) maansiirtotyöurakkaa. Louhintahiekka Tuusulasta voitti urakan kuuleman mukaan arviolta 40 000 euron marginaalilla. Tampere menetti 60 työntekijän veroeurot. Sopimukset kuulemma päätti Lemminkäisen pomo keskiviikkona, ennen allianssin torstaista kokousta, jossa asia varsinaisesti olisi pitänyt päättää, ja vei oman päätöksensä sitten allianssille tiedoksi. Perusteena se, että Louhintahiekasta oli ollut aiemmin hyviä kokemuksia, ja koska suhteet siihen suuntaan olivat kunnossa. Tamperelaiselle yrittäjälle kerrottiin kaupungin toimesta, että koska Lemminkäinen on pääurakoitsija, niin se saa itse päättää aliurakoitsijansa. Lehdessä oli kuitenkin lukenut, että allianssi päättää aliurakoitsijoista, mutta ehkä käytäntö sitten olikin toinen.
 
Nyt maanrakennusala on Tampereella lamassa, koska kaupungin kaikki rahat menevät tunneliin. Tamperelaisilla urakoitsijoilla on työpula. Tunnelissa olisi töitä, mutta ei missään muualla. Mutta ne tunnelityötkin menivät pääasiassa yllättäen pääkaupunkiseudulle. Tällä hetkellä paikalliset yritykset tappelevat verisesti jäljellä olevista urakoista.
 
On totta, että Louhintahiekka käyttää jossakin määrin Pirkanmaalaisia alihankkijoita, mutta aivan leipäpalkalla. Ja yrittäjien on pakko mennä, kun muuta työtä ei ole tarjolla. Veromarkkoja ei tule, koska firmat eivät voi pysyä pystyssä, jos kassa ei ole kunnossa. Jos esimerkiksi koneet menevät näiltä urakoitsijoilta hajalle, niin niitä ei kyseisillä korvauksilla korjata tai pidetä kunnossa.
 
Ratikka ei tuo yhtään työpaikkoja Tampereelle. Työpaikkoja ei tule sillä, että hankitaan ratikka ja otetaan velkaa. Ja annetaan sitten työt Tampereen ulkopuolelle.

Tämä puheenvuoro pidettiin mukailtuna Tampereen kaupunginvaltuuston kokouksessa 16.6.2014.